Svar: Min søn bliver sur, når han ser mig
18. januar 2021
Alder:
16 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål om din drengs reaktioner :)
De episoder du fortæller om - hvor din dreng reagerer med at blive sur/ked af det eller ligeglad - opstår, når du og han ikke har været sammen et stykke tid, og du så kommer tilbage.. Det kan være, fordi du tager hjemmefra, eller fordi han f.eks. opdager, at han er i haven sammen med far - og mor er der ikke, mor er inde.
Små børn kan godt afvise deres forældre, fordi de på den måde viser, at det synes de faktisk ikke er helt i orden. Man ser det f.eks. ofte, hvis man som forældre vælger at lade sit barn passe i et par dage eller måske tager på ferie uden barnet, så vil barnet ofte reagerer med at klynge sig til den der har passet barnet (f.eks. bedsteforældre) og vil ikke over i mors og fars favn. Og det er en måde at fortælle på, at barnet faktisk ikke synes, at det er okay, når mor og far pludselig bare forsvinder, og barnet ikke ved, hvornår man kommer tilbage, eller hvor man er henne.
I sådanne situationer er det bedste du kan gøre, at tage det roligt og forsøge at være helt naturlig, og som du plejer at være. Det er en god idé ikke at gøre et stort nummer ud af det, og det er også godt, hvis du kan undgå at lade dig mærke med, at du bliver påvirket af det, at det gør dig ked af det. For din dreng bliver naturligt mere og mere bevidst, og han er stille og roligt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og herunder, hvad det han gør, gør ved andre. Så hvis han oplever, at han med sine reaktioner kan få en særlig reaktion fra dig (f.eks. at du bliver ked af det og trækker dig) så vil dette kunne forstærke hans lyst til at undersøge netop lige præcis dette og dermed forstærke hans afvisning af dig.
Derfor er det vigtigt, at du viser ham, at det er helt okay - og at du rigtig gerne vil ham stadig væk. At du viser ham, at selvom han er ligeglad med dig og afviser dig eller bliver sur, så er du ikke sur på ham, og du er ikke ligeglad med ham. Jo mere du kan signalere, at du gerne vil ham samtidig med, at du forsøger at være helt naturlig og også giver ham plads til at reagere, jo bedre er det.
Derudover, så er det også meget normalt, at børn godt kan blive lidt "trætte" af den forælder, som altid er der. Så hvis det er dig, der altid har været meget sammen med jeres søn derhjemme, så er du måske ikke helt så spændende, som far er.
Hvordan I er som forældre spiller naturligt også ind. Måske er far bare super sjov at lege med og leger nogle andre lege og leger på en anden måde end mor gør - og det kan også være en forklaring på, hvorfor han nogle gange vil foretrække far :)
Det vigtigste er, at han jo også stadig kan bruge sin mor - og det er der ingen tvivl om, at han kan. Du har helt sikkert en stor stjerne hos ham, og det er, som du skriver, altid dig der dur, når han er ked af det, har brug for trøst og beroligelse :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske