Svar: Bøvl med bleskift
2. juni 2021
Alder:
17 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
1-3 års alderen kaldes ofte for selvstændighedsalderen, og der er ingen tvivl om, at det er den spirende selvstændighed og egen vilje, som I mærker hos jeres dreng nu. Nogen kalder det "jeg kan og vil selv" alderen :)
Det er super fint, at I nogle gange skifter ham stående - det, at han oplever, at han ikke altid behøver ligge på puslebordet, kan godt være med til at gøre, at han andre gange vil acceptere at være der. Samtidig er det en rigtig god idé ikke at gøre alt til en kamp, men nogle gange finde et kompromis, som kan fungere.
Han behøver ikke blive vasket forneden, hver gang han får skiftet ble. Har han kun lavet en tissetår, så er det fint bare at skifte bleen. Og vælger I buksebleer en gang imellem, så kan bleen trækkes op og ned, og han kan let skiftes stående. Det er helt okay.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan inddrage ham. Hans protester mod bleen og skiftningen af ble kommer, fordi han netop har brug for at føle sig medinddraget. Han er snart 1.5 år gammel og kan måske selv kravle op på sit puslebord - hvis du køber en trappestol og støtter ham i det? Det afhænger naturligt af, hvilken type puslebord I har, og hvor stabilt det er.
At inddrage ham er også at bede ham om selv at finde den nye rene ble, ligesom han kan være med til at løfte numsen, når han ligger på bordet og skal have blev på. Hjælp ham med at sætte fødderne i bordpladen og sig "løft numsen, skat" og lad ham så løfte sig op, så du kan lægge bleen under ham.
Lad ham også gerne få en vaskeklud i hånden, så han prøver at vaske sig selv lidt foran, ligesom han gerne må få lidt creme på fingrene og prøve selv at smøre dette ud, når du har vasket ham.
Med hensyn til tøj, så er det vigtigt også her at lade ham selv deltage. Han kan måske selv tage blusen og bukserne ud af skuffen, og du kan prøve at lægge hans bukser på gulvet sådan, at han kan sætte sig på numsen og prøve at tage et ben i af gangen. Du kan med fordel også sætte ord på hans kropsdele, når han skal have tøj på - over hovedet, så den ene arm, så den anden arm, så ned over maven osv. og på den måde både give ham et øget ordforråd, en øget kropsfornemmelse og samtidig også en fornemmelse for, at han selv deltager, for han tager selv sin arm og putter den i ærmet, og han viser dig, hvor maven er osv. På den måde bliver han også inddraget i påklædningen, og det hele vil gå lidt lettere :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske