Svar: Gravid ung mor
4. juni 2004
Alder:
16 år
Hej med dig
Det lyder ud fra din beskrivelse som om at du gerne vil beholde dit barn, så et stort tilykke med graviditeten:o)
Med hensyn til at beregne hvornår du har termin/fødsels tidspunktet så er det vigtigt at du ved, hvornår du havde sidste menstruations første dag. Hvis du ved det, så kan du lægge 40 uger til denne dag eller lægge en uge til sidste menstruations første dag og herefter trækker tre måneder fra og finde terminsdatoen.
Foreksempel:
Sidste menstruations første dag var den 1/1-2004. Plus en uge giver d. 8/1. Minus tre måneder giver 8/10. I dette eksempel har kvinden således termin den 8/10-2004.
Med hensyn til et hjem for unge mødre og hvorvidt du kan beholde barnet, så vil jeg foreslå dig at kontakte mødrehjælpen. Da du bor i jylland, så kan du henvende dig følgende steder:
Rådgivningen i Århus finder du på adressen:
Mødrehjælpen
Mejlgade 8
8000 Århus C
Telefon 8619 5099
E- mail: mhj@mhjaarhus.dk
Leder Bergliot Riis
og Rådgivningen/underafdelingen i Randers finder du på adressen:
Dronningborg Boulevard 22
8900 Randers
Telefon: 86 41 30 40
E-mail: mhjranders@mail.dk
Kontaktperson Irma Christensen
Jeg kunne bestemt ikke forstille mig at du ikke skulle få lov til at beholde dit barn, men både med hensyn til dette og muligheder for hjælp, boligsituation osv. kan de rådgive dig bedre.
Rigtig mange gange held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske