Svar: Pige er svær at gå fra

2. juli 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillesøster og hendes store behov for at kunne se dig, far og andre tilknytningspersoner :)

Det er helt normalt, at børn i perioder af deres liv søger deres forældre ekstra meget og kan blive rigtigt kede af det, hvis vi går ud af værelset uden at tage dem med eller pludselig forsvinder ud af deres synsfelt. Især i 8-10 måneders alderen taler man om en separationsfase, hvor det mærkes ekstra meget, og det samme sker ofte i 13-15 måneders alderen (+/-), hvor man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase. Det er altså helt naturligt, at I de sidste måneder har oplevet hendes behov for nærhed og tryghed ekstra voldsomt.

Jeg ved ikke, hvorvidt jeres datter er begyndt at gå rundt eller om hun stadig mest kravler, men uroen i den alder, som jer datter har nu, hænger netop ofte sammen med, at hun motorisk begynder at kunne gå mere selvstændigt omkring og dermed selvstændigt bevæge sig mere rundt i verden - og det giver et øget behov for at sikre sig, at I stadig er der, at den trygge base hele tiden er tilgængelig, og at hun derfor hele tiden kan søge tilbage til jer.

De fleste børn er omkring 16 måneder, før de helt forstår, at vi stadig er der, at vi kan være inde på den anden side af væggen, og at vi ikke er forsvundet, selvom de ikke kan se os. Og jeres datter har naturligt ikke denne bevidsthed helt endnu, den skal nok komme, men det er en gradvis proces. Samtidig er det netop vigtigt, for at kunne separere sig og øve selvstændighed og mod til at komme omkring i verden, at hun føler, at basen er der - man kan sige, at hun skal følge sig trygt knyttet til, for at kunne separate sig og derfor vil hun naturligt klynge sig lidt ekstra i den periode.

Derfor er jeg helt enig med jer i, at det ikke er meningen, at I skal hærde hende ved at lade hende græde eller ved ikke at tage hende op, når hun kravler hen til jer. Hun har netop brug for at mærke, at den fase base er der og brug for at mærke, at I naturligt forstår hende, beroliger og betrygger, er der for hende.

Når det så er sagt, så er der naturligt forskellig måde, I kan berolige og betrygge på. Og det kan her være en god idé, at I ikke sætter alt for mange ord på det, som er svært, men derimod forsøger at hjælpe hende med at holde fokus på, at hun godt kan - også lidt på afstand af jer. I kan derfor f.eks. sige "hej, prøv bare, mor er lige her", "ja du kan godt, prøv igen", "mor var bare lige ude med skraldespanden, så kom jeg tilbage igen" og lignende og ikke hænge for meget fat i, at det er svært for hende, synd, at hun bliver ked af det osv.. men mere have en "pyt" tilgang og forsøge at opmuntre og motivere hende til, at hun kan selv. Prøv på samme måde at hjælpe hende med ord og ikke altid ved at give hende fysisk kontakt og sig f.eks. "op igen skat, op igen", hvis hun falder og undgå med det samme at styrte hen til hende for at rejse hende op...:)

Det vil også være en god idé, at I begynder at lege lidt gemmeleg med hende. Det kan være med til at lære hende, at I stadig er der, selvom I ikke kan ses ...

Annonce

... - og det kan også være med til at gøre, at hun stille og roligt bliver opmærksom på, at hun kan søge jer og at I ikke altid behøver gå tilbage til hende.

I kan lege gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer med hende, og hvor I også lader jer hver især gemme jer, og så skal hun sammen med jer finde den anden. I kan også inddrage storesøster i gemmelegen. I kan øve at man skal sige "kuk-kuk" eller lignende og gå efter lyden og på den måde få opmærksomheden på at lytte efter, hvor de andre er og stille og roligt hjælpe hende med denne forståelse :)

Det er også en god idé, at I generelt forsøger at placere jer, så hun kan se jer. Når I f.eks. er i køkkenet og laver mad eller lignende, så lad hende følge med jer. Hun kan evt. lege i nærheden, eller hun kan måske være med til madlavningen og stille og roligt inddrages. Måske kan hun sidde i sin høje stol imens, måske vil hun have glæde af at have et læringstårn, som hun kan stå mere sikkert i, når I netop er i køkkenet sammen - om hun er helt klar til dette afhænger naturligt af, hvor motorisk langt hun er nået, men ellers vil det være noget, som i løbet af få måneder kan hjælpe jer.

I må også gerne kalde på hende, når I går til et andet rum, stikke hovedet frem i døren, så hun kan se jer, og invitere hende til at søge jer - igen for at I ikke altid skal gå tilbage til hende, men netop for at opfordre hende til at komme til jer, når hun savner jer eller har brug for at blive betrygget i, at I stadig er der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når hun skal passes af andre, så er det vigtigt, at I siger farvel, så hun ser, at I går, og det er vigtigt, at andre vinker farvel sammen med hende og hjælper hende videre med dagen. Den, der passer hende, må meget gerne tale om jer, når I ikke er der, og også meget gerne vise billeder af jer og igen og igen betrygge hende ved f.eks. at sige "mor og far kommer igen" eller lignende, så hun hører, at I nok skal vende tilbage, og hun så også føler sig forstået og mødt. Det er vigtigt, at I ikke lister jer væk og pludselig forsvinder, ligesom det er vigtigt, at andre ikke underlader at tale om jer eller svare hende, hvis hun giver udtryk for, at hun savner jer. Det er netop vigtigt, at hun kan stole på at føle sig forstået og hele tiden bliver betrygget i, at I stadig er der - og kommer igen - og samtidig så hjælpes videre med dagen og alle de oplevelser, som naturligt følger med, når man passes af andre.

Det kan være en god ide at lave et lille fotoalbum med billeder af jeres familie, som hun kan have med sig, og som hun kan tale med andre om, når de passer hende. Det kan være med til at bekræfte, at I stadig er der et sted og ikke er fuldstændig forsvundet, og så skal hun som sagt betrygges i, at "mor og far er på arbejde, de kommer igen", så hun føler sig helt rolig i dette. Og i takt med at hun bliver ældre, får mere og mere sprog og kan gøre sig forståelig, så vil hun også kunne finde trøst og ro ved selv at kunne gentage "mor og far kommer igen".

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.