Svar: Tryghed hos mor

8. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg forstår godt din undren over, at jeres dreng ofte virker til at blive ekstra urolig, når han ligger hos dig (eller sin far) og tilsyneladende finder ro, når han puttes i sin babynest. Det behøver dog ikke være forkert eller unormalt...

Når din dreng ligger hos dig, så vil han kunne høre dit hjerteslag, mærke din vejrtrækning, og han dufter din mælk - og det gør ofte, at han tror, at han skal spise, hver gang han ligger hos dig. Derfor giver far ofte lidt mere ro, fordi far ikke dufter af mælk - men ikke altid. Nogle gange vil I måske se, at han hos far også virker søgende efter brystvorten, selvom far naturligt ikke kan amme. Det at ligge tæt med jer, kan altså godt gøre, at jeres dreng tror, at han skal være mere aktiv og sutte og spise - og derfor gøre det sværere for ham at koble fra og finde ro. Men når han puttes på afstand og ligger i sin babynest, så er der helt ro omkring ham, han ligger stille, og han bliver ikke forstyrret af hverken hjertelyd, stemmer, aktivitet og duften af mælk, så det kan forklare, hvorfor han sover bedre på afstand...

Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at du oplever, at han også finder ro og tryghed hos dig. Du skal have en fornemmelse af, at han slapper af i dine arme, og at han nyder din nærhed, din kontakt, dine kærtegn. Du skal have en fornemmelse af, at han nyder, når du tager ham op - altså også når han ikke skal sove - at han nyder at du holder om ham, pludrer med ham, nynner for ham, rør ved ham. Du skal have en fornemmelse af, at jeres øjenkontakt bliver gradvist bedre og bedre og at han vil kunne holde øjenkontakt med dig i længere og længere tid. Han skal begynde at have små ...

Annonce

... pludrelyde nu, som stille og roligt udvikles til længere pludresamtaler med dig. Nogle gange vil han naturligt stadig have brug for en pause, kikker væk fra dig, drejer hovedet væk og efter lidt tid, så søger han dit blik igen og vil gerne pludre lidt mere med dig.

Hans smil skal også stille og roligt blive mere og mere bevidst nu. I starten vil hans smil være mere tegn på velvære, men nu skal du begynde at kunne fremkalde det lidt mere bevidst, og han skal begynde at genkende dig, ligesom du skal have en fornemmelse af, at han bliver dygtigere til at følge dig med øjnene og kikker mere og mere bevidst på dig.

Som jeg læser dit brev, så er han rigtig godt med. Du fortæller, at I har en rigtig god kontakt, og han smiler og pludrer rigtig meget og er generelt en dreng med masser af kræfter og energi. Og det er "kun", når han skal sove og finde ro, at du oplever, at han bedst finder ro, når han ligger i sin babynest...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du fortæller også, at han gerne sidder hos dig med ryggen til din mave. På den måde er han hos sin sikre base og kan naturligt opleve verden mere og mere, netop fordi han er mere bevidst nu, kan se længere osv. Og så fortæller du, at han altid falder i søvn i dine arme, når du ammer, hvorefter du flytter ham over i liften, og så sover han rigtig godt.

Det lyder for mig som om, at jeres lille dreng er tryg og har det godt, det lyder helt okay, det du fortæller. I stedet for at se det som om "at han ikke kan føle tryghed med mindre det er ved brystet", som du skriver, så skal du måske se det som om, at han er rigtig god til at føle tryghed og måske netop derfor fint kan sove i sin nest på afstand af mors bryst og favn...

Stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.