Svar: 2 måneders pasning inden børnehaveopstart

20. januar 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hej med dig

Tak for dig og dine søde ord til mig :)

Umiddelbart tænker jeg, at det nok er for meget ståhej for kun to måneder - også fordi den løsning, som I har lige nu, faktisk fungerer rigtig godt, og jeg ved fra tidligere, at jeres dreng faktisk stortrives med den hverdag I har.

Han knuselsker den voksne kvinde, som er sammen med ham to gange om ugen, og hun formår faktisk på en rigtig god og pædagogisk måde at rykke lidt til hans grænser, så han får afprøvet nogle ting og faktisk ofte får lidt små succesoplevelse. Oplevelser som er med til at give ham den tryghed, der igen giver ham det mod, der gør, at han nogle gange tør lidt mere og dermed også vil kunne klare børnehaven bedre.

Jeg tænker, at det vil være svært for ham at skulle forholde sig til en ny voksen og hendes børn og deres legekammerater - der er jo tale om en kort periode. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være bedre for ham at have roen og trygheden ved den nuværende ordning.

Til gengæld kunne man måske godt lave nogle ting med ham, som vil udfordre lidt ekstra - naturligvis kun krav, som I mener, at han vil kunne håndtere - men man kunne måske godt opsøge steder med ...

Annonce

... andre børn, eller gå i f.eks. svømmehallen eller lignende, hvor der også kan laves forskellige øvelser i vand, der kræver lidt mod... Så han ved hjælp af de voksne, som han allerede har i hverdagen, og som han er tryg ved og har tillid til vil ham det godt, vil opleve en indre følelse af at "det her kan jeg godt klare" og dermed få en selvtillid, som også vil støtte ham i børnehavestarten.

Jeg tænker, at fokus måske ikke skal være så meget, at "nu skal han lære at være sammen med andre", men mere have fokus på, hvordan man kan give ham en indre følelse af at kunne klare ting, selvom det nogle gange er svært. Og her tænker jeg, at modet måske skabes bedst ved ikke at blive kastet ud i det alene, men derimod ved netop at afprøve ting, blive udfordret osv. sammen med en, man kender rigtig godt, og som knuselsker en - hvilket alle omkring ham lige nu jo faktisk gør:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så mit forslag eller mine tanker er at bibeholde jeres nuværende ordning og måske tale med både bedsteforældre og kvinden, som passer jeres dreng, om, hvorvidt de kan lave ting med ham, gå til noget, som kan støtte og udfordre på en god og positiv måde.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder