Svar: Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse

17. august 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, jeg vil besvare dem i den rækkefølge de stilles :)

Hvor meget I skal lade jeres dreng ligge og tumle på gulvet, øve sig motorisk osv., og hvornår I skal tage ham op, fordi han bliver frustreret - det er en individuel vurdering. Man kan desværre ikke sige, at han må være ked af det og frustreret i x-antal minutter...:)

Nogle gange vil det være godt at lade ham ligge og kæmpe lidt fordi det, at han bliver frustreret, nogle gange kan gøre, at han får mobiliseret de sidste kræfter og derfor pludselig finder ud af at trille omkring, komme fremad osv. Andre gange skal man ikke trække tiden, men hjælpe ham - f.eks. ved at støtte ham motorisk, så han finder ud af at flytte sig, eller ved at motivere, forsøge at hjælpe ham med det han gerne vil, også selvom det er svært.. Det kan naturligt også være løsningen at aflede ham lidt, så han glemmer sin frustration og derfor synes det stadig er okay at ligge på maven - og så er der naturligvis også situationer, hvor du skal tage ham op, trøste, berolige og så forsøge igen lidt senere, hvor han måske har lidt mere overskud til det.

Jeg tænker, at du skal prøve at vurdere, om hans gråd er brok og frustration over, at det er svært eller om det er mere ulykkelig gråd, der signalerer, at han ikke kan holde til at forsøge mere lige nu...

Du her helt ret i, at han gerne må kunne lege lidt selv, og det vil være rigtig godt, at du dagligt lægger ham på et tæppe på gulvet og så blot er i nærheden. Du kan fint lave praktiske ting imens - vaske tøj, lægge tøj sammen, forberede aftensmad. Du må gerne småpludre med ham, imens han ligger og leger. Du skal naturligvis give ham forskelligt legetøj, som kan stimulere ham og som interesserer ham - og med den alder han har, kan det godt være svært. Han kan hurtigt blive træt af sit legetøj og mange forældre oplever netop 6 måneders alderen som en lidt svær periode. Det kan godt føles som om, at man gir og gir og intet man gør føles helt godt nok, og det kunne godt lyde som om, at det er tilfældet hos jer.

Prøv at kikke efter legetøj til alderen 6-8 måneder og se om han måske begynder at kunne have lidt glæde af nogle af disse ting :)

Du må også gerne sætte ham i den høje stol. Da han allerede lægger sig op på alle fire (virkelig godt!) så lyder han til at være fint stærk i ryggen, og så må han gerne sidde i højstol. Det kan han gøre, når han skal spise, men også gerne imens du f.eks. laver frokost eller aftensmad til jer. Det vil han sandsynligvis synes er rigtig rart, for så kan han følge med i, hvad du laver. Du må gerne give ham lidt mad i hånden, som han kan sidde og gumle på imens :)

På den måde kan du være i nærheden, så han kan se dig og hvad du laver, sidde og holde øje med det hele og I kan småpludre sammen imens.. så han finder ud af, at det er helt okay at være ved siden af dig, han behøver ikke altid være i din favn :)

Med hensyn til hans sprog, så kan det godt være, at han lige nu koncentrerer sig mere om det motoriske og derfor glider det med pludren lidt i baggrunden. Du skal dog have en fornemmelse af, at han lytter, hører hvad du siger, reagerer på lyde i hverdagen og også forsøger at kommunikere med dig. Og så skal hans pludren naturligt gradvist udvides mere og mere...

Måske er han begyndt at råbe og skrige mere end han pludrer... Det ser man ofte hos børn i 6-7 måneders alderen. De kan skrige så højt, at de faktisk bliver forskrækkede over sig selv :) Det handler om at børn i denne alder begynder at øve deres verbale repertoire mere og udvikler sig rigtig meget verbalt. De øver sig i ...

Annonce

... at sige høje lyde, de øver sig i at skrige og afprøve stemmens styrke, de øver sig i at bruge stemmen til at få opmærksomhed og bliver mere og mere bevidste om, at de netop med deres lyde kan få kontakt.

De øver også de dybe svælg lyde, begynder ofte at brumme mere og sige rallende lyde som ligger helt nede dybt i halsen og de øver også ofte læbelyde, hvor de blæser luft ud mellem læberne og siger "brrr-brrr" eller "prrr-prrr", nogle gange sammen med spytbobler.

Det er en helt naturlig del af deres verbale udvikling og således en fase man skal igennem :) Omkring 8 måneders alderen begynder de fleste børn så at sige flere lyde med stavelser, de begynder at sige ma-ma-ma, ba-ba-ba, ga-ga-ga ...

Nogle af de frustrations- og grådlyde, som du oplever kan derfor også hænge sammen at hans sproglige lyde ændrer sig, så det ikke altid lyder "så hyggeligt", som det måske gjorde i starten :)

Det er super godt, at du forsøger at gentage hans lyde og inviterer til dialog, du må også gerne sige f.eks. forskellige læbelyde for at se om han så også begynder på dette. Har han været forkølet og kan han have væske i mellemøret - så kan det være en idé at få hans ører tjekket af en læge...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til barsel og far overtager barselsperioden om 5-6 uger, så er det super dejligt at far og søn får denne tid sammen. Så det skal I ikke have det dårlig med, men det skal naturligvis kunne lade sig gøre bedst muligt.

Når jeres dreng er 7 måneder, vil det være passende med 4 mælkemåltider i døgnet og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at du stadig vil kunne amme ham 3 gange dagligt - og før middagsluren kan du så evt. tage ham, eller far kan give en flaske eller mme af en kop. Umiddelbart tænker jeg, at det er prisværdig, at du vil tage hjem midt på dagen, - det kan dog være svært at finde det rette tidspunkt og det gør det svært for far at lave ting uden for hjemmet, så jeg vil umiddelbart foreslå flaske eller mme af kop midt på dagen. Og når du så er hjemme, så kan du naturligt amme.

Det vil være rigtig godt, at I begynder at indføre flere måltider nu, hvor jeres dreng er 6 måneder gammel - meget gerne morgengrød, frokost og aftensmad, og når det fungerer så også mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Lige nu skal han ammes 6 gange i døgnet, men om ca 3-4 uger kan du trappe ned til 5 amninger, og derefter så gå over til 4 amninger. Jeg vil umiddelbart anbefale, at du fjerner formiddagsamningen først, og derefter eftermiddagsamningen. På den måde vil du naturligt komme ned på de 4 amninger, som han vil trives med, når du om 5-6 uger starter på arbejde igen.

Og så skal I naturligt overveje det med flasken før middagsluren - for jo ældre jeres dreng bliver, jo sværere vil han ofte få ved flaske. Jo mere han er ammet, jo gladere bliver han for brystet, og jo sværere bliver det at vænne ham til flasken. Det er derfor et forsøg værd, om han vil have den og kan vænnes til den midt på dagen, alternativet kan også være lidt mme af en kop - og så naturligvis, at du vælger at komme hjem.

Så for at opsummere - I kan altså meget fint begynde at indføre 2 og 3 skemåltider nu, bibeholde amning, overveje flaske før middagslur og så gradvist indføre mellemmåltider formiddag og eftermiddag og skære amningerne væk her. Alt sammen før du skal begynde på arbejde om 5-6 uger :) Det er et helt realistisk mål, og det passer fint i forhold til hans alder og ernæringsmæssige behov...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med barsel til far, når det lige om lidt bliver aktuelt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien