Svar: Reagerer ikke på sit navn
18. februar 2021
Alder:
19 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er helt okay, at du skriver og spørger - også flere gange - det er jo netop hele idéen med min brevkasse, og jeg er kun glad, hvis jeg kan hjælpe og give dig lidt ro med på vejen :) Og - det er helt naturligt, at du bekymrer dig som mor og helt naturligt, at du særligt bekymrer dig, når du har mistet og haft en kompliceret graviditet og fødsel. Det er okay, det skal du ikke have det dårligt over :)
Din dreng reagerer på sit navn - i hvert fald en gang imellem og vuggestuen siger, at "han godt ved, at han hedder Hugo". Når han ikke altid reagerer, så er det sandsynligvis fordi han er igang med en leg og er koncentreret om andre ting... eller fordi du måske for at tjekke ham ofte faktisk kalder på ham, og han måske efterhånden har lært, at du bare vil have at han reagerer og kikker på dig og ikke fordi I nødvendigvis skal noget... bare en tanke ;)
Du kan afprøve det ved at sætte dig med ham et sted, hvor der er ro omkring jer, og hvor han derfor ikke bliver afledt af mange andre ting. Sørg for at have noget eller gøre noget, som gør det sjovt og spændende at reagere, når du siger hans navn - et stykke spændende legetøj, en lækker snack, måske en kildetur som du giver ham, når han reagerer - vent til han kikker væk fra dig, sig hans navn og brug så legetøj, snack eller kildetur som belønning for netop at kikke og reagere på dig.
Du kan også prøve at kalde på ham, hvis han er i stuen, og du er i køkkenet "kom Hugo, kom herud, vil du hjælpe mig?" eller lignende og se om han så ikke kommer trissende ud til dig for at se, hvad det er for noget spændende noget, I nu skal lave sammen.
Du kan også prøve at kalde på ham, når han sidder hos far, eller omvendt - når du sidder med ham, så kan far kalde på ham - og I kan prøve at lægge mærke til, om han hører det og reagerer på det - måske vil han faktisk dreje hovedet for at følge jer og finde ud af, hvad det er I vil :)
Tanken omkring autisme tænker jeg, at du lige nu skal prøve at lægge bag dig. Det er korrekt, at når et barn får stillet diagnosen autisme, så vil man ofte kunne se tilbage og f.eks. sige, at "han har heller aldrig rigtig reageret på sit navn", men der vil også være mange andre tegn. Børn er naturligt forskellige og det gælder også børn med diagnoser, men andre tegn på autisme kan f.eks. være, hvis han har svært ved øjenkontakt, at han måske ikke smiler tilbage, når du smiler til ham, han vil måske have tendens til at lave gentagende bevægelser, rokke med kroppen, klappe med hænderne eller lave specifikke bevægelser med sine fingre, han vil måske ikke tale særlig meget eller vil måske have tendens til at gentage de samme ting, han vil måske ikke rigtigt vise kærtegn, omsorg og hensyn, og nogle børn går også på tæer, som du nævner...
Der er mange andre tegn - og som du beskriver din dreng, så lyder han til at udvikle sig i helt normal og rigtig fin retning, og det lyder som om, at han er en dreng, der generelt er god til at interagere med både dig, sin far og andre mennesker.
Er du i tvivl, og går du stadig og bekymrer dig, så tal med andre i dit netværk, som kender jeres dreng, og som ser ham i samspil med dig og andre børn og voksne - og som derfor kan være med til at vurdere ham og hans udvikling. Det er vigtigt at tage din bekymring alvorligt, og synes du stadig, at han reagerer forkert, så er det naturligvis vigtigt, at du drøfter det med nogen, som kan se ham og være med til at vurdere ham:)
Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske