Svar: Lege alene - 12 mdr.

28. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at det går så godt med start i vuggestue! Skønt, det lyder som om, at jeres dreng er kommet et godt sted og bare nyder den nye hverdag:)

Det lyder helt naturligt, at jeres dreng i en alder af 1 år stadig gerne vil have, at I leger med ham, og at han har svært ved at lege selv. Jeg forstår dog godt, at du nogle gange gerne vil kunne lave lidt praktiske ting og ikke altid skal sidde på gulvet sammen med ham. Det er naturligvis dejligt, hvis I nogle gange blot kan være i samme rum sammen:)

Han er stadig så lille, at han ikke ved, hvor du går hen, når du går. Derfor kan han blive ked af det, hvis du rejser dig og går ud i køkkenet, og lader ham være alene i stuen, eller hvis du f.eks. går på toilettet uden ham. Han har brug for at se dig, for at forstå, at du ikke er forsvundet - og det at I om dagen er adskilt, kan naturligt godt forstærke dette behov og gøre, at han hjemme har ekstra meget brug for din nærhed og tætte kontakt.

Det er dog en god idé, at du nu hjælper ham med at finde ud af, at han faktisk godt kan søge dig, når du ikke er der. Derfor må du gerne kalde på ham og f.eks. sige "kom, mor er herude", "jeg er her skat, kom ud til mig" eller lignende. Stik hovedet frem i døren, så han kan se dig og lad ham høre din stemme, så han kan lytte og følge dig. Snak til ham hele tiden, så han ved, at han ikke er alene, vis ham "jeg er lige her, kom og vær med", så han hører, at du naturligt gerne vil ham, og at I stadig godt kan være sammen, selvom du ikke sidder på gulvet hos ham.

Når du f.eks. skal lave aftensmad, så sæt ham på gulvet, hvor han kan se dig (uden at komme til skade) eller sæt ham i den høje stol og giv ham lidt agurk, peberfrugt, brød eller lignende i hånden, som han kan sidde med. Så han på den måde er med i det praktiske, og I stadig er sammen. Det samme, når du f.eks. skal hænge tøj ...

Annonce

... op, så kan han sidde med klemmer, og når der skal lægges vasketøj sammen, så kan du give ham en stak klude, som han kan sidde med. Det er ikke, fordi du skal aktivere ham med legetøj, det er ligeså meget behovet for, at I er sammen, som er vigtigt. Derfor er det rigtig godt, at du inddrager ham i de praktiske gøremål og at du fornemmer, at han ofte synes det er rigtig sjovt :)

Og så er det naturligvis også vigtigt at finde noget legetøj, som du tænker kan motivere ham og underholde ham lidt, hvis du gerne vil have ham til at lege lidt for sig selv. Det vil ofte være forskellige aktivitets-legetøj med bolde der skal trilles igennem rør, låger der åbner, når man trykker på en knap, skuffer der åbner, når man drejer på et håndtag, ting der udløses, når man hamrer. Så hans handlinger får forskellige nye ting til at ske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan også være klodser, som kan stables til et tårn og væltes, så det giver et brag, og så er der lidt "forventningsglæde", fordi han ved, hvad der skal ske. Det kan være byggebægre, som skal stables, eller som skal sættes inden i hinanden. Det kan også være legetøj, som kan skilles ad og sættes sammen igen og igen - måske skal du sætte det sammen, og så kan han hive det fra hinanden og få lidt tid til at gå med det. Store bolde, som triller, og som kan kastes. Balloner kan også være sjove - men de har jo desværre tendens til at springe let! En gåvogn (kke gåstol), som han skubber foran sig, og hvor han kan komme ting i eller på ladet, som han kan køre rundt med, kan også være sjov underholdning. Et stort trækketog, hvor han kan komme dyr, klodser eller lignende på ladet og som han også samtidig kan skubbe eller trække, kan også være en mulighed.

Måske lidt nye idéer til julegave i år.. men husk, at nogle gange er emballagen lige så sjov som legetøjet i denne alder ;)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina