Svar: Tidlige morgener og bider

25. november 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marie

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at det går så godt hos jer :) Alle problemer er velkommen i brevkassen, uanset om man synes de er store eller små, så det er super fint, at du skriver :)

Som jeg læser dit brev, så ammer du slet ikke mere. Det er gået rigtig fint med at stoppe amning om dagen og de sidste 3 nætter har du heller ikke ammet om natten. Det er super dejligt, når det går så fint og det passer både mor og barn at stoppe. Det er dog vigtigt, at din dreng får mme i stedet for bryst - han skal have mindst 400 ml i døgnet indtil han er 1 år, og derudover kan han nu begynde at få lidt surmælksprodukt (3.5% fedtindhold) f.eks. om eftermiddagen. Der skal også stadig være mme i hans grød og mos, så han samlet når op på 500 ml mælk dagligt. Hvis han ikke når op på denne mængde så får han ikke kalk nok.

Det er rigtig dejligt, at din dreng er så glad for vuggestuen og sover rigtig godt der. Det vil være rigtig godt, hvis han kan få to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, og de må du også gerne give ham hjemme i weekenden. Han har brug for de to afbræk, som dagslurene giver ham og samtidig sikrer det, at hans middagslur ikke kommer til at ligge så tidligt, at han går for tidligt i seng og derfor også naturligt står meget tidligt op. Det lyder dog ikke helt skævt med et puttetidspunkt omkring kl 19.15-19.30...

I weekenden kan du enten lægge et bad ind midt på dagen for på den måde at rykke hans middagslur til lidt senere. Når han står senere op af middagsluren vil han måske også kunne puttes lidt senere til natten f.eks. 19.30-20 og på den måde måske sove til klokken er 05... det ville være dejligt!

I hverdagen kan det være en god idé at lægge et bad ind efter aftensmaden, badet bør afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage osv. og så må du gerne indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 18: Familiemad, I spiser sammen - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hænderne og der skal også stadig være moset mad. Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten med ren ble, nattøj...

Tilbydes en godnatgrød ca 19.15 samt mme af kop, og får derefter børstet tænder

Puttes til natten 19.30-20...

Det er sandsynligvis kun en lille smule du kan rykke hans puttetidspunkt om aftenen, men det er fint at forsøge - det gøres dog ikke ...

Annonce

... alene, det er vigtigt at hele dagens rytme flyttes lidt - og at hans puttetidspunkt for middagslur således også rykkes bare 1/2 times tid. Det kan godt være med til at gøre en forskel for jer. Derudover spiller det naturligt ind, hvor lange lure han tager. Jo mere han sover om dagen, jo kortere vil nattesøvnen være og omvendt - der skal helst være lidt balance i tingene.

Du skal naturligvis også være opmærksom på, at hans opvågninger kl 04 godt kan være et reelt behov for mælk - hvis du altså har fjernet alle amningerne fra ham. Han har som sagt brug for 500 ml mælk i døgnet, hvis hans kalkbehov skal dækkes og samtidig er det også en vigtig del af hans væskebehov.

Derudover kan han naturligt også være reelt sulten, så også her vil aftenrytmen med aftensmad, bad, godnatgrød komme rigtig godt ind og kunne hjælpe jer :)

Og så til hans bid i din skulder - det er faktisk et kærlighedstegn, for det er simpelthen kærtegn, som kammer over. Når kærtegn kammer over, så sker det ofte i en situation, hvor man sidder og kæler, nusser og har det dejligt. Bedst som I sidder og hygger i sofaen, kammer og er tætte, så bider han dig - og bid kan blive sat mange forskellige steder på kroppen - skulder, kind, lår, arm, fødder...

Jeg plejer at beskrive det som følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig", og det handler om at jeres dreng stadig er så lille, at han ikke kan styre sig. Han forløber sig, kommer til at bide - i kådhed, glæde og kærlighed til jer. Altså kærtegn der kammer over.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han er stadig så lille, at han ikke kan finde ud af at kysse, ligesom han heller ikke kan finde ud af, hvor hårdt man kan røre og ikke rigtigt har begreb om, hvordan man kærtegner på en rar måde - det skal han nok lære hen af vejen :)

Det er vigtigt, at du ikke skælder ham ud, men nu når du ved, at det kan ske, så vil det være rigtig godt, at du er opmærksom og forsøger at forhindre det ske. Det er vigtigt at I prøver ikke at nusse så længe, at han når at forløbe sig, men at du inden for afledt ham og drejet hans tanker væk fra at bide. Jo flere gange han bider, jo mere kan det forstærkes hos ham og derfor blive værre - jo mere du kan undgå at det sker, jo bedre vil det være og jo mindre vil han på sigt gøre det.

Så du skal prøve at aflede ham, dreje hans opmærksomhed væk, så han ikke når at bide dig. Prøv at holde ham på en måde, hvor hans mund ikke er i nærheden af din skulder eller lår og giv ham stadig masser af nærhed, tæt kontakt, kys og kram :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...

Rigtig meget held og lykke, og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.