Svar: Svamp i skeden - 18 år

29. maj 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Maria

25-50% af alle voksne kvinder vil opleve at få svamp i skeden på et eller andet tidspunkt af deres liv. Normalt vil mælkesyre bakterierne i skeden beskytte mod, at gærsvampe kan vokse frem. De fleste kvinder, vil have enkelte gærsvampe i skeden, uden at det giver gener. Men der er også kvinder som ofte har tilbagevendende svamp i skeden.

Hvis man er overdreven med sin hygiejne kan man godt få svamp i skeden. Det er naturlgivis godt at have en god hygiejne, men vask flere gange dagligt er ikke godt for det naturlige miljø i skeden. Hvis man bruger meget sæbe, så kan man nedbryde hudens barriere og skabe grobund for svampen.

Nogle kvinder oplever også at få svamp i forbindelse med at menstruationen stopper. I slutningen af en menstruationscyklus er hormonniveauet højere end i begyndelsen, derfor er der nogen, som har tendens til at få svamp umiddelbart efter. Menstruationsblod er basisk og forstyrer syrebalancen.

Hvis man går med meget tætsiddende trusser pg trusseindlæg kan den almindelige bakterieflora i skeden også blive ...

Annonce

... forstyrret, hvilket kan være med til at man får svamp.

Man kan godt have svamp uden at vide det, men som oftes vil der komme hvidlidt og tykt udflåd, rødme omkring skedeåbning og ved skamlæberne, og så naturligvis kløe.

Det kommer an på hvor meget man er 'angrebet' om lægen vil kunne se det, så det er altså ikke altid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan på apoteket i håndkøb købe svampemidler til behandling i skeden. Man kan også købe vagitorier (stikpiller som skal op i skeden) med mælkesyrebakterier, som kan være med til at bibehodle den naturlige flora man har i skeden. Derudover kan man købe intimsæbe, som på samme måde er med til at bibeholde den rette flora og ikke virker udtørrende som almindelig sæbe.

Med hensyn til barbering forneden, så kan det godt være en medvirkende årsag, men det kommer an på hvordan og hvor ofte du barberer dig. Ved en barbering, bliver huden irriteret og det øverste hudlag kan blive ødelagt.

Jeg synes du skal forsøge med nogle af ovenstående præparater fra apoteket og hvis der ikke sker en ændring, så må du kontakte lægen igen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2