Svar: Sproglig udvikling - 11 mdr.

15. januar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)

Det er rigtig godt du skriver, for jeres datter lyder til at være rigtig godt med, så jeg håber, at jeg kan give dig lidt ro med på vejen :)

Jeres datter er godt igang med at bruge sit sprog, og som jeg læser din beskrivelse, så bruger hun både lyde og fagter, og hun gør generelt rigtige eget for at kommunikere. Det er super godt, og I skal endelig blive ved med alt det I allerede gør.

De fleste børn vil i 6-9 måneders alderen begynde at lave kanonisk pludren, det er feks. når jeres datter siger dada, baba, mama. Og i 9-12 månederes alderen vil hun begynde at sige lyde, der minder om små ord. Det kan f.eks. være ord som "mmm mam mam", som kan betyde "maden smager godt", eller "jeg spiser mad nu".

I 9-12 måneders alderen vil mange børn også begynde at kunne sige forskellige dyrelyde som f.eks. miav, vov-vov, rap-rap osv. ligesom hun vil begynde at kunne klappe eller vinke, når folk kommer og går. Eller som hos jer vise hvor stor hun er ved at række armene op.

Det er ret flot, at jeres datter allerede nu er begyndt at pege og sige "a´det" for at få jer til at sætte ord på forskellige ting i jeres hverdag. De fleste børn begynder først på dette efter 1 års alderen, så hun er rigtig godt med her :)

Det er super godt, at I sætter ord på og gentager igen og igen. Jo mere I kan gentage jeres datters lyde, pludren og forsøg på at sige ord, jo bedre er det. Og hvis I forstår, hvad hun forsøger at sige, så gentag også her, så hun hører, at I forstår hende. Ligesom det er vigtigt, at I lader jeres blik følge hendes, så I ser på de samme ting, taler om det I ser og deler den oplevelse - og netop sætter ord på - og også gerne uddyber. Så hvis hun f.eks. peger på en kat og siger "a´det?", så kan I sige "det er en kat", og hun kan svare f.eks. "dat", og I gentager "ja, kat". Og I kan uddybe med "katten siger miav miav" og hun kan svare "iav", og I gentager "miav". Så hun igen og igen føler sig lyttet til, forstået og også hører lydende, ordene, sproget rigtigt.

Denne "tale efter" ses ofte efter 1 års alderen, men jeres datter lyder til at være rigtig godt igang, så det må I meget gerne fortsat støtte hende i. Det samme med små "opgaver" som når du spørger "hvor er sutten?" eller "hvor er katten?" og hun så kikker og peger - det er super godt og flot at hun allerede kan dette.

Børn siger i gennemsnit deres første ord, når de er 12 måneder, men alt mellem 8-18 måneder er normalt. Og børn udvikler sig forskelligt, også når det kommer til sprog. I 1 års alderen tager sproget ofte fart og når hun bliver mellem 20-24 måneder, så ...

Annonce

... taler man ofte om, at der sker en ordspurt, hvor hun lærer mellem 10-20 nye ord om ugen, indtil da lærer hun ca. 3 ord om måneden.

I skal endelig fortsætte med at sætte ord på hverdagen, ting I oplever, leger med, og meget gerne også læse bøger med hende, hvis hun er interesseret i at kikke på billeder og få sat ord på her :) I løbet af 1 til 1.5 års alderen vil hun sandsynligvis begynde at sætte to ord sammen, så hun kan sige f.eks. "kom gå", "ud lege" eller "op mor". Og på den måde vil sproget hele tiden udvikle sig.

Det vli være super godt, at I også synger med hende og bruger sang, musik og bevægelse til også at styrke sproget :)

Med hensyn til leg, så vil det være rigtig sjovt at vælte ting. Det kan være et tårn, som I bygger og forventningens glæde kan være stor, når man ved, at man kan vælte tårnet med et BANG!

Puttekasser og også gerne aktivitetskasser og lignende, hvor man skal trykke, dreje, skubbe osv. hvorved noget nyt sker. Det kan være et håndtag, som man drejer på, der får en skuffe til at springe frem eller det kan være en kugle, som man skal trykke igennem et rør, for at se den trille ud et andet sted...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Leg i badekarret kan være sjovt. Det kan være badedyr, som kan trækkes op og bevæge sig eller legetøj med sugekopper, der kan sidde fast på fliserne og som man kan hælde vand igennem...

Udenfor kan det være rigtig sjovt at gynge - og det er godt for den motoriske træning netop at blive gynget og det er super godt, at I er opmærksomme på hendes sansemotoriske træning også :) Det kan også være sjovt med en vandkande eller en lille spand, som man kan samle blade og småsten op i. Eller måske en lille rutsjebane, som kan kan prøve at glide ned af imens man holder mor og far i hånden...

Med hensyn til at kravle, så lyder det som om, at hun er motorisk stærk - og jeg tænker, at det nok skal komme. Hun har bare mere travlt med at sige ord og udvikle sig verbalt og så kommer det motoriske bagefter - når det så er sagt, så er hun også fint med motorisk, når hun kan komme fra liggende til siddende og omvendt. I kan naturligvis godt prøve at lægge hende op på alle fire, for at se om hun kan hjælpes til at rokke frem og tilbage. Det er sandsynligvis fra rokkende stilling, at hun finder ud af kravleteknikken, men det kan også være, at hun har det fint med at møve sig omkring, som hun gør, og det er helt okay.

Hvis det viser sig, at hun pludselig springer kravlestadiet over, rejser sig op og begynder at gå, så er det sådan - så kan hun lære at kravle og krydskoordinere senere hen :)

Alma lyder til at være en pige i super god trivsel :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder