Svar: Tryg tilknytning eller ej?

7. oktober 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Det er rigtig godt, du skriver, for jeg vil naturligt meget gerne give lidt tanker med tilbage.

Det er så dejligt, at det går så fint med at mormor, farmor/farfar og far nu tager mere og mere over, imens du er på arbejde. Og det du fortæller, lyder bare så fint!

Det er for det første rigtig godt, at lillepigen passes hjemme hos jer selv. Hun har sine trygge og vante omgivelser omkring sig, så når du går, så ved hun, hvor hun er. Hun kan også blive skiftet, puttet, få serveret mad osv. alle de steder, som hun allerede kender, og det er super godt. Det er naturligt med til at gøre hende tryg ved hele situationen.

Jeg tænker, at din datter har haft dig omkring sig altid, og hun har en grundlæggende følelse af, at der er tryghed, støtte, beskyttelse, hjælp osv. fra dig - og dermed også fra omgivelserne. Hun har en naturligt indre følelse af, at der er hjælp at hente omkring sig, - og når du går og signalerer, at "nu passer mormor, farmor, farfar eller far på dig", så er hun fuldstændig tryg ved dette - fordi hun altid har kunne stole på dig. Hun har altså en indre følelse af, at der bliver lyttet og reageret hensigtsmæssigt på hende.

Det hjælper ...

Annonce

... naturligt, at det netop er mormor, farmor, farfar og især far, som tager over, når mor går. Hun kender sin familie, som naturligt elsker hende højt, og derfor bliver hun ikke nødvendigvis ked af det, når du går. Hun er mødt med så meget tryghed og støtte, at hun har en naturlig positiv forventning til, at familien også vil være der for hende. Hvis man forestillede sig, at du gav hende over i favnen på en fremmed og måske gjorde det et sted, som var fuldstændig ukendt for hende, så ville hun sandsynligvis reagere anderledes.

Og så er gensynsglæden jo også tydeligt stor. Hun strækker armene ud efter dig, spjætter med benene af glæde og er tydelig i sit kropsprog "der er min elskede mor, jeg har savnet dig, dejligt at du kom tilbage til mig igen" - og det skal du naturligt møde og anerkende. Give hende masser af knus, kys og kram og også sætte ord på, hvor meget du har savnet hende, elsker hende og nyder, at I igen er sammen:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber det giver mening og lidt ro med på vejen... Og når det er sagt, så betyder det naturligt ikke, at hun ikke pludselig kan reagere og måske ikke synes, at det er så sjovt at du går - og det skal der naturligt så også være plads til :)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig