Svar: Motorisk og sproglig udvikling 14 måneder

20. september 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lotte

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)

Det lyder for mig som om, at din dreng er rigtig godt med motorisk. Han kravlede, da han var 9 måneder gammel og rejste sig og tog de første skridt med sin gåvogn, da han fyldte 1 år.. det lyder super fint.

At han stadig går med sin gåvogn, eller helst vil have fat i noget, tænker jeg handler om at få etableret det sidste mod...

Det at gå har forskellige faser:

Fase 1: Barnet trækker sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.

Fase 2: Barnet bruger kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.

Fase 3: Barnet øver sig i at bevæge sig fra et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene, før det andet slippes.

Fase 4: Barnet forsøger at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slippe et møbel og bevæge sig hen til et møbel, som er lidt uden for rækkevidde, tage et enkelt skridt og få fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.

Fase 5: Barnet vakler forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.

Fase 6: Barnet begynder at gå helt selvstændigt.

Ud fra dette, så lyder det som om, at din dreng nok er i fase 4, og at gå med gåvognen gør ham tryg, fordi han så kan bevæge sig vidt omkring og have støtte hele tiden. Du kan derfor forsøge at hjælpe ham ved at stille møbler tæt og flytte gåvognen lidt væk, så han på den måde motiveres til at prøve at gå mellem møblerne, først ved at holde fast i et møbel (eller dig) og få fat i et andet, og så forsøge med lidt længere afstand, så han er nødt til at slippe kortvarigt, før han får fat igen.

Med hensyn til at sidde på knæ eller sidde på hug, så gør nogle børn dette meget, og andre gør det ikke ret meget... I 8-10 måneders alderen vil mange børn begynde at trække sig op ved tremmerne i sengen, og de sætter sig i denne situation ofte på knæene og trækker sig så op derfra - mens de trækker med armene, så får de løftet først den ene fod og så den anden og kommer på den måde op at stå.

Hvor længe de i denne situation sidder på knæ er meget forskellligt, og mange har rigtig svært ved at komme ned igen det første lange stykke tid. Der går ofte nogle måneder, hvor barnet rejser sig på denne måde, og stille og roligt begynder over- og underkrop at arbejde sammen, så barnet bliver hurtig til at sætte fødderne i gulvet og bruge sine ben ...

Annonce

... og lårmusklernes styrke, når han eller hun vil op at stå.

Prøv at lægge mærke til, hvordan din dreng rejser sig - om han sætter sig på knæ, før han kommer helt op at stå... Prøv også at lægge mærke til, hvordan kan rejser sig fra liggende til siddende stilling - bruger han f.eks. kravlestilling til dette. Det vil give dig lidt idé om, hvordan han bruger sine ben, knæ, hofte - og umiddelbart lyder det som om, at han er godt med motorisk og gerne vil bevæge sig omkring :) Han er stadig kun 14 måneder gammel, og jeg synes umiddelbart ikke, der er noget unaturligt i, at han ikke sidder ret meget på knæ...

Med hensyn til sprog, så fortæller du, at han "pludrer ekstremt meget hver dag", og du fortæller også, at I taler meget sammen, læser bøger osv. og du tænker, at han bliver fint stimuleret sprogligt. Det lyder super fint.

Det er meget forskelligt, hvor hurtigt sproget udvikler sig. Nogle børn kan i en alder af 14 måneder godt sige enkelte ord som "hej" eller "mor", andre børn siger endnu ikke rigtige ord, det kommer først om nogle måneder.

Han vil også ofte kunne sige forskellige lyde, så når I kikker på billeder i en bog, og der er et billede af en kat, en hund, en fugl, en løve, så vil han kunne sige "miav", "vov-vov", "piiip", "wrauw" eller lignende for at imitere de forskellige dyrelyde. Naturligvis kun hvis det er noget, I har øvet gennem længere tid :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil i din drengs alder og i tiden frem også begynde at pege og sige "a' det?" i betydningen "hvad er det?", hvor du så sætter ord på "bil", "bus", "sut", "bog", "lys" osv. så han på den måde hører, hvad tingene hedder, får sat ord på. Nogle børn vil forsøge at efterligne det ord du siger, andre børn lytter bare og siger endnu ikke noget selv :)

Det vil også være alderssvarende, at han nu begynder at følge en sproglig opfordring som f.eks. "klappe" eller "vinke" - f.eks. når I vinker farvel til bedsteforældrene eller lignende. Han vil spejle sig i dig, og i det du gør, og forstå, når du f.eks. siger "vinke-vinke".

Hvis han har været meget forkølet eller haft øreproblemer, så vil det godt kunne påvirke hans sproglige udvikling. Han lyder dog til at pludre rigtig meget og lyder til at kommunikere meget med dig både med lyde og også med sit kropssprog, og ud fra dette er jeg ikke umiddelbart bekymret, men tænker, at der nok skal komme små ord til stille og roligt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Er du stadig i tvivl, og synes du ikke, at han gør nogle af de ting, som jeg beskriver her, så kan du naturligvis altid kontakte både en børnefysioterapeut og en audiologopæd (talepædagog) i kommunen for at få råd og vejledning der :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor