Svar: Korte lure og stort energiniveau
20. november 2020
Alder:
5 mdr.
Kære Far
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at jeres datter er en meget opmærksom pige. Hun lyder til at følge rigtig godt med i, hvad der sker omkring jer, og du beskriver en pige, som generelt er glad og smilende - hun tager også fint på og lyder til at trives. Det er super dejligt.
Det er naturligt, at hun bruger hele kroppen, når hun kommunikerer. Hun har en alder nu, hvor hun begynder at blive langt mere bevidst om, at hun netop kan kommunikere med jer, og hun kommunikerer både med sit kropssprog, sine bevægelser og sin mimik og naturligt også med forskellige lyde. Hun kan nu bruge sin krop og sine lyde bevidst for at få jeres opmærksomhed - og det er præcis det du oplever, når du kan se, at hun vil op, fordi hun skyder armene bagud, løfter hagen og spænder i maven, ligesom hun kan græde, grynte, klynke, skrige... eller nogle gange kommunikere med lyde som "ooh", "ary" og "gry" :)
Det hurtige åndedrag og de flagrende arme og sparkende ben lyder som begejstring eller ivrighed. Det lyder som om, at hun virkelig gerne vil kommunikere med jer, og det er super dejligt. Så længe hun er glad, smiler og generelt virker til at have det fint, så tænker jeg ikke, at hun er stresset - heller ikke selvom du synes, at hun bevæger sig betydeligt mere end andre babyer. Børn er her også forskellige, og nogle børn er motorisk meget igang hele tiden, hvor andre er fysisk mere stille - og det er okay. Der må gerne være disse forskelle.
Du nævner, at hun ofte sover i autostolen i barnevognsstativet - og jeg tænker, at det godt kan være med til at gøre, at hun trækker fremad, skubber fra med armene, benene og signalerer behov for at komme op. Det er en meget passiv stilling at sidde i, og det forhindrer hende i at bevæge sig optimalt. Derfor er det godt, hvis hun kan være på gulvet så meget som muligt og stadig ligge på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling, at hun får styrke nok i ryggen til senere hen at kunne sidde f.eks. i høj stol, når hun skal spise. De bevægelser du nævner, at hun har, ser man ofte også hos børn, som sidder meget i skråstol, og problemet ved dette er, at hun får styrket alle sine muskler på forsiden af kroppen (halsmusklerne, bryst og mavemuskler).. og hun skal have styrket sine muskler på bagsiden (nakke, skuldre, ryg, lænd) i stedet, og derfor netop ligge på maven så meget som muligt.
Jeg tænker også, at hvis hun ligger på maven, så kan hun netop bruge sine ben og de spark og den styrke, som hun viser at hun har, til at få sig vendt, så hun kan begynde at trille mere og mere omkring. Hun kan lære at løfte sig op på armene, så hun ikke ligger og "flyver", og hun kan begynde at dreje om egen akse, trille hele vejen rundt og også så småt begynde at finde ud af at krybe. Da hun er så motorisk aktiv og har så stort et energiniveau, vil det være rigtig godt at udnyttet dette på gulvet, så hun kan bruge noget af sin energi på at bevæge sig rundt.
Det vil naturligt også kunne hjælpe på hendes søvn. Jo mere aktiv hun er, jo mere hun bruger sig selv både motorisk og mentalt, jo bedre vil hun ofte sove efterfølgende. Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis hendes dag inddeles i perioder, hvor hun leger, er aktiv og bruger sig selv og så perioder, hvor hun får mælk og hjælpes til at sove - og stille og roligt vil skemad (grød og mos) naturligt også blive en del af hendes dagsplan og rytme.
Det vil være super godt med en 3-lure-om-dagen-rytme, og mælk skal indgå som en fast del af hendes putning. Det er vigtigt, at hun får mælk som en fast del af sit putteritual, da det også vil hjælpe hende med at koble fra, finde ro og falde i søvn - og sikre, at hun sover et længere søvnstræk. Hvis hun f.eks. drikker mælk en time før hun puttes, så vil hun ikke kunne sove så længe, før hun har brug for mælk igen. Tiden vil her naturligt arbejde til jer, så i takt med at hun begynder med skemad og skal tilbydes dette flere gange om dagen, så vil det være godt, hvis hun hjælpes til en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og mælk før hun puttes.
Det vil sige, at en dagsrytme f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, får ofte en ekstra tår mælk, når dagen begynder
I står op, pusler, leger, hygger, pludrer, tumler lidt...
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, leger, tumler, hygger, pludrer, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød og vand af kop. Dette måltid startes op, når hun virker parat til det - sandsynligvis i løbet af 1-2 uger iflg. din beskrivelse.
Ammes og puttes til middagslur
Vågner, leger, stimuleres igen rigtig godt motorisk og mentalt, I tumler, leger, hygger, pludrer...
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner og I leger og hygger, tumler osv. igen
Aften: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost går godt. Indtil da ammes hun efter behov og hun vil sandsynligvis spise hyppigt om aftenen.
I pludrer, hygger, nyder tiden sammen om aftenen...
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Nat: Ammes x 1 og sover videre. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære mælk midt nat. Hvis hun kan, er det naturligvis helt okay :)
Det er super godt, at hun viser, at hun vil op og det er super godt, at du ser det og naturligt reagerer på det. Det er dejligt, at hun er så meget på - selvom det naturligt giver lidt ekstra udfordringer for jer :)
At hun har et stort suttebehov og gerne putter i munden - både legetøj, jeres fingre og lignende kan godt være et af tegnene på, at hun snart er parat til lidt skemad. Du skriver, at hun følger interesseret med i alt, hvad I spiser og rækker ud efter det, og det lyder som om, at I skal igang med lidt smagsprøver på lidt grød. Og som sagt kan du se, at jeg anbefaler, at I starter til frokost. Start op med lidt mild grød af f.eks. majs, hirse eller boghvedemel og giv hende 3-4 skefulde til ½ dl. Når hun kan spise ½ dl uden problemer og maven følger godt med, så kan I begynde at introducere lidt mos om aftenen. Igen små skefulde i starten og øge hende langsomt.
Jeg vil anbefale dig meget "Helens bog om børn og mad", som guider jeg igennem fra nu og til jeres datter er 18 måneder gammel. Du finder opskrifter, dagsplaner osv. og kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2 opl. 2019.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske