Svar: Tandfrembrud, pludren og pylren
9. november 2020
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandfrembrud :)
Tandfrembrud kan give forskellige symptomer, og ikke to børn er ens. Det er dog meget normalt, at når tænderne bryder frem, så kommer der en periode med uro og måske dårligere søvn - der er dog tale om en kort periode.
Nogle børn pludrer heller ikke så meget i denne periode, ligesom de kan virke mere pylrede, helst vil være på arm og behovet for at have mor og far i nærheden er ekstra stort. Det hænger sandsynligvis sammen med, at det gør ondt, når tænderne bryder frem, og små børn har ikke nogen fornemmelse for smerte, og hvorfor det gør ondt. Jeres datter ved ikke, at det skyldes tænderne, og hun ved ikke, at det stopper igen - hun mærker blot, at det gør ondt, og det gør hende utryg, hvorfor hun naturligt søger jeres nærhed og tætte kontakt mere.
Og man kan på den måde også forestille sig, at lysten til at pludre kan nedsættes lidt, fordi hun har ondt, gummerne klør og irriterer. Nogle børn får faktisk også lidt nedsat modstandkraft i den periode, hvor tænderne bryder frem, hvilket kan betyde, at de får lidt temperaturforhøjelse og lidt rød numse. Har hun mere end 38.5 eller er hendes temperatur forhøjet i mere end 2 dage, så har hun højst sandsynligt en infektion og så skyldes det ikke tænderne.
Så ja, det I oplever lige nu lyder altså helt normalt :) Prøv at give hende lidt ekstra nærhed, tæt kontakt, omsorg, så hun hele tiden føler sig tryg - og hold så vidt muligt fast i hendes soverytme og i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske