Svar: Reagerer ikke på sit navn

18. februar 2021

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er helt okay, at du skriver og spørger - også flere gange - det er jo netop hele idéen med min brevkasse, og jeg er kun glad, hvis jeg kan hjælpe og give dig lidt ro med på vejen :) Og - det er helt naturligt, at du bekymrer dig som mor og helt naturligt, at du særligt bekymrer dig, når du har mistet og haft en kompliceret graviditet og fødsel. Det er okay, det skal du ikke have det dårligt over :)

Din dreng reagerer på sit navn - i hvert fald en gang imellem og vuggestuen siger, at "han godt ved, at han hedder Hugo". Når han ikke altid reagerer, så er det sandsynligvis fordi han er igang med en leg og er koncentreret om andre ting... eller fordi du måske for at tjekke ham ofte faktisk kalder på ham, og han måske efterhånden har lært, at du bare vil have at han reagerer og kikker på dig og ikke fordi I nødvendigvis skal noget... bare en tanke ;)

Du kan afprøve det ved at sætte dig med ham et sted, hvor der er ro omkring jer, og hvor han derfor ikke bliver afledt af mange andre ting. Sørg for at have noget eller gøre noget, som gør det sjovt og spændende at reagere, når du siger hans navn - et stykke spændende legetøj, en lækker snack, måske en kildetur som du giver ham, når han reagerer - vent til han kikker væk fra dig, sig hans navn og brug så legetøj, snack eller kildetur som belønning for netop at kikke og reagere på dig.

Du kan også prøve at kalde på ham, hvis han er i stuen, og du er i køkkenet "kom Hugo, kom herud, vil du hjælpe mig?" eller lignende og se om han så ikke kommer trissende ud til dig for at se, hvad det er for noget spændende noget, I nu skal lave sammen.

Du kan også prøve at kalde på ham, når han sidder hos far, eller omvendt - når du sidder med ham, så kan far kalde på ...

Annonce

... ham - og I kan prøve at lægge mærke til, om han hører det og reagerer på det - måske vil han faktisk dreje hovedet for at følge jer og finde ud af, hvad det er I vil :)

Tanken omkring autisme tænker jeg, at du lige nu skal prøve at lægge bag dig. Det er korrekt, at når et barn får stillet diagnosen autisme, så vil man ofte kunne se tilbage og f.eks. sige, at "han har heller aldrig rigtig reageret på sit navn", men der vil også være mange andre tegn. Børn er naturligt forskellige og det gælder også børn med diagnoser, men andre tegn på autisme kan f.eks. være, hvis han har svært ved øjenkontakt, at han måske ikke smiler tilbage, når du smiler til ham, han vil måske have tendens til at lave gentagende bevægelser, rokke med kroppen, klappe med hænderne eller lave specifikke bevægelser med sine fingre, han vil måske ikke tale særlig meget eller vil måske have tendens til at gentage de samme ting, han vil måske ikke rigtigt vise kærtegn, omsorg og hensyn, og nogle børn går også på tæer, som du nævner...

Der er mange andre tegn - og som du beskriver din dreng, så lyder han til at udvikle sig i helt normal og rigtig fin retning, og det lyder som om, at han er en dreng, der generelt er god til at interagere med både dig, sin far og andre mennesker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Er du i tvivl, og går du stadig og bekymrer dig, så tal med andre i dit netværk, som kender jeres dreng, og som ser ham i samspil med dig og andre børn og voksne - og som derfor kan være med til at vurdere ham og hans udvikling. Det er vigtigt at tage din bekymring alvorligt, og synes du stadig, at han reagerer forkert, så er det naturligvis vigtigt, at du drøfter det med nogen, som kan se ham og være med til at vurdere ham:)

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke