Svar: Pubertet tidlig

22. august 2020

Kategori:
Alder:
10 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker :)

Hvornår puberteten indtræder er meget forskelligt, og de normale rammer er meget vide, faktisk siger man at alt inden for 8-13 år er normalt... og det er jo et voldsomt stort spring, som naturligt vil gøre, at der i en skoleklasse kan være meget stor forskel på pigerne (og drengene), hvilket ikke altid er helt let. Det er ikke sjovt at være den første, og det er heller ikke sjovt at være den sidste - men det kan stadig være helt normalt, og de er ikke alene, din datter er ikke alene, selvom hun godt kan føle sig sådan, fordi de andre piger i klassen bare slet ikke er der...

Nogle gange kan det være en god idé at gå til noget, sport, dans, drama, deltage i klubben om eftermiddagen eller lignende, hvor der er andre piger at spejle sig i, og hvor der også er ældre piger, som måske fysisk er mere, hvor din datter er. Det kan være med til at gøre, at hun ikke føler sig så anderledes, men bliver opmærksom på, at det faktisk er helt normalt - også selvom de andre i klassen ikke er nået dertil endnu :)

Når man skal vurdere, hvorvidt puberteten forløber som den skal, så skal man naturligt tage højde for den store aldersspredning, der kan være, derudover er der en række milepæle, som man kan gå ud fra. F.eks. om brysterne er begyndt at vokse, om barnet er begyndt at få kønsbehåring, om menstruationen er startet.. og her har man udviklet en "Tanner-skala" for brystudvikling og kønsbehåring. Skalaen betår af 5 trin: B1 til B5. Og disse trin indtaster man på et Nomogram, et skema. Dette gøres normalt af en sundhedsfaglig person, med forstand på netop dette... Men det kan godt give dig en idé og måske hjælpe dig videre.

Jeg skal nok sende nogle link til dig i en separat email, men de kan ses på vækstkurver.dk :)

Når jeg kikker på disse skemaer, så lyder det umiddelbart, som om at din datter udvikler sig helt normalt, men ja, hun hører til de piger, som er kommet tidligt i pubertet, men stadig indenfor normalområdet.

B1: Her er der tale om et præpubertalt bryst og ingen kønsbehåring.

B2: Der kan mærkes en fast, øm hævelse under areola i ét bryst eller i begge bryster, og der ses enkelte lange pubeshår - især på kanten af skamlæberne.

B3: Begge bryster er klart vokset, og hævelsen kan ses og føles udenfor areolas kanter. Hårene er for mange til at kunne tælles, de er ...

Annonce

... grovere og ofte lidt krøllede, og de er begyndt at sprede sig til venusbjerget.

B 4: Brysterne er vokset yderligere, og areola og brystvorterne er forhøjet i forhold til brystet. Kønshårene fylder tykt i hele pubestrekanten.

B 5: Brysterne har opnået deres voksne form, hævelsen af areola er faldet, kun brystvorten træder nu frem. Kønsbehåring har bredt sig til lysken og opad, i nogle tilfælde også til lårene.

Som jeg læser dit beskrivelse, så har din datter naturligt startet med at være præpubertal (B1), ingen tegn på pubertet. Hun er så i 8 års alderen begyndt at få hævede bryster (begyndende B2) - det er naturligt at brysterne vokser før kønsbehåringen begynder - og hun har så i en længere periode, måske igennem et års tid ligget i B2, og kønsbehåringen er startet... Og nu lyder det som om, at hun måske er ved at bevæge sig over i B3 med hensyn til brystudviklingen - kønsbehåringen ses stadig på kanten af skamlæberne - og det er helt indenfor normalområdet, når man er 10.5 år gammel.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvornår menstruationen kommer er svært præcist at sige. Det kan sagtens være, at din datter får menstruation omkring hendes 11 års fødselsdag - måske før, måske efter. Gennemsnittet i Danmark er ca. 12.5 år. Du skriver, at hun har haft udflåd fra skeden og menstruationen kommer ofte ca. 1 år efter, at det hvide udflåd begynder - men igen, det varierer fra pige til pige.

En stor dansk undersøgelse lavet af Statens Serum Institut i 2014 har vist, at det primært er forældrenes gener, som spiller ind på, hvornår menstruationen kommer første gang. Det kan også være fars gener, og ikke kun mors gener :) Derudover spiller f.eks. kostvaner og motionsvaner også ind på, hvornår menstruationen starter.

Du kan altid kontakte sundhedsplejersken på din datters skole, og hvis din datter har lyst, så kan hun også selv tale med sundhedsplejersken. Skolesundhedsplejersken tilbyder normalt også pubertetundervisning for pigerne (og nogle gange også for drengene), så det vil være oplagt at kontakte sundhedsplejersken og spørge, om det er en mulighed hos jer. Det kan være med til at "afdramatisere" det hele lidt og samtidig vise din datter, at det er helt naturligt, og noget som de alle skal igennem :)

Sundhedsplejersken har højst sandsynligt også nogle pjecer, som I kan få og læse sammen derhjemme...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor