Svar: P-piller, fortrydelsespiller og graviditet
8. august 2008
Alder:
17 år
Kære Bolette
Man kan godt købe fortrydelsespiller i håndkøb på apoteket. En fortrydelsespille koster godt 100,-kr.
En fortrydelsespille bruges som nødprævention og det er vigtigt at tage medicinen så hurtigt som muligt. Det vil sige senest 72 timer efter et ubeskyttet samleje. Det er sådan at en fortrydelsespille indeholder store doser af kvindeligt kønshormon og det betyder at der er en del bivirkninger ved at tage pillerne. Det er derfor meget vigtigt at man kun tager dem, når det er nødvendigt og at man ikke bruger dem som alternativ for anden prævention f.eks. i stedet for brug af kondom og p-piller.
Du skriver at du allerede tager p-piller. Hvis du har taget disse i en periode og husker at tage dem dagligt til samme tid, ikke kaster op eller lignende, så skulle dine p-piller virke og nødprævention ikke være nødvendigt. Hvis du tager dine p-piller uregelmæssigt og nogle dage glemmer en pille eller lignende, så kan du i teorien godt blive gravid også selvom din kæreste trækker sig ud af dig inden han kommer. Det er sådan at der i den første sperm der kommer lige inden udløsning vil være sædceller, som godt kan bevæge sig op i din livmoder og gøre dig gravid.
At tage pillerne dagligt mellem 9-11 lyder dog regelmæssigt og som om at pillerne virker som de skal. Vil du være helt sikker en anden gang, så er det derfor en god idé at I også bruger kondom – det beskytter dig jo også mod seksuelt overførte sygdomme.
Det er sådan at hvis du tager dine p-piller fast hver dag, så virker de hele døgnet og man kan således ikke sige at de først virker efter nogle timer. Men det er som sagt vigtigt at du tager pillerne dagligt og lader det følge en helt fast rutine. Misser du en dag, er du syg, kaster op osv. så kan du ikke regne med at pillerne virker!
Du kan ikke regne med en graviditetstest før din menstruation er udeblevet. Det vil sige at du er nødt til at vente på at du får menstruation næste gang og hvis den så ikke kommer som den skal, så kan du tage en graviditetstest og finde ud af om du er gravid.
P-pillerne kan godt påvirke graviditets testen, hvis du har mistanke om at du derfor er gravid selvom du har taget p-piller så er du derfor nødt til at lade dig undersøge af lægen.
Ja du kan godt få din menstruation selvom du er gravid, det sker at kvinder pletbløder lidt de første måneder af graviditeten. Det skader normalt ikke fosteret at man har taget p-piller i starten af graviditeten.
Du har rigtig mange spørgsmål om p-piller, graviditet osv. og jeg synes du skal kontakte din læge og bede om at få en tid, hvor I kan drøfte disse ting. Du kan sagtens ringe til lægen og få en tid, - nummeret står på dit gule sygesikringskort.
Fortsat held og lykke, jeg håber du er hjulpet videre.
Pas godt på dig selv:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske