Svar: Baby vil ikke ligge på puslebordet
1. september 2020
Alder:
9 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring udfordringerne ved puslebordet :)
Som du husker med storesøster, så er der en periode, hvor børn naturligt protestere over at skulle ligge på puslebordet. Det hænger sammen med den spirende selvstændighed og øgede egen vilje og man oplever det ofte især i 8-10 måneders alderen.. nogle gange lidt før og nogle gange også efter :)
Ligesom de prostesterer mod puslebordet og bleskift, så protesterer de i den alder ofte også over at blive madet, de lukker munden for skeen, drejer hovedet, skubber din hånd væk.. alt sammen udtryk for, at de vil spise selv, vil styre det hele lidt mere selv. Det er en helt naturlig udvikling og kun tegn på, at det går den rigtige vej :)
Det er helt bestemt en god idé at skifte til buksebleer, så hvis hun kun har lavet en tisseble, så kan hun stå op og blive skiftet. Hvis hun en gang imellem oplever, at hun ikke behøver ligge på bordet og ikke skal vaskes, så vil hun have lettere ved at acceptere, når hun nogle gange naturligt er nødt til at ligge der.
Det vil også være en rigtig god idé at inddrage hende i bleskiftningen, fordi hun på den måde får en fornemmelse af, at hun er med, at hun selv aktivt deltager i det der skal ske og fordi du på den måde anerkender hendes spirende selvstændighed og egen vilje.
Derfor skal hun gøres aktiv og det betyder, at hun f.eks. godt selv kan løfte numsen, så du kan lægge bleen under hende. Du kan hjælpe hende med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når hun ligger på ryggen og så kan du sige f.eks. "løft numsen, skat", og så løfter hun numsen og du kan lægge bleen under hende.
Du kan også give hende en klud (når der ikke er afføring) og lade hende være med til at vaske sig selv. Du kan give hende lidt creme på fingrene og lade hende selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere hun føler, at hun er med, jo bedre vil hun kunne acceptere det at blive skiftet og ligge på puslepuden.
Det er også rigtig godt, hvis du kan sætte lidt ord på "jeg ved godt, at det er irriterende", "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt" eller lignende, så hun hører, at du forstår hende og lytter til hende og anerkender, at hun synes det er lidt træls at ligge der. Selvom hun ikke forstår konkret, hvad du siger, så fornemmer hun din forståelse, og at du forsøger at hjælpe - og faktisk kan det også hjælpe dig selv til at bevare roen og få stiftningen overstået :)
Hvis du skal skifte hendes tøj, så sæt også ord på dette, og det du gør "over hovedet, hvor er du henne? Borte-borte-tit-tit", "der var du jo!", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Selvom hun heller ikke her kender ordnede, så er hun indraget og påklædningen bliver lidt sjovere - og så vil det alt andet lige øge hendes ordforråd på sigt :)
Nogle gange kan det også være en idé at synge, når du giver hende tøj på f.eks. "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap...". Hvis du kan fjolle lidt og få hende til at grine, så glemmer hun måske sin modstand mod puslebordet, og det bliver pludselig sjovt og okay at være der :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig god fornøjelse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske