Svar: Bøvl med bleskift

2. juni 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Lea

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

1-3 års alderen kaldes ofte for selvstændighedsalderen, og der er ingen tvivl om, at det er den spirende selvstændighed og egen vilje, som I mærker hos jeres dreng nu. Nogen kalder det "jeg kan og vil selv" alderen :)

Det er super fint, at I nogle gange skifter ham stående - det, at han oplever, at han ikke altid behøver ligge på puslebordet, kan godt være med til at gøre, at han andre gange vil acceptere at være der. Samtidig er det en rigtig god idé ikke at gøre alt til en kamp, men nogle gange finde et kompromis, som kan fungere.

Han behøver ikke blive vasket forneden, hver gang han får skiftet ble. Har han kun lavet en tissetår, så er det fint bare at skifte bleen. Og vælger I buksebleer en gang imellem, så kan bleen trækkes op og ned, og han kan let skiftes stående. Det er helt okay.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan inddrage ham. Hans protester mod bleen og skiftningen af ble kommer, fordi han netop har brug for at føle sig medinddraget. Han er snart 1.5 år gammel og kan måske selv kravle op på sit puslebord - hvis du køber en trappestol og støtter ham i det? Det afhænger naturligt af, hvilken type puslebord I har, og hvor stabilt det er.

At ...

Annonce

... inddrage ham er også at bede ham om selv at finde den nye rene ble, ligesom han kan være med til at løfte numsen, når han ligger på bordet og skal have blev på. Hjælp ham med at sætte fødderne i bordpladen og sig "løft numsen, skat" og lad ham så løfte sig op, så du kan lægge bleen under ham.

Lad ham også gerne få en vaskeklud i hånden, så han prøver at vaske sig selv lidt foran, ligesom han gerne må få lidt creme på fingrene og prøve selv at smøre dette ud, når du har vasket ham.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til tøj, så er det vigtigt også her at lade ham selv deltage. Han kan måske selv tage blusen og bukserne ud af skuffen, og du kan prøve at lægge hans bukser på gulvet sådan, at han kan sætte sig på numsen og prøve at tage et ben i af gangen. Du kan med fordel også sætte ord på hans kropsdele, når han skal have tøj på - over hovedet, så den ene arm, så den anden arm, så ned over maven osv. og på den måde både give ham et øget ordforråd, en øget kropsfornemmelse og samtidig også en fornemmelse for, at han selv deltager, for han tager selv sin arm og putter den i ærmet, og han viser dig, hvor maven er osv. På den måde bliver han også inddraget i påklædningen, og det hele vil gå lidt lettere :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder