Svar: Spisning uden at baby kan sidde selv
18. juli 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt.. og jeg tænker umiddelbart, at dette også gælder jeres datter... Ud fra dine tidligere breve, så har jeg en fornemmelse af, at hun er en fin stor pige, som er stærk og i god udvikling...
Når hun sidder på dit skød eller sidder på din arm, har du så indtryk af, at hun sidder frit, strækker sig frem, rækker ud efter ting, holder styrken i ryggen kortvarigt? Det er helt okay, hvis hun læner sig tilbage, har brug for at hvile lidt op af din krop, men hvis hun strækker sig frem, øver sig i at sidde og holde balancen selv, når I sidder med hende på skødet eller går med hende på armen, så har hun en vis styrke i kroppen.
Når hun ligger på gulvet, triller hun så omkring - drejer fra mave til ryg og ryg til mave, drejer om sin egen akse..? Er hun begyndt at få fat i sine fødder, begyndt at krybe over gulvet, forsøger hun at møve sig frem efter legetøj og lignende...? Det er alt sammen tegn på, at hun har styrke i kroppen.
Hun behøver således ikke kunne sidde fulstændig frit og selvstændigt på gulvet, før du sætter hende i den høje stol. Hvis du fornemmer, at hun har styrke i ryggen og kroppen, så tænker jeg derfor, at du skal forsøge at sætte hende i den høje stol.
Det vil være godt, hvis stolen har en hynde, så sædet ikke er for glat, men hun skal ikke "holdes oppe af puder". Prøv at se om hun ikke kan sidde kortvarigt, imens hun f.eks. tilbydes skemad eller lidt mad i hånden. I starten vil hun ofte sidde med rank ryg, men efter lidt tid, så vil hun falde til siden eller forover, og det er så tegn på, at hun begynder at blive træt i ryggen og derfor skal ned på gulvet igen. Men hun kan godt starte med at sidde lidt, før hun så bliver træt. Hun vil gradvist blive stærkere og vil derfor kunne sidde i længere tid af gangen.
Det er vigtigt, at du stadig lægger hende på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling, at hun får styrket de muskler, som sætter hende i stand til at sidde. Derfor er det godt, hvis du kan gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig og hun er vågen, så starter hun på maven :)
Du kan med fordel skære en agurkeskive på 1.5 cm, fjerne kernerne fra midten, så det bliver til en ring, og sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. Det kan hjælpe hende til at holde fast i den og gumle, gnaske osv. uden at den tabes for let. Du må også gerne give hende ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende, ligesom kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende kan være godt. Bløde frugtbåde er også en god idé oghvis det er svært for hende at holde det selv, så må du gerne holde det, imens hun så smager, gnasker og gumler.
Hun må naturligvis også stadig gerne sidde på jeres skød, men jeg tænker, at hun med den alder hun har, vil nyde at kunne sidde med ved bordet i sin høje stol.. Hvis hun slet ikke viser tegn på at kunne dette, falder sammen i ryggen og ikke har nogen form for motorisk styrke, så lyder det som om, at I skal få hende tjekket ved lægen...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske