Svar: Svamp i skeden - 18 år
29. maj 2004
Alder:
18 år
Kære Maria
25-50% af alle voksne kvinder vil opleve at få svamp i skeden på et eller andet tidspunkt af deres liv. Normalt vil mælkesyre bakterierne i skeden beskytte mod, at gærsvampe kan vokse frem. De fleste kvinder, vil have enkelte gærsvampe i skeden, uden at det giver gener. Men der er også kvinder som ofte har tilbagevendende svamp i skeden.
Hvis man er overdreven med sin hygiejne kan man godt få svamp i skeden. Det er naturlgivis godt at have en god hygiejne, men vask flere gange dagligt er ikke godt for det naturlige miljø i skeden. Hvis man bruger meget sæbe, så kan man nedbryde hudens barriere og skabe grobund for svampen.
Nogle kvinder oplever også at få svamp i forbindelse med at menstruationen stopper. I slutningen af en menstruationscyklus er hormonniveauet højere end i begyndelsen, derfor er der nogen, som har tendens til at få svamp umiddelbart efter. Menstruationsblod er basisk og forstyrer syrebalancen.
Hvis man går med meget tætsiddende trusser pg trusseindlæg kan den almindelige bakterieflora i skeden også blive forstyrret, hvilket kan være med til at man får svamp.
Man kan godt have svamp uden at vide det, men som oftes vil der komme hvidlidt og tykt udflåd, rødme omkring skedeåbning og ved skamlæberne, og så naturligvis kløe.
Det kommer an på hvor meget man er 'angrebet' om lægen vil kunne se det, så det er altså ikke altid.
Man kan på apoteket i håndkøb købe svampemidler til behandling i skeden. Man kan også købe vagitorier (stikpiller som skal op i skeden) med mælkesyrebakterier, som kan være med til at bibehodle den naturlige flora man har i skeden. Derudover kan man købe intimsæbe, som på samme måde er med til at bibeholde den rette flora og ikke virker udtørrende som almindelig sæbe.
Med hensyn til barbering forneden, så kan det godt være en medvirkende årsag, men det kommer an på hvordan og hvor ofte du barberer dig. Ved en barbering, bliver huden irriteret og det øverste hudlag kan blive ødelagt.
Jeg synes du skal forsøge med nogle af ovenstående præparater fra apoteket og hvis der ikke sker en ændring, så må du kontakte lægen igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske