Svar: Min søn bliver sur, når han ser mig

18. januar 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om din drengs reaktioner :)

De episoder du fortæller om - hvor din dreng reagerer med at blive sur/ked af det eller ligeglad - opstår, når du og han ikke har været sammen et stykke tid, og du så kommer tilbage.. Det kan være, fordi du tager hjemmefra, eller fordi han f.eks. opdager, at han er i haven sammen med far - og mor er der ikke, mor er inde.

Små børn kan godt afvise deres forældre, fordi de på den måde viser, at det synes de faktisk ikke er helt i orden. Man ser det f.eks. ofte, hvis man som forældre vælger at lade sit barn passe i et par dage eller måske tager på ferie uden barnet, så vil barnet ofte reagerer med at klynge sig til den der har passet barnet (f.eks. bedsteforældre) og vil ikke over i mors og fars favn. Og det er en måde at fortælle på, at barnet faktisk ikke synes, at det er okay, når mor og far pludselig bare forsvinder, og barnet ikke ved, hvornår man kommer tilbage, eller hvor man er henne.

I sådanne situationer er det bedste du kan gøre, at tage det roligt og forsøge at være helt naturlig, og som du plejer at være. Det er en god idé ikke at gøre et stort nummer ud af det, og det er også godt, hvis du kan undgå at lade dig mærke med, at du bliver påvirket af det, at det gør dig ked af det. For din dreng bliver naturligt mere og mere bevidst, og han er stille og roligt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og herunder, hvad det han gør, gør ved andre. Så hvis ...

Annonce

... han oplever, at han med sine reaktioner kan få en særlig reaktion fra dig (f.eks. at du bliver ked af det og trækker dig) så vil dette kunne forstærke hans lyst til at undersøge netop lige præcis dette og dermed forstærke hans afvisning af dig.

Derfor er det vigtigt, at du viser ham, at det er helt okay - og at du rigtig gerne vil ham stadig væk. At du viser ham, at selvom han er ligeglad med dig og afviser dig eller bliver sur, så er du ikke sur på ham, og du er ikke ligeglad med ham. Jo mere du kan signalere, at du gerne vil ham samtidig med, at du forsøger at være helt naturlig og også giver ham plads til at reagere, jo bedre er det.

Derudover, så er det også meget normalt, at børn godt kan blive lidt "trætte" af den forælder, som altid er der. Så hvis det er dig, der altid har været meget sammen med jeres søn derhjemme, så er du måske ikke helt så spændende, som far er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvordan I er som forældre spiller naturligt også ind. Måske er far bare super sjov at lege med og leger nogle andre lege og leger på en anden måde end mor gør - og det kan også være en forklaring på, hvorfor han nogle gange vil foretrække far :)

Det vigtigste er, at han jo også stadig kan bruge sin mor - og det er der ingen tvivl om, at han kan. Du har helt sikkert en stor stjerne hos ham, og det er, som du skriver, altid dig der dur, når han er ked af det, har brug for trøst og beroligelse :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder