Svar: Stimulering af baby 5 mdr
15. december 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er super godt, at du er opmærksom på at lege med og aktivere lillebror så meget som muligt, når storebror ikke er hjemme. Det gør naturligt, at du bedre kan prioritere at være sammen med storebror og nogle gange at lade lillebror vente eller få mindre kontakt, selvom I naturligt skal være sammen alle tre :)
I øjeblikket er alt jo lukket ned på grund af corona, så du kan ikke gå til babysvømning eller lignende med lillebror, og derfor må mange aktiviteter foregå hjemme. Det kan de dog sagtens :)
Det er vigtigt, at du hjælper din dreng med at bruge sig selv motorisk. Han må rigtig gerne begynde at trille - både fra mave til ryg og fra ryg til mave - og du skal stadig lægge ham på maven, så meget som muligt. Når han ligger på maven, så vis ham legetøj, som han kan dreje sig efter og forsøge at få fat i. Læg ham også gerne foran et stort spejl, så han kan se sig selv, løfte sig op og forsøge at strække sig efter sig selv :) Hvis han ligger og "flyver med armene", så hjælp ham med at få armene ind under kroppen, så han begynder at kunne løfte sig op på albuerne, når han ligger.
Det kan også være en god idé at trille ham på maven hen over en stor gymnatstikbold. Det at blive trillet og vugget sætter gang i hans balance og styrker dermed hans motoriske udvikling.
Bevægelge er også godt i denne alder og meget gerne kombineret med sanglege. Det kan være "Hjulene på bussen", som du synger imens du hjælper ham med at cykle med hans ben.
Bevægelege kan også være, at du griber omkring hans hænder og håndled, når han ligger på ryggen og på den måde lader ham selv trække sig op. Først op i siddende stilling og derfra op i stående stilling.
Støt også omkring hans hofter, buk hans lægge og knæ, og hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side.
Hjælp ham også med at få fat i sine tæer. giv ham evt. ranglesokker på, så han får øje på tæerne og begynder bevidst at række ud efter dem.
Du må også gerne hjælpe ham med at lave krybeøvelser. Når han ligger på maven, så pres skiftevis på højre og venstre fod, så du hjælper ham med at lave krybebevægelser, og han som en lille soldat finder ud af, at han kan bruge ben og fødder til at komme fremad.
Giv ham legetøj, som han kan gribe efter og øve sig i at holde i hænderne og nu også øve sig i at skifte fra hånd til hånd. Giv ham rangler, bamser osv. med påsyede pendler, frynser, pels og lignende, som han kan ligge og mærke på. En bidering, som også stimulerer og hjælper ved tandfrembrud kan være godt. Giv ham bolde, som triller og som han skal bevæge sig efter. Det kan f.eks. være bolde med indhold af figurer, som bevæger sig, og som derfor motiverer ham til at følge med. En sansegynge, tumletop eller lignende, som han kan ligge på/i og blive gynget eller vugget kan også være dejligt.
Og så skal du også stimulere hans sprog. Det er vigtigt, at du pludrer med ham, sætter ord på alle de ting, som du gør sammen med ham i hverdagen. Det er vigtigt, at du afsætter tid til pludren, hvor I kommunikerer sammen, øver forskellige lyde, pludrer i dialog, hvor du siger noget, venter på at han gentager, du svarer, venter, og han siger noget til dig, du svarer. Det er godt at øve mange forskellige lyde nu, og der kommer flere og flere til.
Sang og musik er også vigtigt. Syng for ham, og bruge hans krop og din egen krop. f.eks. Lille Peter Edderkop, hvor du med fingrene viser, hvordan Peter klatrer, solen tørrer osv. Og du vil kunne se, at lillebror forsøger at efterligne. storebror kan sagtens være med og måske kan han nogle sange fra børnehave, som I alle tre kan synge om eftermiddagen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og har fået lidt inspiration :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske