Svar: Mavetræning og lignende med baby

1. november 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :) Og lad mig lige begynde med at sige, at det er helt normalt at være usikker, også selvom du normalt føler, at du har ret meget overblik og styr på tingene:)

At blive mor er en helt ny rolle. Det er ikke noget, som du har prøvet før, og det er bare svært. Du vil naturligt gerne gøre alt så godt som muligt og er bange for at gøre noget forkert. Der er jo ikke noget, du ønsker mere i verden, end at tage dig af din datter på bedst mulig vis, det er et stort ansvar, og det skaber naturligt bekymring og tvivl. Så du skal endelig bare spørge, der er ingen dumme spørgsmål! :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at lægge din datter på maven. Det er i maveliggende stilling, at hun får styrke nok i ryg, nakke osv. så hun lærer at holde hovedet selv, får styrke til at kunne krybe, og senere har styrke nok til også at kunne sidde, kravle osv. Samtidig forebygger maveliggende stilling f.eks. også lejringsbetinget skævhed af kraniet, så jo mere på maven, jo bedre er det.

Derfor skal hun ligge på maven hver dag, mange gange dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre det til en vane, at du altid lægger hende på maven, når du lægger hende fra dig, og hun IKKE skal sove. Når hun skal sove, så SKAL hun puttes på ryggen. Men når hun er vågen, så starter hun på maven.

Hun kan ligge på maven på et tæppe på gulvet, hun må gerne ligge foran et spejl, hvor hun kan se sig selv. Hun må også gerne ligge på maven hen over en ammepude, ligesom det er godt, hvis du kan udnytte puslepladsen og tiden der til at øve lidt maveliggende stilling. Når du bærer hende rundt, så er det også rigtig godt, hvis du nogle gange bærer hende maveliggende - altså hvor hun ligger med maven på din arm, ligesom det er rigtig godt, hvis hun kan ligge på maven på mors og fars brystkasse (når I er vågne og holder øje med hende), eller hun f.eks. kan ligge på maven hen over jeres lår, når I sidder med hende.

Så længe jeres datter er et spædbarn, så vil hun især bruge sine sanser. Det betyder, at hun vil lytte efter jeres stemmer og de lyde, der er i rummet. Hun vil også se efter lys og lige nu vil hun stille og roligt faktisk kunne begynde at se farver (især gul og rød). Hun vil interessere sig rigtig meget for jeres ansigtsudtryk, ligesom hun vil elske at blive holdt i jeres arme, vugget og holdt tæt.

Alle de sanseindtryk hun modtager danner baggrund for hendes udvikling fremover - allerede nu kender hun din stemme, din vejrtrækning, din hjertelyd osv. og finder derfor naturligt ro i din favn. Stille og roligt vil hun begynde at kunne genkende jer og vil smile igen, når hun ser, at I smiler til hende. Hun vil på samme måde opfatte jeres bevægelser og rutiner, og hvis I gør det samme igen og igen, så bliver små rutiner genkendelige og dermed trygge for hende - f.eks. når hun spiser, når hun skal sove, når hun skal have en ren ble osv. eller når hun f.eks. lejres på maven. Hun har brug for gentagelser, hun har brug for, at I gør meget af det samme, fordi det gør hende tryg:)

Der er masser af ...

Annonce

... sansestimuli i hverdagen, bare det at få et bad, mærke vandet, blive smurt med lidt creme, masseret lidt og få ren ble og tøj på igen, er et bombardement af sanser, så efter et bad vil det være dejligt med lidt mælk og så blive puttet til en lur:)

En del af de aktiviteter, som I allerede har sammen, er altså god stimuli og godt for hende. Og så længe hun er så lille og ny, så er det især vigtigt at være tæt på mor og far. Hun har brug for at mærke jer tæt på, hun har brug for, at I bærer hende, løfter hende, går rundt med hende, kærtegner hende, kysser hende - kropskontakt og nærhed er vigtig stimulation.

Det er vigtigt, at du også pludrer med hende. Hun har brug for, at I øver forskellige pludrelyde og øver øjenkontakt. Hun vil bruge dig (jer) som et spejl og efterligne dine lyde og ansigtsmimik. Du skal tale blidt og venligt, bruge høje toner, lys stemmeføring og forsøge at imitere hende - både de lyde hun siger, og det hun viser non-verbalt. Hendes små pludrelyde vil gradvist udvikle sig til pludresamtaler, hvor I pludrer mere og mere i dialog, giver plads til hinanden. Læg mærke til hendes signaler, og drejer hun hovedet væk, så har hun brug for en pause, efter lidt tid, så kikker hun efter dig, og jeres øjne kan atter mødes, og I kan pludre lidt igen.

Du må også meget gerne synge for hende eller danse rundt med hende i din favn...

Stimulation og leg i 0-3 måneders alderen vil f.eks. være:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Mor og far, at blive holdt tæt, få kærtegn, babymassage, blid berøring af hele kroppen. Det er vigtigt at blive pludret med, at studere jeres ansigter, jeres mimik osv.

- Det er også godt at ligge på maven, hjælpe hende med at kikke op og frem for sig f.eks. kikke efter jer eller legetøj. Lave små øvelser, hvor I hjælper hende med at strække og bukke benene, hjælp hende også gerne med krydsøvelser, hvor I hjælper hånd og modsatte fod/knæ sammen. Hjælp hende med at trille omkring...

- Aktivitetstativ, hvor hun kan ligge og kikke på forskellige ting, forsøge at slå ud efter det, en uro, som bevæger sig, forskellige rangler, et spejl, som ligger foran hende, og som hun kan kikke i og se sig selv i...

Det er alt sammen rigtig godt - også med den alder hun har nu. Og du må gerne gøre det hele i løbet af en dag, men variere lidt mellem de forskellige aktiviteter. Det er godt hvis du hele tiden forsøger at tune ind på, hvordan hun har det. Det er godt at opmuntre via din mimik, dit smil, dine ord - men hvis hun efter 5 minutter bliver træt og ked af det, så tager du hende naturligt op, skifter situation og forsøger med noget andet - eller giver hende måske en ren ble, mælk og putter hende.

Hvis hun har været aktiv, og I har tumlet og leget lidt, så vil det ofte pludselig blive lidt for meget, og så er det netop vigtigt, at hun kommer op, mærker dig tæt på, føler sig omsluttet og dermed bliver rolig, så kan I småpludre lidt samen og efter lidt tid, så er det nok tid til bleskift, mælk og putning...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver både lidt ro og lidt viden med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder