Svar: Frustreret baby, der gerne vil kravle

23. oktober 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Ja, det er meget normalt, at børn bliver frustreret, når de f.eks. ikke mestrer at kravle. Og det er netop frustrationen, som nogle gange gør, at din datter vil få mobiliseret de sidste kræfter, som gør, at det faktisk lykkes for hende at få flyttet på arme og ben - i starten dog til stor frustration, fordi det går baglæns i stedet for fremad. Det vil sige, at hun kommer længere og længere væk fra det, som hun gerne ville have fat i - aargh!

Det er vigtigt, at du lægger din datter på maven dagligt, og du må gerne lægge noget legetøj foran hende, som hun kan strække sig efter og forsøge at få fat i. Så der netop er noget som kan motivere hende til at flytte på sig. Du kan også prøve at lægge hende foran et spejl, så hun kan se sig selv :)

Det at kravle starter ofte med at krybe, og du må gerne hjælpe hende med at krybe fremad på gulvet. Du må gerne presse skiftevis på venstre og højre fod og på den måde hjælpe hende med at finde ud af at bevæge sig fremad, som en lille soldat :)

Hvis hun allerede ligger helt oppe i kravlestilling og dermed på alle fire, så må du gerne hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling, at hun stille og roligt finde ud af at vægtoverføre, så hun finder ud af at flytte arm og ben - og dermed finder ud af at kravle. Det kræver dog rigtig stor styrke, balance og teknik og derfor vil de fleste børn ligge og rokke frem og tilbage rigtig længe, og som sagt, så ender de ofte med at bevæge sig baglæns i starten.

Sæt dig bag ved ...

Annonce

... hende, hold om hendes talje med dine hænder og hjælp hende med at rokke frem og tilbage igen og igen. Lad hendes fødder støtte fra på dine knæ :)

Du kan også hjælpe hende ved at lægge hende på et skridsikkert underlag, det kan være et væg-til-væg-tæppe, eller det kan være nogle gulv-lege-brikker eller lignende. Det er lettere for hende at finde ud af at kravle, hvis gulvet ikke er for glat, så hun står bedre fat. Har I glatte trægulve, så glider hun let...

Du kan også købe skridsikre knæbeskyttere, strømpebukser eller leggings til hende, se gobabygo.dk :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til, hvor meget du skal hjælpe, så er dette en fornemmelse. Hvis hun bliver oprigtigt ked af det, så skal du naturligvis hjælpe hende, trøste, berolige og betrygge - og evt. give hende en pause. Nogle gange har hun bare ikke overskuddet, og det er helt okay. Andre gange kan det være helt fint, at du lader hende "kæmpe lidt", så du ikke med det samme hun giver lyd fra sig springer til og hjælper - netop fordi hendes frustration og temperament også nogle gange giver det sidste skub. Men der er naturligt forskel på, om hun bliver frustreret eller ked af det.

Hos jer lyder det som om, at det er okay at lade hende kæmpe lidt der, hvor hun brokker sig, men når det så ender I gråd, så træder du naturligvis til. Og ved siden af dette må du så meget gerne hjælpe hende, motivere hende osv. og se om det så ikke stille og roligt lykkes :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og god weekend, når I kommer så langt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder