Svar: Slår sig selv i hovedet

8. februar 2023

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn kan slå sig selv i hovedet, som du beskriver, fordi de f.eks. har ondt i ørerne, eller tænderne bryder frem. Din dreng er naturligt så lille, at han ikke forstår, hvorfor han har ondt, og hvad det handler om, og da han både har mellemørebetændelse og en masse tænder, der bryder frem netop nu, så lyder det som om, at forklaringen skal findes her.

Det er rigtig synd, at en fra mødregruppen har sagt, at det kan være tegn på autisme. Det gør dig naturligt urolig, og der er ikke umiddelbart noget i din beskrivelse af din dreng, som tyder på, at han skulle have autisme...

Du fortæller om en dreng, der har rigtig god øjenkontakt og er kvik i forhold til det sociale. Han elsker sociale lege som fange- og gemmeleg, han vinker hej og farvel, han er begyndt at pege på ting, som I kikker på sammen, han leger gi-tag-leg med dig, han imiterer dine lyde, fagter osv. Det lyder super godt.

Du fortæller også, at han verbalt er begyndt at pludre i lyde, som lyder mere og mere som ord. Det er sandsynligvis f.eks. "dada", "mama", "gaga" og lignende. Måske er han begyndt at sige "mmm mam mam", når I spiser, eller du giver ham mad, som udtryk for, at han godt kan lide maden eller udtryk for at være sulten. Han kan også begynde at sætte tungen bag fortænderne og sige f.eks. "deeer", og stille og roligt udvikles d-lyden sig til en t-lyd, så det bliver til "taaah".

Denne sproglignende pludren kaldes kanonisk pludren, og den ses normalt i 7-12 måneders alderen og er forstadiet til, at de mere rigtige ord kommer til :) Og netop samspillet med dig, smil, blikke, din kærlige stemme osv. skaber den gode øjenkontakt og samtalen mellem jer. ...

Annonce

... Igen er der ikke noget her, som giver grund til at tænke, at din dreng skulle have autisme...

Når du oplever, at din dreng slår sig selv, så prøv om du kan aflede ham og ikke give det alt for stor opmærksomhed. Han har en alder lige nu, hvor han naturligt bliver mere og mere bevidst, og hvis han finder ud af, at du reagerer særligt på, at han slår sig selv, så kan det forstærke hans lyst til netop at slå sig selv, for at se din reaktion og lære af dette. Derfor er det godt, hvis du kan aflede ham, få ham på andre tanker og få ham til at interessere sig for noget andet og mere hensigtsmæssigt.

Når han gør det på puslepuden, så giv ham en cremetube eller lignende i hånden, lad ham også selv være med til at løfte numsen. Hjælp ham ved at sætte fødderne i puslebordet og løfte numsen op, når du siger "løft numsen, skat". Jo mere du kan inddrage ham, jo bedre.

Når han gør det i barnevognen, så giv ham en bamse, puttekanin, putteklud eller lignende i hånden, som han kan puttes sig med og nulre og på den måde blive afledt, så har han noget andet at bruge hænderne til og samtidig vil det være fint at introducere en puttebamse eller lignende...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han gør det ved middagsbordet, så sørg for, at han har noget at spise og drikke. Noget i hænderne, som han selv kan tage, sutte og gumle på. Har han ondt i munden, kan det være rart at sidde med lidt mad og styre måltidet lidt selv...

Virker han til at have ondt - i munden eller i ørerne, så kan han naturligt have behov for lidt smertestillende i en periode :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og selvom ingen af os ved, hvad fremtiden bringer, så håber jeg, at det kan give dig lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far