Svar: Afvænning fra sut - 2 år, 1 mdr.

7. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Kære J og M

Tak for jeres brev og fine spørgsmål omkring afvænning af sut :)

For de fleste børn er sutten en meget kær ven, og den har været en tryg og meget vigtig del af deres liv fra de blev født. De husker ikke andet end at sutten er der og sutten giver trøst og ro. Derfor er det vigtigt ikke at "tage en kold tyrker" og fjerne sutten fra den ene dag til den anden, men lade det være en gradvis proces, så jeres datter kan sige farvel til sin ven på en okay måde :)

Det er højst sandsynligt for tidligt at slippe sutten. Mange børn stopper først med sutten omkring 3års alderen, men det kan være en god idé at trappe behovet for den ned. Lige nu er det helt naturligt, at hun søger sutten ekstra, - det er naturligt svært at flytte, skifte institution osv. og sutten er tryghed, når ens hverdag pludselig ændrer sig - men det er vigtigt, at sutten ikke er i munden hele tiden, da den både vil kunne påvirke hendes sprogudvikling og hendes tænder/tandstilling.

Jeg vil derfor anbefale jer, at I giver sutten en fast plads, hvor den ligger - og hvor jeres datter ved at den ligger og selv kan lægge den - og så er den der, til hun feks. skal sove, hvor hun så kan tage den.

Hvis hun i løbet af dagen bliver ked af det, så kan hun naturligvis få sin sut, men når hun er trøstet, har fundet ro og er klar til at lege videre, så lægges sutten tilbage på sin plads igen.

Det samme gælder, hvis hun har sutten i munden, når hun taler. Så er det en god idé, at I siger til hende, at hun skal tage sutten ud af munden, så I kan høre og forstå, hvad hun siger...

Så I gradvist vænner hende til, at sutten ikke skal være i munden hele tiden og hvor I også opfordrer hende til og motiverer hende til selv at tage den ud af munden, lægge den på sin plads osv. Det er vigtigt, at hun netop føler tryghed ved at hun ved, hvor den er og ved at hun stadig får den, når hun f.eks. skal sove - så det ikke er et spørgsmål om at I tager den fra hende og hun skriger efter den :)

Det er altid lettest at stoppe med sutten, hvis hun når dertil, hvor hun selv kan begynde at fornemme, at det er slut med sut. Det vil være rigtig godt, hvis hun selv har en motivationsfaktor for at stoppe og en følelse af, at ...

Annonce

... det har hu nikke behov for mere - og som sagt er mange børn et år ældre, før de er parate til at slippe sutten. Hvis I presser et suttestop igennem, og hun ikke er parat, så risikerer I, at hun begynder at sutte på sin tommelfinger i stedet, og det kan vare i årevis og er meget svært at komme væk fra.

Når I fornemmer, at hun er ved at være parat til at slippe sutten, så kan I overveje, hvordan det gøres bedst. Nogle børn har det bedst med at sende sutterne væk - f.eks. til nisserne eller til julemanden. Andre børn synes det er bedst at hænge dem på et suttetræ, hvor de kan se at alle de andre børns sutter hænger - suttetræer står ofte hos tandlægen, i parker, skoven, i større indkøbscentre osv. Du kan google eller spørger i vuggestuen - de ved sikkert, hvor de står :)

Der er også børn og forældre, som vælger en løsning med at bytte sutten med noget andet f.eks. et stykke legetøj eller lignende - nogle legetøjsforretninger tager også imod brugte sutter, hvis man køber et stykke legetøj i stedet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I kan også begynde at koble sutten til en klud eller sætte sutten på armen af en bamse eller slaskedukke eller lignende - så hun stille og roligt vænnes til netop at kunne bruge bamse eller slaskedukke i stedet for sutten og på den måde er det okay, den dag hvor sutten ikke længere er der...

Der er også den mulighed, at I inddrager jeres datter. Sutter har det jo med at blive slidte, mørnede, fedtede. Og når de ikke dur mere, så skal de kasseres, smides ud. Det vil være oplagt at tage jeres datter med i den proces. Hun kan godt være med til at smide de ødelagte sutter ud og en for en, så er der ikke flere tilbage. I skal naturligvis ikke købe nye, for så lykkes det ikke :)

Så lige nu - skær gradvist ned, så hun vænnes til at sutten ikke behøver være i munden hele tiden. Har hun brug for noget at sutte og gumle på, så giv hende lidt at spise, som hun kan gumle på i stedet. Giv sutten en fast plads, hvor den så ligger og venter og prøv igen og igen at vænne hende til, at den så vidt muligt kun bruges, når hun skal sove, og hvis hun er rigtigt ked af det - ellers ligger den på sin plads :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder