Svar: Dårligt tidspunkt for slut med sut?
10. december 2021
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Først - dejligt at høre, at det er gået i orden med jeres plan omkring hjemmepasning, og det lyder rigtig fint, at jeres ældste dreng kan starte i børnehave til april. Det lyder som om, at I nyder muligheden for at være hjemme sammen - dejligt, at I har fundet en løsning som fungerer!
Dernæst - ja, jeg synes faktisk, det lyder som en rigtig god idé at stoppe med sutten nu. Mange familier bruger netop julen og julemanden som en måde at stoppe med sutten på - fordi man kan sende sutterne til julemandens værksted og alle nisserne.
Ellers kan man også bruge andre løsninger - f.eks. hænge sutterne på et suttetræ, som ofte står rundt om i forskellige parker, hos tandlæger og lignende steder. Eller man kan nogle steder aflevere sutten i en butik og bytte til en ting i stedet.
Og så er der naturligvis også den mulighed, at I fjerner sutterne gradvist, alt efter hvad I tænker, at jeres dreng vil have det bedst med. Sutterne bliver gamle, mørnede, slidte, fedtede... og de skal smides ud. Og nogle børn har det bedst med at kunne være en del af den proces. Så kan de kassere en sut af gangen, og gradvist vænne sig til, at det er helt slut en dag, for så er der ikke flere sutter tilbage - og I skal naturligt ikke købe nye.
Hvad der vil fungere bedst hos jer, må I prøve at vurdere. Da I har en lillebror, så skal I naturligt være opmærksomme på, at storebror ikke pludselig tager lillebrors sutter:)
Tidspunktet lyder til at passe rigtig fint. Han har alderen til at kunne stoppe og også en alder, hvor man normalt vil anbefale at stoppe med sutten. Det er vigtigt både for hans taleudvikling og hans tandstilling - og når han har problemer med placering af tungen og sin sanse- og mundmotorik, - og lige nu er blevet klippet, hvilket har hjulpet, så lyder det umiddelbart som et godt tidspunkt at stoppe på. Samtidig er der jo tid til den 1. april, så han faktisk kan nå at stoppe før start i børnehave, og når han så starter i børnehaven, så har han vænnet sig til, at han ikke længere bruger sut. Han får rigtig mange nye ting at skulle forholde sig til på det tidspunkt, så hvis han stadig har sutten, så bliver den sandsynligvis svær at slippe. Og samtidig vil det være rart for ham, at han ikke behøver sutten, ligesom mange af de andre børn i børnehaven heller ikke bruger sut:)
Så ja - det lyder som, at det er det helt rigtige tidspunkt at sige slut med sut :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske