Svar: Stor suttetrang hos 2 mdr
19. juli 2020
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)
Der er stor forskel på babyers suttebehov, og nogle babyer har så stor en suttetrang, at det simpelthen ikke er nok at die ved brystet.. eller hvis suttetrangen kun stilles ved brystet, så bliver det alt for hårdt for mor.
Det første du skal tjekke er, at din datter dier med god teknik ved brystet, spiser godt hos dig og får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Det er vigtigt, at hun tager rigtig godt på og vokser som hun skal, ligesom hun skal have gode tunge tissebleer og gang i maven. Når babyer er meget brystsøgende, så kan det være tegn på, at de forsøger at få mælkeproduktionen sat ekstra op - det giver mere mælk at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time...
Hvis hun søger brystet igen og igen, bare gerne vil sutte hele tiden og ikke virker til at falde til ro, selvom hun er ammet, så er det nogle gange tegn på, at hun har behov for mere mælk. Derfor skal du som det første holde øje med dette :)
Det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn ved brystet, men at hun tager godt fra ved hver amning, så hun spiser effektivt og får "tømt" brystet godt - gerne 6-8 gange i døgnet. Derudover vil der naturligt kunne være behov for trøstetåre eller tørstslukkere :)
Du skal også sikre dig, at hun ikke søger brystet hele tiden, fordi hun har ondt. Det at sutte virker smertestillende, og hvis hun har ondt, føler ubehag eller måske har svært ved at finde ro, så kan hun godt bruge brystet som smertelindring. Tandfrembrud kan ikke udelukkes, men det vil være usædvanligt med tænder i denne alder.
Det kan være en god idé, at du efter amning lægger hende fra dig og lader hende sove videre i lift, barnevogn eller tremmeseng. Når hun ligger hos dig, så kan hun dufte din mælk og hendes lyst til at die bliver naturligt større, når mælkebaren er lige foran hende og frister. Når hun er fyldt godt op med mælk, og du ved at det er tid til at finde ro og sove, så er det derfor en god idé at lade hende sove lidt på afstand af dig.
Og det er her, at du f.eks. kan forsøge med en sut. Det er rigtig fint, at du forsøger med forskellige modeller for at finde ud af, om der er noget hun hellere vil have end noget andet. Sutter er meget forskellige og det er børn også - også i deres mund. Så nogle børn vil helst have en kort sut, andre en lang, atter andre en flad og andre en rund. Du er nødt til at forsøge dig lidt frem. Det er dog ikke alle børn, som bruger sut :)
Når alt dette er sagt, så er det også helt naturligt, at børn i 2-3 måneders alderen får øje på deres hænder og begynder at komme fingrene i munden. Det er en helt naturlig del af deres udvikling, og når din datter kommer fingrene i munden, så bruger hun både sin smags-, lugte- og følesans, og hun øver også fornemmelsen for bevægelse og koordinationen mellem øjne og hænder. Hun ser måske på sine fingre og putter dem derefter i munden.... Hun vil i denne periode ofte også begynde at savle mere, og kan have glæde af en lille savlesmæk :)
Og ja, du må gerne give hende biderangler. Der findes mange forskellige slags og især de sidste år er der kommet nogle superfede biderangler på markedet. Hvis det skal være danske produkter, så se f.eks "Konges Sløjd", "Liewood" eller "Done by Dear".
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske