Svar: Hvornår forstår børn en uge-kalender?
16. september 2021
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Piktogrammer og en ugekalender er en rigtig god idé, netop for at hjælpe børn med at få lidt overblik over dage og de ting, der skal ske. Men... umiddelbart tænker jeg, at det er for tidligt at introducere det, når din dreng kun er 2.5 år gammel.
Små børn lever i nuet, og deres hjerne er endnu ikke modnet på en måde, som giver dem mulighed for at tænke i sekvenser - altså deres hjerne giver dem ikke forståelse af, hvilken rækkefølge ting skal ske i. Denne forståelse og fornemmelsen af tid sker løbende i takt med, at vi bliver ældre - og for de fleste begynder det først at komme i 3-4 års alderen og evnen er faktisk først færdigudviklet, når vi er ca. 25 år.
Det er også først i 3-4 års alderen, at børn begynder at kunne anvende et lidt mere komplekst sprog, hvor de begynder at bøje ord, anvende forholdsord og bruge ledsætninger. Man kan sige, at grammatikken i denne alder tager fart, og barnet øver sig f.eks. også i nutid og datid. Det betyder, at det først er i den alder, at de ofte begynder at kunne sige og også forstå betydningen af f.eks. "i morgen" og "i går", ligesom det ofte også først er i denne alder, at de begynder at kunne forstå forskellen på morgen, eftermiddag og aften. Og som milepæl siger man f.eks. at det 3 årige barn kan begynde at sige "jeg skal i skoven", kort før denne aktivitet sker, og først i 4 års alderen kan barnet sige "jeg skal i skoven senere" og har dermed mere forståelse for, hvad fremtiden vil bringe.
Jeg tænker, at din drengs sprogudvikling måske vil være med til at give et pejlemærke omkring, hvornår han begynder at få lidt tidsfornemmelse og sekvensfornemmelse. I starten vil han sandsynligvis bruge begreberne forkert og kan f.eks. sige "det gjorde vi i morgen", og du kan korrigere "ja, det gjorde vi igår". Og gradvist får han så begreberne på plads, men det tager tid.
I mange børnehaver, det vil sige hvor børnene er mellem 3-6 år, laver pædagogerne ofte forskellige aktiviteter, der skal hjælpe børnene med at huske de forskellige dage og måneder. Mange steder bruger man netop piktogrammer, der f.eks. viser, at mandag synger vi, tirsdag laver vi gymnastik, onsdag noget tredje. Eller dagen kan være inddelt, så børnene hjælpes til at se, hvornår der er samling, hvornår de spiser og hvornår de f.eks. er på legepladsen. Men igen - lidt ældre børn :)
Når det så er sagt, så er børn jo forskellige, og der sker jo ikke noget ved, at du forsøger via billeder og tegninger at forklare jeres dreng, hvad der f.eks. skal ske i løbet af dagen og på den måde hjælper ham med at få lidt overblik :) Hvis det fungerer, så er det jo super godt. Forstår han det ikke, så venter du bare til han bliver lidt ældre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske