Svar: At stå op

3. januar 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det bare dejligt, at lillebror er så motorisk aktiv, der er rigtig godt gang i ham, og han lyder til at være motorisk meget stærk, det er super dejligt! :)

Det er rigtigt, at du ikke bør stille din dreng op eller for den skyld sætte ham op, placeret og holde af puder. Det er vigtigt, at han ikke paces til at stå eller sidde, men modsat, så skal du også lade ham udvikle sig, som han selv gør og viser behov for. Du skal altså ikke forhindre ham i at sætte sig eller rejse sig, hvis han gør dette, men skal modsat ikke gøre det for ham.

Det vil sige, at når han selv tager fat i tremmerne i sengen, holder fast og med sine armkræfter finder ud af at hive sig selv op at stå, så må han gerne gøre dette. Det er ham selv som laver hele bevægelsen, og det er helt okay. Du bør dog ikke stille ham op eller f.eks. øve at gå med ham endnu. Det er for tidligt :)

Det samme gælder, når han gør tegn til at ville sidde op, så må han gerne sidde - og du må ved 6 måneders alderen også gerne sætte ham i den høje stol, når han f.eks. skal ...

Annonce

... have skemad. I den høje stol skal han sidde med rank ryg, når han falder til siden eller når ryggen runder, så er det tegn på, at han er træt i sin muskulatur, og så skal han ned på gulvet, hvor han kan ligge og tumle, trille osv. Så bør han ikke sidde mere. Og du bør her ikke sætte ham i f.eks. sofaen eller på gulvet stablet op af puder, ligesom han ikke skal holdes siddende i den høje stol med puder omkring sig. Hvis han kan sidde selv, må han gerne sidde, men skal han holdes siddende af puder, så er det for tidligt at sidde :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Læg ham stadig på maven så meget som muligt hver dag. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke i ryg, nakke, skulder til at kunne sidde og stå på sigt. Og det er også i maveliggende stilling, at han finder ud af at krybe og senere kravle, så jo mere på maven han kan være, jo bedre er det. Derfor skal du stadig hjælpe ham til at være mere på maven end stående på fødderne, men du skal ikke stoppe den naturlige udvikling, som han er igang med :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger