Svar: Kurver - måling af børn
24. februar 2021
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring kurver og måling af børn :)
Når vi sundhedsplejersker og egen læge måler børn, fra de er ganske små, så er det for at sikre, at barnet vokser som det skal. For at børn kan vokse optimalt, så skal de have sund og god ernæring, de skal ikke være syge, og de skal også leve under gode psykosociale forhold - og hvis barnet ikke vokser, som man vil forvente, så skal vi som sundhedspersonale følge op på, om en eller flere af disse faktorer ikke er opfyldt i tilstrækkelig grad. Samtidig vil børn, der vokser normalt, sjældent have alvorlige somatiske sygdomme, og når vi måler barnets vækst, og barnet vokser som man vil forvente, så giver det derfor en ret stor sandsynlighed for, at barnet er sundt og rask.
I 2011 besluttede man at anvende WHOs vækstkurver i Danmark. WHO har lavet en undersøgelse, hvor man har fulgt børn fra 6 forskellige steder i verden, og undersøgelserne viste, at børnene voksede ens de første 2 år. Der var kun en lille forskel i deres højdevækst fra 2-5 års alderen. Derfor kan WHOs vækstkurver bruges til at vurdere alle børns vækst, uanset hvor i verden de kommer fra, eller hvilken etnisk baggrund de har.
Vi måler altid vægt og længde/højde samt hovedomfang. Der skal bruges en godkendt vægt, og der bruges som udgangspunkt samme vægt - altså sundhedsplejerskerne bruger samme vægt, og lægen bruger samme vægt (det kan godt være to forskellige vægte - sundhedsplejersken bruger normalt en vægt, som barnet "hænger i" og egen læge har en vægt, som barnet ligger på). Man vejer barnet med så lidt tøj på som muligt. Når vi måler barnets længde, så skal barnet ligge ned - først efter 2 års alderen kan barnet stå op og måles her uden sko. Hovedomfang måles med et almindeligt målebånd.
Kurverne og målingen angives i percentiler. En percentil beskriver, hvor stor en andel af børn, der ligger under dette mål. Det betyder, at hvis et barn ligger på 25-percentilen (p25) for kurven "længde og højde for alder", så ligger 25% af jævnaldrende børn lavere end det pågældende barn. Ligger barnet på 97 percentilen (p97) på f.eks. "vægt-for-alder", så betyder det at 97 % af raske børn er tyndere end dette barn. Normalområdet ligger mellem p3 og p97.
Når man skal vurdere barnets vækst, så skal man altid se på:
- hvordan er vægten, længden/højden og hovedomfanget i forhold til barnets alder.
- hvordan er målingerne i forhold til hinanden - svarer barnets vægt til barnets længde.
- hvordan vokser barnet over tid - følger barnet kurven eller falder den eller stiger den.
- hvordan er barnets genetiske potentiale - altså hvordan ser mor og far ud.
Det er vigtigt at sige, at vækstkurver er et arbejdsredskab - det er ikke en facitliste for barnets trivsel, og derfor skal man ikke kun se på tal og kurver, men også vurdere, om barnet generelt virker sund, rask, trives, leger og udvikler sig, som man vil forvente.
Det er også vigtigt, at du ved, at kun få børn ligger på gennemsnittet (p50) - som sagt ligger normal området mellem p3 og p97, og det vigtigste er, at barnet følger sin egen kurve - og når det så er sagt, så vil børn naturligt ikke følge kurven helt slavisk. Det enkelte barn vil voksne mere uregelmæssigt, og det er helt normalt, at børns vækstmønster krydser en eller flere percentiler. Mange forældre tror, at barnet kun er i trivsel, hvis det ligger på p50 og altså gennemsnittet, men det er ikke tilfældet.
Og så til dine spørgsmål:
Som udgangspunkt skal din datter hele tiden vokse og tage på, men det er også normalt, at hendes vægt kan ligge stille i en periode - det kan f.eks. være fordi hun begynder at kravle, rejse sig ved møblerne, bruger mere energi og samtidig øver at spise selv og måske derfor ikke spiser helt nok. Blandt andet derfor anbefales det også at energiberige børns kost ekstra det første år.
Det er også helt fint, at hun stiger i vægt eller længde og springer en kurve op, det vil ofte regulere sig hen af vejen. Det er ofte også sådan, at børn der ammes tager meget på de første ca. 3 måneder, og derefter "flader" kurven mere ud. Nogle børn bliver også født med en lav eller høj fødselsvægt, og her vil vækstmønsteret godt kunne se anderledes ud - små børn laver det, man kalder catch-up og kan øge deres vægt relativt hurtigt, hvor store børn laver catch-down og vokser langsommere. Catch down betyder, at barnet har haft en høj vægt, men at dette stille og roligt normaliseres, og er altså ikke tegn på, at barnet taber sig eller er syg.
Når man skal vurdere, om din datter vokser, som forventet, når hun er til 1 års undersøgelse, så vil lægen både se på hendes vækstkurver og målinger fra fødslen, men vil også vurdere det ud fra hendes alder, og generelle udvikling. Hun skal stadig følge sin kurve, men det behøver på ingen måde at være det udgangspunkt hun havde, da hun blev født - det har naturligt ændret sig igennem det første år.
Hvis lægen synes hun vejer for meget eller for lidt, eller hvis lægen oplever, at hun ikke vokser som forventet i længden, så vil lægen tale med jer omkring dette, og hvad man så vil gøre ved dette :) Lægen vil ved 1 års undersøgelse måle både vægt, længde, hovedomfang og vurdere vægt og længde i forhold til hinanden.
Jeg vil anbefale dig, at du beder lægen vise dig hendes vægt-længde-kurver og gennemgår med dig, hvad han eller hun ser, hvad det betyder. Det vil være helt naturligt, at du spørger ind til dette, når I er til 1 års undersøgelse :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske