Svar: Dårligt tidspunkt for slut med sut?

10. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - dejligt at høre, at det er gået i orden med jeres plan omkring hjemmepasning, og det lyder rigtig fint, at jeres ældste dreng kan starte i børnehave til april. Det lyder som om, at I nyder muligheden for at være hjemme sammen - dejligt, at I har fundet en løsning som fungerer!

Dernæst - ja, jeg synes faktisk, det lyder som en rigtig god idé at stoppe med sutten nu. Mange familier bruger netop julen og julemanden som en måde at stoppe med sutten på - fordi man kan sende sutterne til julemandens værksted og alle nisserne.

Ellers kan man også bruge andre løsninger - f.eks. hænge sutterne på et suttetræ, som ofte står rundt om i forskellige parker, hos tandlæger og lignende steder. Eller man kan nogle steder aflevere sutten i en butik og bytte til en ting i stedet.

Og så er der naturligvis også den mulighed, at I fjerner sutterne gradvist, alt efter hvad I tænker, at jeres dreng vil have det bedst med. Sutterne bliver gamle, mørnede, slidte, fedtede... og de skal smides ud. Og nogle børn har det bedst med at kunne være en del af den proces. Så kan de kassere en sut af gangen, og gradvist vænne sig til, at det er helt slut en dag, for så er der ikke flere sutter tilbage ...

Annonce

... - og I skal naturligt ikke købe nye.

Hvad der vil fungere bedst hos jer, må I prøve at vurdere. Da I har en lillebror, så skal I naturligt være opmærksomme på, at storebror ikke pludselig tager lillebrors sutter:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tidspunktet lyder til at passe rigtig fint. Han har alderen til at kunne stoppe og også en alder, hvor man normalt vil anbefale at stoppe med sutten. Det er vigtigt både for hans taleudvikling og hans tandstilling - og når han har problemer med placering af tungen og sin sanse- og mundmotorik, - og lige nu er blevet klippet, hvilket har hjulpet, så lyder det umiddelbart som et godt tidspunkt at stoppe på. Samtidig er der jo tid til den 1. april, så han faktisk kan nå at stoppe før start i børnehave, og når han så starter i børnehaven, så har han vænnet sig til, at han ikke længere bruger sut. Han får rigtig mange nye ting at skulle forholde sig til på det tidspunkt, så hvis han stadig har sutten, så bliver den sandsynligvis svær at slippe. Og samtidig vil det være rart for ham, at han ikke behøver sutten, ligesom mange af de andre børn i børnehaven heller ikke bruger sut:)

Så ja - det lyder som, at det er det helt rigtige tidspunkt at sige slut med sut :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene