Svar: Tandbørstning - 1 år

22. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære N

Hvor dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste brev og at jeres datter nu igen falder i søvn så fint, trygt og dejligt. Hun har jo rigtig gode vaner med sig og er generelt let at putte, så dejligt, hvis I er kommet tilbage på sporet igen - blot med en bog :)

Med hensyn til tandbørstning er det dog lidt sværere og det lyder som om, at I faktisk gør alt, hvad I kan gøre. Det lyder også som om, at I har forsøgt stort set alt og et eller andet sted, så skal jeres datter jo have børstet de tænder, om hun vil det eller ej...

Prøv om I kan beslutte jer for, hvordan I nu vil gøre det, så I gør det på samme måde hver gang. Det vil være med til at gøre, at hun ved hvad der skal foregå og måske også selv kan fornemme en begyndelse og en slutning på tandbørstningen - og måske derfor acceptere det bedre.

Det kan være en god idé at sætte hende på skødet eller f.eks. på et bord med ryggen mod den der børster, evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv, dig og følge med i, hvad der foregår. Samtidig har I lettere overblik over hendes tænder, hvis hun kan læne hovedet tilbage mod jeres brystkasse, når I børster.

Det kan være en god idé at synge en sang eller sige et lille vers, så hun på den måde også kan fornemme hvornår det er slut. Når hun lærer sangen at kende, så ved hun, at når ...

Annonce

... den slutter, så slutter tandbørstingen også.

Tænderne skal børstes morgen og aften. Og det er her igen godt, hvis I børster på samme måde hver gang - igen fordi det er genkendelighed, tryghed og med til at vise hende, hvor langt I er nået, og hvornår det er slut...

For at gøre hende tryg ved situationen kan det være nødvendigt, at I lige nu afkorter tandbørstningen, altså tiden I bruger, så meget som muligt og gradvist kan I så være mere grundige og det kan tage længere tid. Prøv derfor lige nu at have fokus på, at alle tænder ikke nødvendigvis skal børstet lige godt, men at det også er acceptabelt at børste lidt. Og i takt med, at hun forhåbentlig bliver mere tryg og fortrolig med tandbørstningen, så øger I grundigheden og tiden I bruger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også at fokusere på lidt forskellige steder, alt efter om det er aften eller morgen I børster. Så alle tænder børstes men grundigheden af hver tand afhænger også af tidspunktet på dagen, så om morgenen har I måske mest fokus på tænderne ydersider/indersider og om aftenen mest fokus på tyggefladerne... selvom det hele naturligt skal børstes, så er det vigtigt at finde balancen mellem at få børstet tænderne og samtidig også gøre hende tryg ved tandbørstningen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.