Svar: Gnubberi

26. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære N.

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datters gnubberi :)

Det er, som du også selv så fint beskriver, helt normalt for din datters alder, at hun udforsker sin krop og herunder gnubber sig eller onanerer. Vi ved i dag, at børn har en seksualitet, men at den naturligt er meget anderledes end voksnes. Og når din datter gnubber sig eller gnubber sit underliv på møbler, i autostolen, trækker op i kjolen eller ned i bukserne, for at mærke på sig selv, så er det fordi det er dejligt. Det giver en behagelig følelse, ligesom det gør, når du masserer hende på kroppen, tumler med hende, bruger ris- og vandperler osv.

Det er ikke hendes kønsorganer, som er i hendes fokus, og det er også derfor, at hun f.eks. ikke rører ved sig selv, når du giver hende et bad. Det er ikke fordi hun på den måde søger at tilfredsstille sig selv, det er mere bare fordi det føles rart og er en dejlig sansemæssig oplevelse.

Hun gør det også fordi hun har en naturligt lyst til at finde ud af, hvordan kroppen fungerer, ligesom hun naturligt også forsøger at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Altså hvordan hun med bestemte handlinger kan få bestemte reaktioner fra andre.

For børn i 0-3 års alderen er det normal adfærd:

- at røre ved og stimulere sine kønsorganer
- at drenge får erektion
- at interessere sig for forskellen på drenge og piger
- at vise sin numse til andre børn
- at at røre ved andre børns kønsorganer
- at interessere sig for sine kropsåbninger - både numsen og dermed for afføring eller urin der kommer ud af tissekone/tissemand, eller åbninger som næsen, hvor man kan komme perler, pinde eller andet op...

Det er derfor helt naturligt, at jeres datter er interesseret i sin krop og også naturligt, at hun gnubber sig eller laver bevægelser, som hun oplever som rare og dejlige.

Når det så er sagt, så er det en god idé, hvis du kan være opmærksom på, hvor meget hun gør det og i hvilke situationer. For mange børn handler det som sagt blot om en dejlig klidrende fornemmelse, men for nogle børn er det at onanere end måde at nedsætte stress. Så hvis ...

Annonce

... barnet onanerer meget, så skal man være opmærksom på, om det gøres i situationer, hvor barnet måske har særlig grund til at søge beroligelse, om noget stresser barnet.

Du nævner også, at hun gør det i dagplejen og det på en måde, hvor de andre børn overtager hendes legetøj, fordi hun ofte går så meget ind i sig selv, at hun nærmest trækker sig væk fra de andre... De fleste børn vil synes, at det er sjovere at lege med andre børn, end det er at trække sig for at onanere, så her tænker jeg, at det vil være en god idé, at du forsøger at finde ud af, hvordan hun egentlig har det i dagplejen, hvordan leger hun med de andre, og hvordan trives hun der... Hvorfor er det, at hun ikke leger med de andre, men i stedet "gnubber", og de andre så kan tage hendes legetøj...

Du nævner blandt andet, at dagplejer synes, det er et problem - hvordan viser dagplejer det? Skælder hun hende ud, eller virker hun på anden måde irriteret på jeres datter, så kan det måske være med til at gøre, at jeres datters behov for at "trække sig væk" bliver forstærket, og dermed også hendes behov for at onanere...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Onani er som udgangspunkt ikke et problem, men noget naturligt. Men det kan være problemfyldt, hvis barnet begynder at bruge det som en måde at håndtere svære situationer på, hvis barnet bruger det som en bevist strategi - f.eks. hvis hun ikke oplever at blive set eller have tilstrækkelig kontakt til dagplejer eller de andre børn i dagplejen...

Hjemme er det rigtig godt, at du gør alt det, som du gør - leger, tumler, og igen og igen forsøger at aflede hende, så hun glemmer det lidt. Netop når I er sammen i stuen eller i køkkenet eller ved middagsbordet, - tidspunkter og steder, hvor der er mulighed for anden og mere spændende aktivitet, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende med at finde dette interessant i stedet. Jo mere du kan dreje hende væk fra at skulle gnubbe sig, jo bedre er det. Hvad hun så gør, når hun ligger i sin senge eller er alene på sit værelse, er naturligvis en anden sag :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år