Svar: Sidde i højstol med eller uden støtte
15. april 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Nora og Ellas forældre
Tak for jeres brev :)
Som udgangspunkt anbefales det ikke, at børn sidder med støtte i deres højstol. De skal normalt kunne sidde i højstol uden f.eks. tæppe og derfor først sidde i højstolen, når de kan det... Og det kan de fleste børn omkring 6 måneders alderen. Da jeres piger er født lidt før tid, så kan det godt være nødvendigt at korrigere lidt her, og det kan god være, at de motorisk har brug for lidt mere tid, før de kan sidde selv, hvilket naturligvis er helt okay.
Når det så er sagt, så er det at sidde i høj stol og at kunne sidde selv på gulvet ikke det samme. De fleste børn vil naturligt godt kunne sidde i højstolen, selvom de endnu ikke kan sidde selv på gulvet. De kan sidde kortvarigt i høj stol, de vil sidde der, imens de får deres skemad. I starten vil de kunne sidde med rank ryg, men efter lidt tid, så vil de begynde at runde i ryggen og kan falde forover eller til siden, og det er så tegn på, at de er trætte i ryggen og ikke skal sidde mere, men derimod skal ned på gulvet, hvor de igen kan trille omkring og øve sig.
I skriver, at I har en Nomi højstol, og jeg går ud fra, at I på denne har en Nomi Mini bøjle og evt. tilhørende sele. Bøjlen støtter jeres piger hele vejen rundt, uden at begrænse deres bevægelsesfrihed, og jeg kan ikke forstille mig, at de ikke kan sidde i den?
Derudover kan man købe en Nomi Cushion (pude) som sættes på sædet og ryglænet. Den sikrer, at de sidder blødt, men sikrer samtidig, at de ikke "glider rundt" og på den måde også hjælpes til at sidde lidt bedre - dog stadig uden at være holdt af tæppe eller andet... Og så sikrer selen naturligvis også, at de bliver holdt fast.
Jeg vil derfor umiddelbart anbefale jer, at I sætter pigerne i jeres Nomi, med deres Nomi Minisæde + Nomi Cushion + Sele. Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke vil kunne sidde på denne måde, nu hvor de er 8 måneder gamle - så de kan sidde med ved bordet, når det er spisetid. Det vil være super hyggeligt for jer alle fire :)
Når det så er sagt, så kan jeg naturligvis ikke vurdere jeres pigers motoriske udvikling og styrke gennem brevkassen, så hvis I er i tvivl, så ring til jeres sundhedsplejerske og bed hende aflægge jer et besøg, hvor hun lige kan vurdere det - det må kunne lade sig gøre trods corona-restriktioner :)
Håber dette hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske