Svar: Aktivering og udvikling

19. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om aktivering og stimulering :) Og dejligt at høre, at I har købt min bog om udvikling - tak for det :)

Så længe jeres datter er et spædbarn, så vil hun især bruge sine sanser. Hun vil høre stemmer og lyde, se farver, lys og interessere sig for jeres ansigtsudtryk, ligesom hun vil elske at blive holdt i jeres arme, vugget og holdt tæt. Alle de sanseindtryk hun modtager danner baggrund for hendes udvikling fremover - hun vil bevidst begynde at efterligne jeres smil nu, hun vil mærke og opleve bevægelser som genkendelige og trygge, når hun lægges på puslepuden, eller når du tilbyder hende mælk eller svøber hende før putning, så vil hun begynde at forbinde netop disse ritualer med noget bestemt (ren ble, mad, søvn). Og hun har brug for gentagelser, hun har brug for at I gør meget af det samme, fordi det gør hende tryg :)

Der er masser af sansestimuli i hverdagen, bare det at få et bad, mærke vandet, blive smurt med lidt creme, masseret lidt og få ren ble og tøj på igen, er et bombardement af sanser, så efter et bad vil det være dejligt med lidt mælk og så blive puttet til en lur:)

I 0-3 måneders alderen er det især vigtigt at være tæt på mor og far. Hun har brug for at mærke jer tæt på, brug for at I bærer hende, løfter hende, går rundt med hende, Kropskontakt og nærhed er vigtig stimulation.

Hun har også brug for, at I pludrer med hende, øve forskellige pludrelyde og øve øjenkontakt. Hun vil bruge jer som et spejl og efterligne jeres lyde og ansigtsmimik og hendes små pludrelyde vil gradvist udvikle sig til pludresamtaler, hvor I pludrer mere og mere i dialog.

Hun skal også ligge på maven dagligt, og du må gerne gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, og hun ikke sover, så lægges hun på maven. Det er vigtigt, at ligge på maven for at få styrke nok i nakke, skuldre, ryg - så hun begynder at kunne holde sit hoved mere og mere selv og også senere bliver i stand til at sidde. Det er også fra maveliggende stilling, at hun lærer at krybe og kravle.

Lege og legetøj i 0-3 måneders alderen:
Mor og far, at blive holdt tæt, pludret med, studere jeres ansigt, mimik osv. Ligge på maven, lave små øvelser, hvor I hjælper hende med at sparke med benene, trille omkring... Lidt babymassage, berøring af hele kroppen. ...

Annonce

... Aktivitetstativ, hvor hun kan ligge og kikke på forskellige ting, forsøge at slå ud efter det, en uro, som bevæger sig, forskellige rangler, et spejl, som ligger foran hende og som hun kan kikke i og se sig selv i...

I 3-6 måneders alderen bliver kontakten stille og roligt bedre og bedre og samspillet udvikles. Hun vil fortsat nyde at blive holdt om, krammet, kysset, men hun vil nyde mere og mere at se sig omkring. Hendes pludren udvikler sig mere og mere, flere lyde kommer til og hun vil f.eks. begynde at sige "agre-agry", "ryy" og lignende lyde. Hendes lyst til at bevæge sig bliver større og hun begynder at sparke mere fra sig, drejer og vender sig og begynder at trille omkring. Hun vil holde hovedet selv og bevidst dreje sit hoved efter lys og lyd. Hun vil støtte på benene, når I holder hende oprejst på jeres skød og hun vil sidst i perioden begynde at gøre hoppebevægelser.

Lege og legetøj i 3-6 måneders alderen:
Bevægelege er vigtige i denne alder - hold om hendes ben og hjælp hende med at trille fra side til side. Hjælp hende med at ligge på maven med armene under overkroppen, så hun kan løfte sig op. Lav cykelbevægelser med hendes ben, læg hende på maven over en stor pilatesbold og tril hende frem og tilbage og fra side til side, dans med hende, syng for hende osv. Et sansetæppe med forskellige typer stof, et spejl, frynser og lignende kan være spændende at ligge og mærke på. Kulørte ophængte ting eller rangler og andet legetøj, som hun kan prøve at få fat i, bevæge sig efter. Ranglesokker kan være en god idé. Bideringe vil være rigtig godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I vælger legetøj til jeres datter, så er det en god idé at gå efter aldersanvisningerne, så rammer I nogelunde det hun er parat til. Det er dog stadig jer, jeres nærhed, pludren, tætte kontakt, øve sig i at ligge, trille, tumle med hende osv. som er vigtigst lige nu :)

Jeg ved godt, at det er svært i øjeblikket, hvor alt er lukket ned, og man ingen mulighed har for at være i mødregruppe eller gå til babysvømning, yoga eller stimulastik.. Det kan være nogle lange dage hjemme, hvor man virkelig savner inspiration og input udefra. Du kan dog finde forskellige youtube videoer og andre filmklip på nettet med forslag til lege og stimulering, som også kan være med til at inspirere :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire