Svar: 4 dage væk fra 1 årige datter

5. maj 2022

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder dejligt med en tøsetur i 4 dage, og jeg kan godt forstå, hvis du glæder dig - og det må du også gerne :)

Jeres datter har to primære omsorgspersoner - mor og far. Og når du ikke er der, så er far der til at tage over. Hun kommer derfor ikke til at mangle omsorg, nærvær, kærlighed, og hendes hverdag vil være stort set, som den plejer - eneste forskel er, at mor er ude at rejse. Hun er altså i sikre og trygge hænder, og hun tager derfor ikke skade af, at du er væk, fordi far jo er der for hende og passer på hende.

Når det så er sagt, så betyder det ikke, at hun ikke kan reagere. Hun kan sagtens reagere på, at du pludselig er væk. Hun kan både reagere, når hun og far er sammen. Hun kan måske spørge efter dig eller virke til at savne dig, gå rundt og lede lidt efter dig eller lignende - og her er det vigtigt, at far sætter ord på, at mor stadig er der, og at du kommer hjem igen. Selvom hun ikke forstår alt, hvad far siger, og selvom hun ikke har ord at sætte på sine følelser, så er det vigtigt, at hun hører far tale om mor som noget naturligt, og hun på den måde kan fornemme, at hun kan være helt rolig, for det er far.

Hun kan også reagere, når du kommer hjem. Det er ikke sikkert, at hun gør det, men måske vil hun reagere med at afvise dig lidt i starten. Selvom hun har savnet dig, så er det ikke sikkert, at hun lige med det samme vil over i din favn. Hun kan godt reagere med at klynge sig til f.eks. far eller pædagogen, når du henter hende - ikke fordi hun pludselig er bange for dig eller har glemt dig, men fordi det er hendes måde at signalere "du forsvandt pludselig, det synes jeg faktisk ikke er okay". Jeg tænker ...

Annonce

... dog, at det er en rigtig god idé, hvis du kan hente hende i vuggestuen. Det vil være rigtig dejligt for jer begge og give hende en ro "nu er mor tilbage igen" - og far skal naturligt, når han afleverer hende, fortælle hende, at mor henter hende - og igen, selvom hun måske ikke helt forstår det, så hører hun mor omtalt som noget naturligt og godt :) Og der er ingen grund til at forlænge tiden, hvor I er adskilt :)

Det er også en rigtig god idé, hvis I kan FaceTime f.eks. om morgenen, når I står op, så I får sagt godmorgen - eller evt. om aftenen, når hun har spist aftensmad. Måske ikke lige i forbindelse med, at hun skal sove, da hun så måske vil savne dig mere.. derfor tænker jeg umiddelbart, at det vil være bedst at ringe sammen om morgenen. Det bliver sikkert ganske kort, hun vil ikke nødvendigvis være interesseret i at tale særligt længe med dig, men hun ser, at du stadig er der og bliver på den måde bekræftet i, at du ikke er forsvundet, og at du kommer hjem igen. Samtidig vil det være dejligt for dig, at I lige har set hinanden og talt lidt sammen, når du så starter dagen og derefter hygger med dine veninder:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis I har et par billeder hjemme af jer alle tre, så vil det også være rigtig godt, hvis far og datter kan kikke lidt på disse en gang imellem. Savner hun dig, vil hun kunne tage fat i billedet, og far vil igen kunne tale om dig og berolige og betrygge hende i, at mor kommer igen, og at du ikke er forsvundet.

Det er naturligt dit behov at tage på tøsetur, og ikke lillepigens behov. Men det er helt okay, at du har brug for at prioritere dig selv i 4 dage, for jeres datter har sin far, som elsker hende højt, og de to skal nok finde ud af det :)

Rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder