Svar: Hvor er klukleen henne?

17. november 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Catja

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen :)

Det lyder som om, at I er rigtig gode til at aktivere jeres datter både motorisk og mentalt - I tumler, hjælper hende med at rulle omkring, giver hende kaste og flyveture i luften, ligesom du fortæller, at I masserer hende, nusser, kysser, krammer rigtig meget med hende. Det er super godt.

Kluklatter opstår ofte over noget, som vi ikke umiddelbart tænker burde være så sjovt.. hvis du har hestehale, kan hun f.eks. pludselig le, fordi du kaster håret frem og tilbage, eller det kan være, at du starter en køkkenmaskine, eller f.eks. kommer til at tabe nogle plastbøtter på køkkenbordet, imens hun er på din arm - og pludselig bryder hun ud i latter. Altså situationer, som faktisk opstår helt tilfældet.

Andre gange kan du bevidst forsøge at få hende til at le ved f.eks. at tage en stofble over hovet på dig selv og dukke frem med et "bøh", eller du kan trække en stofble hen over hendes ansigt, imens du siger "borte tit tit" eller lignende.

Og ja - så har du fuldstændig ret i, at nogle børn ikke klukler særlig meget. De observerer, de smiler, og de har rigtig fin øjenkontakt og er super meget med i, hvad der foregår - men latteren, der kommer helt nede fra maven, hører man sjældent. Der er dog ingen tvivl om, at de stadig kan hygge sig rigtig godt, selvom de ikke hviner højlydt:)

Du skal naturligt være opmærksom på, at hun skal pludre og vise flere og flere lyde. Hendes verbale repertoire skal hele tiden udvides, og hun skal også blive bedre og bedre til at pludre i dialog - men det lyder også som om, at der er masser af lyd på hos jer, bare ikke så meget ...

Annonce

... klukleen, men alle mulige andre lyde, og det lyder således helt okay:)

Med hensyn til søvnen, så er det rigtig fint, at I forsøger at hjælpe hende med jeres hænder og nærhed, og stille og roligt tilbyder mere og mere, hvis intet rigtigt virker. Det er helt naturligt, at hun lige nu kan have en periode, hvor hun går sent i seng - det ses ofte i 4 måneders alderen, og det vil ofte ændre sig i takt med, at hun bliver ældre, begynder med skemad osv. som alt sammen naturligt vil påvirke hendes dagsrytme. Altså når I begynder med skemad, så vil dette stille og roligt være med til at skabe mere rytme dagen igennem - hendes måltider skal hen af vejen serveres til nogenlunde fast tid, så hun får frokost, aftensmad og senere morgenmad og mellemmåltider, og på den måde skabes naturligt mere rytme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hendes søvn vil også ændre sig, dagsrytmen med måltider vil spille ind her, men hendes vågne perioder vil ofte også blive lidt længere og mere aktive - præcist, som I er begynde at kunne fornemme sker nu. Og på den måde arbejder tiden også lidt for jer:) I må dog meget gerne holde fast i de gode rutiner, som I allerede har indarbejdet - at hun f.eks. får mælk før hun puttes, men at du forsøger at adskille bryst og søvn, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, at hun puttes i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hun skal sove. At hun så vidt muligt beroliges med en hånd og kærtegn, beroliges liggende stille og uden at skulle op og gås med eller lignende... Hold endelig fast i alt dette, for det vil være dejlig for jer alle tre fremadrettet:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder