Svar: 2 måneders pasning inden børnehaveopstart
20. januar 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dig og dine søde ord til mig :)
Umiddelbart tænker jeg, at det nok er for meget ståhej for kun to måneder - også fordi den løsning, som I har lige nu, faktisk fungerer rigtig godt, og jeg ved fra tidligere, at jeres dreng faktisk stortrives med den hverdag I har.
Han knuselsker den voksne kvinde, som er sammen med ham to gange om ugen, og hun formår faktisk på en rigtig god og pædagogisk måde at rykke lidt til hans grænser, så han får afprøvet nogle ting og faktisk ofte får lidt små succesoplevelse. Oplevelser som er med til at give ham den tryghed, der igen giver ham det mod, der gør, at han nogle gange tør lidt mere og dermed også vil kunne klare børnehaven bedre.
Jeg tænker, at det vil være svært for ham at skulle forholde sig til en ny voksen og hendes børn og deres legekammerater - der er jo tale om en kort periode. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være bedre for ham at have roen og trygheden ved den nuværende ordning.
Til gengæld kunne man måske godt lave nogle ting med ham, som vil udfordre lidt ekstra - naturligvis kun krav, som I mener, at han vil kunne håndtere - men man kunne måske godt opsøge steder med andre børn, eller gå i f.eks. svømmehallen eller lignende, hvor der også kan laves forskellige øvelser i vand, der kræver lidt mod... Så han ved hjælp af de voksne, som han allerede har i hverdagen, og som han er tryg ved og har tillid til vil ham det godt, vil opleve en indre følelse af at "det her kan jeg godt klare" og dermed få en selvtillid, som også vil støtte ham i børnehavestarten.
Jeg tænker, at fokus måske ikke skal være så meget, at "nu skal han lære at være sammen med andre", men mere have fokus på, hvordan man kan give ham en indre følelse af at kunne klare ting, selvom det nogle gange er svært. Og her tænker jeg, at modet måske skabes bedst ved ikke at blive kastet ud i det alene, men derimod ved netop at afprøve ting, blive udfordret osv. sammen med en, man kender rigtig godt, og som knuselsker en - hvilket alle omkring ham lige nu jo faktisk gør:)
Så mit forslag eller mine tanker er at bibeholde jeres nuværende ordning og måske tale med både bedsteforældre og kvinden, som passer jeres dreng, om, hvorvidt de kan lave ting med ham, gå til noget, som kan støtte og udfordre på en god og positiv måde.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske