Svar: Spisning uden at baby kan sidde selv

18. juli 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Carina

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt.. og jeg tænker umiddelbart, at dette også gælder jeres datter... Ud fra dine tidligere breve, så har jeg en fornemmelse af, at hun er en fin stor pige, som er stærk og i god udvikling...

Når hun sidder på dit skød eller sidder på din arm, har du så indtryk af, at hun sidder frit, strækker sig frem, rækker ud efter ting, holder styrken i ryggen kortvarigt? Det er helt okay, hvis hun læner sig tilbage, har brug for at hvile lidt op af din krop, men hvis hun strækker sig frem, øver sig i at sidde og holde balancen selv, når I sidder med hende på skødet eller går med hende på armen, så har hun en vis styrke i kroppen.

Når hun ligger på gulvet, triller hun så omkring - drejer fra mave til ryg og ryg til mave, drejer om sin egen akse..? Er hun begyndt at få fat i sine fødder, begyndt at krybe over gulvet, forsøger hun at møve sig frem efter legetøj og lignende...? Det er alt sammen tegn på, at hun har styrke i kroppen.

Hun behøver således ikke kunne sidde fulstændig frit og selvstændigt på gulvet, før du sætter hende i den høje stol. Hvis du fornemmer, at hun har styrke i ryggen og kroppen, så tænker jeg derfor, at du skal forsøge at sætte hende i den høje stol.

Det vil være godt, hvis stolen har en hynde, så sædet ikke er for glat, men hun skal ikke "holdes oppe af puder". Prøv at se om hun ikke kan sidde kortvarigt, imens hun f.eks. tilbydes skemad eller lidt mad i hånden. I starten vil ...

Annonce

... hun ofte sidde med rank ryg, men efter lidt tid, så vil hun falde til siden eller forover, og det er så tegn på, at hun begynder at blive træt i ryggen og derfor skal ned på gulvet igen. Men hun kan godt starte med at sidde lidt, før hun så bliver træt. Hun vil gradvist blive stærkere og vil derfor kunne sidde i længere tid af gangen.

Det er vigtigt, at du stadig lægger hende på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling, at hun får styrket de muskler, som sætter hende i stand til at sidde. Derfor er det godt, hvis du kan gøre det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig og hun er vågen, så starter hun på maven :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan med fordel skære en agurkeskive på 1.5 cm, fjerne kernerne fra midten, så det bliver til en ring, og sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. Det kan hjælpe hende til at holde fast i den og gumle, gnaske osv. uden at den tabes for let. Du må også gerne give hende ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende, ligesom kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende kan være godt. Bløde frugtbåde er også en god idé oghvis det er svært for hende at holde det selv, så må du gerne holde det, imens hun så smager, gnasker og gumler.

Hun må naturligvis også stadig gerne sidde på jeres skød, men jeg tænker, at hun med den alder hun har, vil nyde at kunne sidde med ved bordet i sin høje stol.. Hvis hun slet ikke viser tegn på at kunne dette, falder sammen i ryggen og ikke har nogen form for motorisk styrke, så lyder det som om, at I skal få hende tjekket ved lægen...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder