Svar: Tandbørstning - 1 år
22. november 2020
Alder:
12 mdr.
Kære N
Hvor dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste brev og at jeres datter nu igen falder i søvn så fint, trygt og dejligt. Hun har jo rigtig gode vaner med sig og er generelt let at putte, så dejligt, hvis I er kommet tilbage på sporet igen - blot med en bog :)
Med hensyn til tandbørstning er det dog lidt sværere og det lyder som om, at I faktisk gør alt, hvad I kan gøre. Det lyder også som om, at I har forsøgt stort set alt og et eller andet sted, så skal jeres datter jo have børstet de tænder, om hun vil det eller ej...
Prøv om I kan beslutte jer for, hvordan I nu vil gøre det, så I gør det på samme måde hver gang. Det vil være med til at gøre, at hun ved hvad der skal foregå og måske også selv kan fornemme en begyndelse og en slutning på tandbørstningen - og måske derfor acceptere det bedre.
Det kan være en god idé at sætte hende på skødet eller f.eks. på et bord med ryggen mod den der børster, evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, dig og følge med i, hvad der foregår. Samtidig har I lettere overblik over hendes tænder, hvis hun kan læne hovedet tilbage mod jeres brystkasse, når I børster.
Det kan være en god idé at synge en sang eller sige et lille vers, så hun på den måde også kan fornemme hvornår det er slut. Når hun lærer sangen at kende, så ved hun, at når den slutter, så slutter tandbørstingen også.
Tænderne skal børstes morgen og aften. Og det er her igen godt, hvis I børster på samme måde hver gang - igen fordi det er genkendelighed, tryghed og med til at vise hende, hvor langt I er nået, og hvornår det er slut...
For at gøre hende tryg ved situationen kan det være nødvendigt, at I lige nu afkorter tandbørstningen, altså tiden I bruger, så meget som muligt og gradvist kan I så være mere grundige og det kan tage længere tid. Prøv derfor lige nu at have fokus på, at alle tænder ikke nødvendigvis skal børstet lige godt, men at det også er acceptabelt at børste lidt. Og i takt med, at hun forhåbentlig bliver mere tryg og fortrolig med tandbørstningen, så øger I grundigheden og tiden I bruger.
Prøv også at fokusere på lidt forskellige steder, alt efter om det er aften eller morgen I børster. Så alle tænder børstes men grundigheden af hver tand afhænger også af tidspunktet på dagen, så om morgenen har I måske mest fokus på tænderne ydersider/indersider og om aftenen mest fokus på tyggefladerne... selvom det hele naturligt skal børstes, så er det vigtigt at finde balancen mellem at få børstet tænderne og samtidig også gøre hende tryg ved tandbørstningen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske