Svar: Aktivering og udvikling
19. januar 2021
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om aktivering og stimulering :) Og dejligt at høre, at I har købt min bog om udvikling - tak for det :)
Så længe jeres datter er et spædbarn, så vil hun især bruge sine sanser. Hun vil høre stemmer og lyde, se farver, lys og interessere sig for jeres ansigtsudtryk, ligesom hun vil elske at blive holdt i jeres arme, vugget og holdt tæt. Alle de sanseindtryk hun modtager danner baggrund for hendes udvikling fremover - hun vil bevidst begynde at efterligne jeres smil nu, hun vil mærke og opleve bevægelser som genkendelige og trygge, når hun lægges på puslepuden, eller når du tilbyder hende mælk eller svøber hende før putning, så vil hun begynde at forbinde netop disse ritualer med noget bestemt (ren ble, mad, søvn). Og hun har brug for gentagelser, hun har brug for at I gør meget af det samme, fordi det gør hende tryg :)
Der er masser af sansestimuli i hverdagen, bare det at få et bad, mærke vandet, blive smurt med lidt creme, masseret lidt og få ren ble og tøj på igen, er et bombardement af sanser, så efter et bad vil det være dejligt med lidt mælk og så blive puttet til en lur:)
I 0-3 måneders alderen er det især vigtigt at være tæt på mor og far. Hun har brug for at mærke jer tæt på, brug for at I bærer hende, løfter hende, går rundt med hende, Kropskontakt og nærhed er vigtig stimulation.
Hun har også brug for, at I pludrer med hende, øve forskellige pludrelyde og øve øjenkontakt. Hun vil bruge jer som et spejl og efterligne jeres lyde og ansigtsmimik og hendes små pludrelyde vil gradvist udvikle sig til pludresamtaler, hvor I pludrer mere og mere i dialog.
Hun skal også ligge på maven dagligt, og du må gerne gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, og hun ikke sover, så lægges hun på maven. Det er vigtigt, at ligge på maven for at få styrke nok i nakke, skuldre, ryg - så hun begynder at kunne holde sit hoved mere og mere selv og også senere bliver i stand til at sidde. Det er også fra maveliggende stilling, at hun lærer at krybe og kravle.
Lege og legetøj i 0-3 måneders alderen:
Mor og far, at blive holdt tæt, pludret med, studere jeres ansigt, mimik osv. Ligge på maven, lave små øvelser, hvor I hjælper hende med at sparke med benene, trille omkring... Lidt babymassage, berøring af hele kroppen. Aktivitetstativ, hvor hun kan ligge og kikke på forskellige ting, forsøge at slå ud efter det, en uro, som bevæger sig, forskellige rangler, et spejl, som ligger foran hende og som hun kan kikke i og se sig selv i...
I 3-6 måneders alderen bliver kontakten stille og roligt bedre og bedre og samspillet udvikles. Hun vil fortsat nyde at blive holdt om, krammet, kysset, men hun vil nyde mere og mere at se sig omkring. Hendes pludren udvikler sig mere og mere, flere lyde kommer til og hun vil f.eks. begynde at sige "agre-agry", "ryy" og lignende lyde. Hendes lyst til at bevæge sig bliver større og hun begynder at sparke mere fra sig, drejer og vender sig og begynder at trille omkring. Hun vil holde hovedet selv og bevidst dreje sit hoved efter lys og lyd. Hun vil støtte på benene, når I holder hende oprejst på jeres skød og hun vil sidst i perioden begynde at gøre hoppebevægelser.
Lege og legetøj i 3-6 måneders alderen:
Bevægelege er vigtige i denne alder - hold om hendes ben og hjælp hende med at trille fra side til side. Hjælp hende med at ligge på maven med armene under overkroppen, så hun kan løfte sig op. Lav cykelbevægelser med hendes ben, læg hende på maven over en stor pilatesbold og tril hende frem og tilbage og fra side til side, dans med hende, syng for hende osv. Et sansetæppe med forskellige typer stof, et spejl, frynser og lignende kan være spændende at ligge og mærke på. Kulørte ophængte ting eller rangler og andet legetøj, som hun kan prøve at få fat i, bevæge sig efter. Ranglesokker kan være en god idé. Bideringe vil være rigtig godt.
Når I vælger legetøj til jeres datter, så er det en god idé at gå efter aldersanvisningerne, så rammer I nogelunde det hun er parat til. Det er dog stadig jer, jeres nærhed, pludren, tætte kontakt, øve sig i at ligge, trille, tumle med hende osv. som er vigtigst lige nu :)
Jeg ved godt, at det er svært i øjeblikket, hvor alt er lukket ned, og man ingen mulighed har for at være i mødregruppe eller gå til babysvømning, yoga eller stimulastik.. Det kan være nogle lange dage hjemme, hvor man virkelig savner inspiration og input udefra. Du kan dog finde forskellige youtube videoer og andre filmklip på nettet med forslag til lege og stimulering, som også kan være med til at inspirere :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske