Svar: Slår sig selv i hovedet
8. februar 2023
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn kan slå sig selv i hovedet, som du beskriver, fordi de f.eks. har ondt i ørerne, eller tænderne bryder frem. Din dreng er naturligt så lille, at han ikke forstår, hvorfor han har ondt, og hvad det handler om, og da han både har mellemørebetændelse og en masse tænder, der bryder frem netop nu, så lyder det som om, at forklaringen skal findes her.
Det er rigtig synd, at en fra mødregruppen har sagt, at det kan være tegn på autisme. Det gør dig naturligt urolig, og der er ikke umiddelbart noget i din beskrivelse af din dreng, som tyder på, at han skulle have autisme...
Du fortæller om en dreng, der har rigtig god øjenkontakt og er kvik i forhold til det sociale. Han elsker sociale lege som fange- og gemmeleg, han vinker hej og farvel, han er begyndt at pege på ting, som I kikker på sammen, han leger gi-tag-leg med dig, han imiterer dine lyde, fagter osv. Det lyder super godt.
Du fortæller også, at han verbalt er begyndt at pludre i lyde, som lyder mere og mere som ord. Det er sandsynligvis f.eks. "dada", "mama", "gaga" og lignende. Måske er han begyndt at sige "mmm mam mam", når I spiser, eller du giver ham mad, som udtryk for, at han godt kan lide maden eller udtryk for at være sulten. Han kan også begynde at sætte tungen bag fortænderne og sige f.eks. "deeer", og stille og roligt udvikles d-lyden sig til en t-lyd, så det bliver til "taaah".
Denne sproglignende pludren kaldes kanonisk pludren, og den ses normalt i 7-12 måneders alderen og er forstadiet til, at de mere rigtige ord kommer til :) Og netop samspillet med dig, smil, blikke, din kærlige stemme osv. skaber den gode øjenkontakt og samtalen mellem jer. Igen er der ikke noget her, som giver grund til at tænke, at din dreng skulle have autisme...
Når du oplever, at din dreng slår sig selv, så prøv om du kan aflede ham og ikke give det alt for stor opmærksomhed. Han har en alder lige nu, hvor han naturligt bliver mere og mere bevidst, og hvis han finder ud af, at du reagerer særligt på, at han slår sig selv, så kan det forstærke hans lyst til netop at slå sig selv, for at se din reaktion og lære af dette. Derfor er det godt, hvis du kan aflede ham, få ham på andre tanker og få ham til at interessere sig for noget andet og mere hensigtsmæssigt.
Når han gør det på puslepuden, så giv ham en cremetube eller lignende i hånden, lad ham også selv være med til at løfte numsen. Hjælp ham ved at sætte fødderne i puslebordet og løfte numsen op, når du siger "løft numsen, skat". Jo mere du kan inddrage ham, jo bedre.
Når han gør det i barnevognen, så giv ham en bamse, puttekanin, putteklud eller lignende i hånden, som han kan puttes sig med og nulre og på den måde blive afledt, så har han noget andet at bruge hænderne til og samtidig vil det være fint at introducere en puttebamse eller lignende...
Hvis han gør det ved middagsbordet, så sørg for, at han har noget at spise og drikke. Noget i hænderne, som han selv kan tage, sutte og gumle på. Har han ondt i munden, kan det være rart at sidde med lidt mad og styre måltidet lidt selv...
Virker han til at have ondt - i munden eller i ørerne, så kan han naturligt have behov for lidt smertestillende i en periode :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og selvom ingen af os ved, hvad fremtiden bringer, så håber jeg, at det kan give dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske