Svar: Hvornår forstår børn en uge-kalender?

16. september 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Piktogrammer og en ugekalender er en rigtig god idé, netop for at hjælpe børn med at få lidt overblik over dage og de ting, der skal ske. Men... umiddelbart tænker jeg, at det er for tidligt at introducere det, når din dreng kun er 2.5 år gammel.

Små børn lever i nuet, og deres hjerne er endnu ikke modnet på en måde, som giver dem mulighed for at tænke i sekvenser - altså deres hjerne giver dem ikke forståelse af, hvilken rækkefølge ting skal ske i. Denne forståelse og fornemmelsen af tid sker løbende i takt med, at vi bliver ældre - og for de fleste begynder det først at komme i 3-4 års alderen og evnen er faktisk først færdigudviklet, når vi er ca. 25 år.

Det er også først i 3-4 års alderen, at børn begynder at kunne anvende et lidt mere komplekst sprog, hvor de begynder at bøje ord, anvende forholdsord og bruge ledsætninger. Man kan sige, at grammatikken i denne alder tager fart, og barnet øver sig f.eks. også i nutid og datid. Det betyder, at det først er i den alder, at de ofte begynder at kunne sige og også forstå betydningen af f.eks. "i morgen" og "i går", ligesom det ofte også først er i denne alder, at de begynder at kunne forstå forskellen på morgen, eftermiddag og aften. Og som milepæl siger man f.eks. at det 3 årige barn kan begynde at sige "jeg skal i skoven", kort før denne aktivitet ...

Annonce

... sker, og først i 4 års alderen kan barnet sige "jeg skal i skoven senere" og har dermed mere forståelse for, hvad fremtiden vil bringe.

Jeg tænker, at din drengs sprogudvikling måske vil være med til at give et pejlemærke omkring, hvornår han begynder at få lidt tidsfornemmelse og sekvensfornemmelse. I starten vil han sandsynligvis bruge begreberne forkert og kan f.eks. sige "det gjorde vi i morgen", og du kan korrigere "ja, det gjorde vi igår". Og gradvist får han så begreberne på plads, men det tager tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I mange børnehaver, det vil sige hvor børnene er mellem 3-6 år, laver pædagogerne ofte forskellige aktiviteter, der skal hjælpe børnene med at huske de forskellige dage og måneder. Mange steder bruger man netop piktogrammer, der f.eks. viser, at mandag synger vi, tirsdag laver vi gymnastik, onsdag noget tredje. Eller dagen kan være inddelt, så børnene hjælpes til at se, hvornår der er samling, hvornår de spiser og hvornår de f.eks. er på legepladsen. Men igen - lidt ældre børn :)

Når det så er sagt, så er børn jo forskellige, og der sker jo ikke noget ved, at du forsøger via billeder og tegninger at forklare jeres dreng, hvad der f.eks. skal ske i løbet af dagen og på den måde hjælper ham med at få lidt overblik :) Hvis det fungerer, så er det jo super godt. Forstår han det ikke, så venter du bare til han bliver lidt ældre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder