Svar: Min søn på 17 mdr. afviser min kæreste

14. oktober 2020

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Luna

Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre, og at du nu selv har fået lyst til at skrive.

Det lyder som om, at det har været rigtig dejligt for dig, at din nu ex-kæreste var der gennem graviditeten, fulgte dig og til en vis grad påtog sig rollen som far, selvom han ikke er far. Og I har lavet nogle aftaler om, at I gerne vil forsætte som venner, og at han stadig skal have en stor indflydelse på din lille drengs liv... Det lyder dog også som om, at I har det ret svært sammen og har haft det gennem det sidste halve år - faktisk samtidig med, at din dreng er begyndt at afvise din ex-kæreste - og jeg tænker, at der naturligt er en sammenhæng her.

Du vil altid være den primære omsorgsperson for din dreng. Du har hans mor, og du er den person, som altid vil være der for ham, hjælpe ham, støtte ham, guide ham. Du er den faste base, som han vil søge, når verden går ham imod og noget er svært, og han har kun en primær omsorgsperson - mor.

Din dreng mærker meget tydeligt, at du ikke har det godt. Du fortæller, at du går rundt med ondt i maven, og at du er stresset over hele situationen - og der er ingen tvivl om, at din dreng mærker dette. Han spejler dig og fornemmer tydeligt, hvordan du har det - og du har det faktisk ikke ret godt lige nu. Det lyder for mig som om, at I skal finde en løsning hurtigt og flytte - I to skal have jeres eget sted. Det er nødvendigt. Det slider simpelthen på alle at bo sammen, når I har taget beslutningen om, at I netop ikke længere skal være sammen...

Det er naturligt hårdt for din nu ex-kæreste at opleve, når din dreng afviser ham, men jeg tænker, at det er naturligt, at han gør det. Han vælger sin mor, hvilket jo i princippet er rigtig godt... og måske skal du se det som et tilvalg af dig og det gode i netop dette. Det er dig, din dreng altid har og dig der, som sagt, er hans faste base.

Den stress du har, den smitter - og også små børn får stress. Små børn har brug for ro i deres hverdag, og lige nu har I ikke ret meget ro hjemme hos jer - og I har ikke haft det det sidste halve år.

Du skriver ikke, hvorfor din dreng har skiftet vuggestue, men fortæller, at han har skiftet vuggestue to gange inden for 4 måneder, men dog er flyttet tilbage til sin oprindelige institution, hvor han trives. Du fortæller også, at han i sommerferien var i en 3. pasningsordning, hvor han tydeligt havde det rigtig svært og græd meget - og at du får helt ondt i ...

Annonce

... hjertet, når du tænker tilbage på, hvor ulykkelig han var i den periode. Store skift udløser ofte stress hos børn.

Konflikter og dårlig stemning udløser ofte også stress hos børn. Din dreng forstår naturligt ikke, hvad I diskuterer, og hvad der sker, men han fornemmer uroen, stemningen og på den måde bekymringerne. Og hvis du har ondt i maven, så har han det ganske givet også. Så når han søger dig ekstra meget, helst vil være på dit skød, protesterer over at din ex-kæreste tager ham væk fra dig, så er det helt naturligt.

Mangel på søvn, hvile og afslapning kan også udløse stress hos børn. Børn har brug for stabilitet, en fast rytme, hvor de spiser, sover og er aktive på nogenlunde samme tid hver dag. Hvis uroen i jeres liv gør, at der kommer til at mangle rytme, så din dreng ikke sover, som han egentlig har behov for, så kan dette også udløse stress...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For mange krav er også et problem. Din dreng er kun knap 1.5 år gammel og er stadig en meget lille dreng. Det er vigtigt, at han ikke mødes med for mange krav, som han naturligt ikke kan leve op til. Og hans reaktioner overfor din ex-kæreste kan godt hænge sammen med, at han som sagt fornemmer stemningen, din uro, og at I faktisk ikke har det ret godt. Og I kan ikke stille krav om, at han skal kunne forstå det eller kunne forklares eller sætte sig ind i, at din ex-kæreste gerne vil være en del af hans liv. Din dreng reagerer helt naturligt, søger sin mor, sin faste base og reagerer naturligt, hvis han føler sig "presset" og oplever nogle krav, som han ikke kan håndtere eller forstå...

Når alt dette er sagt, så spiller alder og udvikling naturligt også ind, og når din dreng f.eks. begynder at "smide med maden", kan det godt være en måde at vise mere egen vilje og lyst til at undersøge - men det kan også være en måde at få jeres opmærksomhed på, fordi han oplever, at I ikke ser ham, ikke lytter eller måske fornemmer den dårlige stemning, hvilket naturligt er ubehageligt...

Det, du beskriver, tænker jeg, er en helt naturlig reaktion på den situation, som I står i, og jeg vil som sagt anbefale, at I forsøger at finde en lejlighed hurtigt, så du og din ex-kæreste kan flytte fra hinanden og generelt få mere ro i jeres liv. Hvis din ex-kæreste stadig gerne vil være en del af din dreng liv, så kan han stadig være det, selvom I ikke længere bor sammen, og måske vil din dreng netop bedre acceptere ham, når han blot kommer forbi en gang imellem som en ven...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor