Svar: Tandfrembrud, pludren og pylren

9. november 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandfrembrud :)

Tandfrembrud kan give forskellige symptomer, og ikke to børn er ens. Det er dog meget normalt, at når tænderne bryder frem, så kommer der en periode med uro og måske dårligere søvn - der er dog tale om en kort periode.

Nogle børn pludrer heller ikke så meget i denne periode, ligesom de kan virke mere pylrede, helst vil være på arm og behovet for at have mor og far i nærheden er ekstra stort. Det hænger sandsynligvis sammen med, at det gør ondt, når tænderne bryder frem, og små børn har ikke nogen fornemmelse for smerte, og hvorfor det gør ondt. Jeres datter ved ikke, at det skyldes tænderne, og hun ved ikke, at det stopper igen - hun mærker blot, at det gør ondt, og det gør hende utryg, ...

Annonce

... hvorfor hun naturligt søger jeres nærhed og tætte kontakt mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og man kan på den måde også forestille sig, at lysten til at pludre kan nedsættes lidt, fordi hun har ondt, gummerne klør og irriterer. Nogle børn får faktisk også lidt nedsat modstandkraft i den periode, hvor tænderne bryder frem, hvilket kan betyde, at de får lidt temperaturforhøjelse og lidt rød numse. Har hun mere end 38.5 eller er hendes temperatur forhøjet i mere end 2 dage, så har hun højst sandsynligt en infektion og så skyldes det ikke tænderne.

Så ja, det I oplever lige nu lyder altså helt normalt :) Prøv at give hende lidt ekstra nærhed, tæt kontakt, omsorg, så hun hele tiden føler sig tryg - og hold så vidt muligt fast i hendes soverytme og i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet