Svar: Vågner hele tiden op
27. februar 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)
Nu hvor jeres datter er blevet 3 måneder, så sker der nogle ændringer - både med hensyn til hendes udvikling og også hendes søvn. Og rigtig mange børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng til natten. Det er faktisk helt normalt, hvis hun først er klar til at gå til ro, når klokken bliver 22-23, og det lyder derfor for mig som om, at hun om aftenen tager en ekstra lille lur og derefter har behov for at være vågen og sammen med jer - og så først gå sent i seng.
Så - selvom det er hårdt om aftenen, og I savner tid til jer selv som par, så er det helt naturligt i forhold til hendes alder, at hun lige nu har den rytme, som hun har. Det vil ændre sig i takt med, at hun bliver ældre. Hun vil naturligt gradvist begynde at kunne være vågen i længere tid af gangen, hendes vågne perioder vil blive mere aktive, hun vil begynde at bruge sig selv mere og mere bevidst, og når hun gradvist også begynder at skulle have skemad flere gange dagligt, så vil det også være med til at påvirke hendes rytme.
Derfor skal I lige nu se aftenerne som tidspunktet, hvor I har lidt familietid, og stille og roligt vil hun ændre rytme igen, og I vil igen kunne få lidt partid... De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen begynde at have en rytme, hvor de sover to lidt længere lure + en powernap sidst på dagen, og så er de ofte putteklar omkring kl 19.30-20... :)
Med hensyn til skemad og opstart af grød, så vil jeg normalt ikke anbefale, at I fryser grød, men I kan godt fryse grøntsagsmos, frugt, kød og fisk. Grød vil jeg anbefale, at I laver i gryde eller i mikroovn. Det laves meget let ved at tage mel/flager/gryn, koge op med vand og tilsætte mme og fedtstof, så det behøver I ikke lave på forhånd. Det kan også holde sig 24 timer i køleskabet, så i starten hvor hun ikke spiser så meget, så kan I med fordel gemme halvdelen i køleskabet og så give hende dette senere på dagen eller dagen efter...
Man kan godt lave grød udelukkende med modermælkserstatning, og så behøver man ikke også tilsætte fedtstof. Derfor kan I finde opskrifter med begge dele. Ellers er princippet at koge op med vand og tilsætte både mme og fedtstof, og det er generelt en god idé at variere mellem forskellige typer fedt, så hun får både smør, smørbare produkter, plantemargarine og forskellige typer af olie f.eks. vinduekerneolie, rapsolie og olivenolie.
Med hensyn til grøntsagsmos, så kan I godt lave en portion mos og fryse ned i mindre portioner. Det anbefales her, at mosen fryses ned uden modermælkserstatning. Og når I så skal bruge grøntagsmosen, så tør I den op direkte i gryden. På den måde bevarer I vitaminerne bedst - og først her tilsættes så både modermælkserstatning og fedtstof.
Der er således ikke den store forskel på at tage nogle af de grøntsager, som I selv spiser til aften f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli - koge dem, mose dem og tilsætte mme og fedtstof. Det er forholdsvist let på den måde at tage udgangspunkt i familiemaden og dermed sikre hende en vis variation - men spiser I ikke nogen former for grøntsager, så er det en god idé med varieret grøntsagsmos til jeres datter og gerne have dette i mindre portioner i fryseren.
Det er vigtigt at I fryser babymad ned i emballage, som er beregnet til dette. Det bør f.eks. ikke fryses i isterningebakker eller lignende, som kun er beregnet til vand. Optøede grøntsags- og frugtmosrester må heller ikke fryses igen. Så tag kun det op, som du tænker hun kan spise, og rester skal altid kasseres.
Det meste børnemad kan kun holde sig 1 måned fryseren, noget op til 3 måneder, afhængig af hvilke fødevarer, der er tale om. Og da jeres datter kun lige er blevet 3 måneder, så er der ikke nogen idé i at lave en masse retter til fryseren nu, for så vil det være for gammelt, når hun skal igang med skemaden... Hun skal ikke begynde før hun er mindst 4 måneder gammel og senest, når hun er 6 måneder :) Så selvom I lyder til gerne at ville være i gang og godt kan lide at være i god tid, så lyder det som om, at I lige nu skal vente lidt :)
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i 3. udg. 2. opl. 2019. I den finder i opskrifter, dagsplaner og guides igennem fra de første smagsprøver til jeres datter er igang med familiemaden (4-18 måneder). I kan også slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad hun må få at spise, hvornår og hvordan og så kan I også læse om frysning, optøning osv.
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske