Svar: Baby vil ikke ligge på puslebordet

1. september 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L.

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring udfordringerne ved puslebordet :)

Som du husker med storesøster, så er der en periode, hvor børn naturligt protestere over at skulle ligge på puslebordet. Det hænger sammen med den spirende selvstændighed og øgede egen vilje og man oplever det ofte især i 8-10 måneders alderen.. nogle gange lidt før og nogle gange også efter :)

Ligesom de prostesterer mod puslebordet og bleskift, så protesterer de i den alder ofte også over at blive madet, de lukker munden for skeen, drejer hovedet, skubber din hånd væk.. alt sammen udtryk for, at de vil spise selv, vil styre det hele lidt mere selv. Det er en helt naturlig udvikling og kun tegn på, at det går den rigtige vej :)

Det er helt bestemt en god idé at skifte til buksebleer, så hvis hun kun har lavet en tisseble, så kan hun stå op og blive skiftet. Hvis hun en gang imellem oplever, at hun ikke behøver ligge på bordet og ikke skal vaskes, så vil hun have lettere ved at acceptere, når hun nogle gange naturligt er nødt til at ligge der.

Det vil også være en rigtig god idé at inddrage hende i bleskiftningen, fordi hun på den måde får en fornemmelse af, at hun er med, at hun selv aktivt deltager i det der skal ske og fordi du på den måde anerkender hendes spirende selvstændighed og egen vilje.

Derfor skal hun gøres aktiv og det betyder, at hun f.eks. godt selv kan løfte numsen, så du kan lægge bleen under hende. Du kan hjælpe hende med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når hun ligger på ryggen og så kan du sige f.eks. "løft numsen, skat", og så løfter hun numsen og du kan lægge ...

Annonce

... bleen under hende.

Du kan også give hende en klud (når der ikke er afføring) og lade hende være med til at vaske sig selv. Du kan give hende lidt creme på fingrene og lade hende selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere hun føler, at hun er med, jo bedre vil hun kunne acceptere det at blive skiftet og ligge på puslepuden.

Det er også rigtig godt, hvis du kan sætte lidt ord på "jeg ved godt, at det er irriterende", "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt" eller lignende, så hun hører, at du forstår hende og lytter til hende og anerkender, at hun synes det er lidt træls at ligge der. Selvom hun ikke forstår konkret, hvad du siger, så fornemmer hun din forståelse, og at du forsøger at hjælpe - og faktisk kan det også hjælpe dig selv til at bevare roen og få stiftningen overstået :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du skal skifte hendes tøj, så sæt også ord på dette, og det du gør "over hovedet, hvor er du henne? Borte-borte-tit-tit", "der var du jo!", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Selvom hun heller ikke her kender ordnede, så er hun indraget og påklædningen bliver lidt sjovere - og så vil det alt andet lige øge hendes ordforråd på sigt :)

Nogle gange kan det også være en idé at synge, når du giver hende tøj på f.eks. "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap...". Hvis du kan fjolle lidt og få hende til at grine, så glemmer hun måske sin modstand mod puslebordet, og det bliver pludselig sjovt og okay at være der :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig god fornøjelse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder