Svar: Sidde oprejst

24. maj 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Lucas mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om at lade baby sidde :)

Din drengs ryg er blød og runder let, og det er vigtigt, at du passer rigtig godt på hans ryg.

De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen have styrke i ryggen til at sidde i længere tid, men det er stadig vigtigt, at du hjælper dun dreng med at variere sine stillinger. Jo mere han bevæger sig, jo bedre er det, fordi bevægelse styrker ryggens muskler, så den gradvist bliver stærkere.

Hvis din dreng f.eks. sidder på din arm, så vil han få en varieret påvirkning af ryggen, du vil flytte lidt på ham, og du vil naturligt bevæge dig rundt, hvilket giver naturlig bevægelse, og han vil hele tiden kunne læne sig fremover eller ind til dig og på den måde hele tiden få varierede bevægelser af ryggen. Samtidig er det begrænset, hvor længe du kan bære rundt på ham, hvis han blot sidder på din arm. Han bliver hurtigt for tung, hvorfor du naturligt vil flytte ham, evt. lægge ham på gulvet.

Hvis din dreng sidder i f.eks. barnevognen, så vil han have et fast tryk på sin ryg, og det vil være i en meget stationær stilling. Der vil ikke være ret meget bevægelse, og det kan gøre, at han kommer til at sidde og falde sammen i ryggens led. Det er ikke godt for hans ryg.

Han må gerne sidde i barnevognen, når I triller tur. Han vil elske at kunne sidde og følge med, men to timer er for lang tid. Jeg synes ikke, at han bør ...

Annonce

... sidde i mere end 20-30 minutter, så bør du hjælpe ham med at læne sig tilbage eller komme helt ned at ligge, så ryggen kan blive aflastet, og når han så er parat, så kan han sidde lidt op igen. Så selvom I f.eks. er i Zoologisk have eller lignende og derfor går meget rundt, hvor han er i barnevognen, så bør du stadig hjælpe ham med forskellige stillingskift, og det vil også være rigtig godt, hvis du kan tage ham op på din arm og gå lidt med ham der, så han ikke kun er i sin vogn.

Samtidig vil han i løbet af de to timers vågenhed også have behov for mad og skal derfor også ud af sin vogn, når han skal spise. Her vil det være rigtig godt, hvis han kan sidde på dit skød, når du giver ham den medbragte mad.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som udgangspunkt skal han ikke sidde i længere tid, så længe han ikke er i stand til selv at sætte sig op. Det vil sige, at han selv skal kunne komme fra maveliggende stilling op i kravlestilling og derfra op at sidde. Når han kan det, så er ryggen stærk nok til, at han kan sidde i længere tid, og han vil også på dette tidspunkt bedre selv kunne skifte stilling, når hans krop har brug for det, ligesom han måske vil begynde at beklage sig, hvis han fornemmer, at han har siddet for længe på samme måde, og har brug for stillingsskift. Det kan du ikke regne med, at han vil gøre nu, når han ikke er ældre:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig god fornøjelse med jeres ture rundt omkring:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor