Svar: At stå op
3. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det bare dejligt, at lillebror er så motorisk aktiv, der er rigtig godt gang i ham, og han lyder til at være motorisk meget stærk, det er super dejligt! :)
Det er rigtigt, at du ikke bør stille din dreng op eller for den skyld sætte ham op, placeret og holde af puder. Det er vigtigt, at han ikke paces til at stå eller sidde, men modsat, så skal du også lade ham udvikle sig, som han selv gør og viser behov for. Du skal altså ikke forhindre ham i at sætte sig eller rejse sig, hvis han gør dette, men skal modsat ikke gøre det for ham.
Det vil sige, at når han selv tager fat i tremmerne i sengen, holder fast og med sine armkræfter finder ud af at hive sig selv op at stå, så må han gerne gøre dette. Det er ham selv som laver hele bevægelsen, og det er helt okay. Du bør dog ikke stille ham op eller f.eks. øve at gå med ham endnu. Det er for tidligt :)
Det samme gælder, når han gør tegn til at ville sidde op, så må han gerne sidde - og du må ved 6 måneders alderen også gerne sætte ham i den høje stol, når han f.eks. skal have skemad. I den høje stol skal han sidde med rank ryg, når han falder til siden eller når ryggen runder, så er det tegn på, at han er træt i sin muskulatur, og så skal han ned på gulvet, hvor han kan ligge og tumle, trille osv. Så bør han ikke sidde mere. Og du bør her ikke sætte ham i f.eks. sofaen eller på gulvet stablet op af puder, ligesom han ikke skal holdes siddende i den høje stol med puder omkring sig. Hvis han kan sidde selv, må han gerne sidde, men skal han holdes siddende af puder, så er det for tidligt at sidde :)
Læg ham stadig på maven så meget som muligt hver dag. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke i ryg, nakke, skulder til at kunne sidde og stå på sigt. Og det er også i maveliggende stilling, at han finder ud af at krybe og senere kravle, så jo mere på maven han kan være, jo bedre er det. Derfor skal du stadig hjælpe ham til at være mere på maven end stående på fødderne, men du skal ikke stoppe den naturlige udvikling, som han er igang med :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske