Svar: Aldrig tilfreds
23. november 2021
Alder:
9 mdr.
Kære mor til Max
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din dreng og alle dine tanker. Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur og så må du selv vælge, hvad du kan bruge :)
Børn er forskellige og derfor skal man passe rigtig meget på med at sammenligne med andre børn, når man f.eks. er i mødregruppe. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, hvis du oplever, at de andre børn knuser og krammer deres mødre og du har en dreng som er meget mere optaget af ting omkring sig - men det behøver ikke være dårligt, at han nyder selskab af andre og f.eks. også elsker, når I går tur og han kan kikke sig omkring.
Den amerikanske psykolog Howard Gardner taler om, at vi indeholder flere forskellige intelligenser. F.eks. "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens". Disse intelligenser arbejder sammen og vi bruger flere af dem på samme tid, de kompletterer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt, at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken, en kropslig intelligens, som giver smidighed og koordination, og en social intelligens, som gør at man kan bevæge publikum.
Og når man ser på børn i f.eks. en mødregruppe, så kan man ofte se, hvor forskellige børn er og hvor forskelligt de lærer. Et barn der f.eks. er logisk matematisk intelligent vil f.eks. ofte sidde og studere detaljer, vende og dreje hvert stykke legetøj igen og igen, åbne lukke, prøve sig koncentreret frem. Hvor et barn der f.eks. er kropsligt intelligent vil have svært ved at sidde stille, vil være meget aktiv og bedst vil lære ved at være i bevægelse. Det ene er ikke bedre end det andet, det er blot udtryk for at vi er forskellige og lærer forskelligt.
Derudover så tænker jeg også, at Max´ alder og udvikling spiller ind. Han er naturligt interesseret i verden, vil rigtig gerne opleve og nyder derfor, når I går tur, når I er i svømmehallen, gynger i haven osv. - og han får masser af stimuli på den måde. Det er virkelig dejligt, at du gør alle disse ting med ham. Det er rigtig godt, hvis du hver dag kan forsøge at tage en tur ud af huset, hvor han både kan sidde i barnevognen og kikke sig omkring, blive fyldt op med indtryk - og hvor I kan småpludre sammen om alt det i møder og netop dele disse oplevelser. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis du også kan hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, stå ved ting, forsøge at kravle og bevæge sig mere og mere omkring. Måske kan I gå i parken, på biblioteket og andre steder, hvor der er ænder, gynger, legeområder osv. hvor han kan bruge sig selv lidt og hvor der også er andre forældre og børn at være sammen med. Det vil være rigtig rart for jer begge at komme lidt ud og opleve andre ting :)
Det er naturligt frustrerende for ham, at han endnu ikke rigtig kan sidde eller kravle, og det vil han godt kunne græde frustreret over - nogle gange er det dog helt okay netop at lade ham blive lidt frustreret, fordi det kan være med til at give ham de kræfter, som gør at han pludselig får flyttet på sig og får fundet ud af hvordan. Du må naturligt også meget gerne hjælpe ham med at sidde, trille, være på alle fire og rokke frem og tilbage, danse med ham, svinge ham rundt, gynge, snurre osv. Jo mere jo bedre for hans motoriske udvikling.
Og så er der også det med maden og at han bliver ammet så meget som han gør - det vil jf. mit tidligere brev, være en rigtig god idé at du får skruet ned for indtaget af mælk og sat indtaget er rigtig mad op. Det er vigtigt, at han spiser godt, sundt og varieret, fordi det er med til at gøre hans blodsukker og dermed humør stabilt. Derfor er det vigtigt, at han fra morgenstunden starter dagen med protein og fiberrig morgenmad, som f.eks. havregrød, fordi det f.eks. er med til at få blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer og dermed med til at give energi og stabilisere humøret.
Når børn brokker sig meget og generelt virker meget utilfredse og til at mangle overskud, så er det ofte en god idé at se på deres indtag af mad hele dagen igennem og se om man kan ændre noget der... :)
Mit forslag til en dagsplan for en dreng på 9 måneder vil normalt se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter amningen her.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, må også meget gerne få varm mad til frokost. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der må meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, der kan gives rester fra aftensmaden, han må gerne få en gnavefrikadelle eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, måske en lille smule tykmælk med lidt revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende på. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, både små hapsere og også større stykker til hånden, som han kan sidde og gumle og gnaske sig igennem. Derudover også mos - kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - gerne en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende lidt grovere grød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder :)
Ammes og puttes til natten 19.45-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter lære at sove uden brystet til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgenmad... Jf. tidligere brev i forhold til hvordan du trapper ud af natamningen ved at lirke brystet ud:)
Når alt dette er sagt, så kan børns utilfredshed naturligt også hænge sammen med smerter og ubehag.. det kan være tænder, problemer med maven, måske forstoppelse. Det kan være øreprobelmer, problemer med led og lignende. Du fortæller dog, at din dreng er set af både kiropraktor, ørelæge, ergoterapeut og alle siger, at han er en fin og dejlig dreng. Derfor tænker jeg, at det nok er alder, udvikling, personlighed - og ikke mindst maden, som du nu skal se lidt på :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, trods alt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske