Svar: Børnehavestart - middagslur og renlighed
17. juni 2020
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres storesøster og alle jeres tanker omkring skovbørnehaven og parathed :)
Det lyder som om, at jeres datter går i en rigtig god institution. Det lyder som om, at pædagogerne er meget opmærksomme på jeres datter, hendes udvikling og behov, og det er rigtig dejligt, at de melder tilbage, at hun er motorisk, socialt og sprogligt rigtig godt med. Det lyder også super godt med en tilvænningsperiode for jeres datter og en anden pige, så de gradvist kan vænne sig til skovbørnehaven og hverdagen i skoven - og det tilmed sammen med en pædagog, som de kender. Der er virkelig tænkt over tingene, og det er super dejligt at læse - og jeg er ikke i tvivl om, at det vil være dejligt for jeres datter.
Når det så er sagt, så er renlighed en fysiologisk proces og dermed helt uafhængig af, hvorvidt jeres datter går i vuggestue eller børnehave, ligesom det også er uafhængigt af, hvordan hun udvikler sig motorisk, socialt mm. Det skal have den tid, som der er behov for, og derfor bør I indstille jer på, at hun måske ikke bliver klar til den 1/9...
Når det så er sagt, så er der dog ikke noget i vejen for, at I forsøger at tage bleen af hende i løbet af sommeren, og lader hende lege i haven i blot et par bikinitrusser eller lignende. Nogle gange kan det "skubbe til stadierne for parathed", fordi hun pludselig opdager og mærker, når hun tisser. Bliver mere opmærksom på signalerne, og I derfor kan sige f.eks. "hov, nu tisser du, lad os prøve at nå toilettet næste gang" og på den måde hjælpe hende på vej.
Det er dog vigtigt, at hun stadig får lov til at have ble på, og får den tryghed, som bleen giver hende. Det er altid en succesoplevelse med en tør ble, hvor våde bukser er et nederlag. Derfor anbefaler jeg, at I ikke tager bleen af for hurtigt, men i stedet giver hende faste toilettider - f.eks. i forbindelse med at hun står op om morgenen, og før hun skal i seng om aftenen. Også gerne i forbindelse med måltiderne, før I kører op for at handle og på lignende tidspunkter, hvor I naturligt også selv går på toilettet. I kan f.eks. sige "kom vi skal lige tisse, før vi kører", og så går I ud og tisser, som en fast regel, der gælder både børn og voksne.
Det er vigtigt at I roser hende for at forsøge, også selvom der ikke kommer noget. Det er vigtigt, at I roser hende, selvom bleen er våd, for så var det jo godt, at hun havde den på, og så prøver I at nå det lidt før næste gang. Det er vigtigt, at I roser hende for en tør ble (også selvom den har lidt dryp), så kan bleen bruges igen. Så uanset hvad der sker, så er det godt og forbindes med noget positivt.
Det er derudover en forudsætning for renlighed, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer - kan hun ikke det, så er det for tidligt at forsøge, og så har hun ikke en chance for at lykkes med det. Det er også vigtigt, at hun selv er interesseret i at samarbejde omkring det og har lyst - hun må ikke føle sig presset. bliver hun for ked af det, og synes hun det er alt for svært, så kan I risikere at forlænge perioden, før hun bliver parat...
Så.. med hensyn til renlighed, så vil jeg anbefale jer, at I forsøger at følge ovenstående råd for at se, om det kan lykkes at nå toilettet i tide, måske blive renlig, og hvis ikke, så acceptere, at hun stadig har brug for ble - også når hun starter i børnehave. Pædagogerne er jo også klar over, at hun ikke er renlig og det lyder ikke som om, at de har set det som et problem. Det vil naturligt være rart og lettest for alle, hvis hun til september ikke bruger ble, men det er også okay, hvis hun gør...:)
Med hensyn til middagslur, så har I helt ret i, at jo tidligere hun står op, jo større sandsynlighed er der for, at hun har brug for at sove til middag. Og I har også helt ret i, at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis hun begynder at sove til middag efter kl 15, fordi hun er nødt til at springe middagsluren over...
Hun lyder ikke parat til at undvære sin middagslur. Hun falder rigtig fint i søvn, når hun puttes midt på dagen, hun sover ofte 1-1.5 time og vågner derefter af sig selv, frisk, glad og parat til at lege og møde verden.. og hvis hun springer middagsluren over, så vil hun sandsynligvis blive overtræt, mere pylret og naturligt kunne mangle overskud.
Når børn går fra at sove middagslur til at springe den over, så vil de i overgangsperioden ofte have behov for luren visse dag og kunne springe den over andre dage. Og derfor kan det godt være muligt at hun forsøger at springe luren over den ene dag, hvor hun er i skovbørnehave, men sover middagslur de andre dage. Og så må I se, hvordan det går, og hvordan hun reagerer på det. Måske vil hun tydeligt vise behov for sin lur, og måske vil det gå rigtig fint, måske vil hun begynde at springe luren over flere dage.. det må tiden vise.
I er nødt til at følge hendes behov og signaler, og er hun fuldstændig færdig, når hun hentes om eftermiddagen mellem 14-15, så må hun have en lille powernap der.. Det vil så sandsynligvis gøre, at hun har brug for en lidt senere putning om aftenen, men så må det være sådan. Forhåbentlig vil hun så sove lidt længere om morgenen også og på den måde måske bedre kunne undvære middagsluren næste dag... Er hun okay uden sin lur, og klarer sig igennem eftermiddagen med lidt mad, leg og aktiviteter, så er det fint. Så kan hun måske puttes lidt tidligere til natten og måske også sove en lille times tid længere om morgenen, som I gerne vil - og så måske igen nogle dage klare at undvære middagsluren bedre, men igen - tiden må vise, hvordan hun reagerer på det. Som sagt vil det være rigtig godt, at hun stadig tilbydes middagslur de fleste dage, da hun lyder til at have brug for det afbræk, som luren giver hende :)
Hvis det viser sig, at hun stadig er for lille til at undvære både ble og middagslur - hvilket er helt naturligt, og helt okay med den alder hun har - så skal I måske have en plan B i baghånden. I kan tale med personalet i vuggestuen/børnehaven om, hvad de tænker, og hvad man så kan gøre... måske er det nødvendigt og også muligt at udskyde hendes børnehavestart lidt, så hun bliver det ældre og derfor lidt mere parat :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, - rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske