Svar: Aktiviteter til baby med krudt i røven
10. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og fine spørgsmål om aktivitet :)
Hvor er det dejligt, at din dreng er så aktiv og tydeligt er begyndt at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, og det skal du naturligvis støtte ham i :)
I 3-6 måneders alderen er det rigtig godt at lave bevægelege, hvor du forsøger at tage udgangspunkt i hans naturlige bevægelser og lyst til nu at trille og dreje omkring, ligesom det er vigtigt, at du stimulerer ham sprogligt:
- Læg ham på ryggen og hold om hans underben og lav cykelbevægelser med benene. Du kan synge hjulene på bussen imens.
- Når han ligger på ryggen, så grib om hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op til siddende stilling.
- Når han ligger på ryggen, så prøv at hjælpe ham med at bukke i knæ og hofte, så du på den måde kan hjælpe ham med at dreje underkroppen fra side til side.
- Læg ham fortsat på maven mange gange dagligt, læg ham f.eks. foran et spejl, så han kan se sig selv.
- Når han ligger på maven, så prøv at vise ham legetøj, som han kikker efter og på den måde får overbalance og finder ud af at trille til siden.
- Læg ham gerne på maven hen over dine lår, imens du vipper ham frem og tilbage.
- Læg ham også gerne på en stor pilatesbold og vip ham på den måde frem og tilbage og fra side til side.
- Han må også meget gerne støtte på benene og stå og hoppe på dine lår.
- Du kan overveje en gonge/tumletop mini, som du kan lægge ham i og dreje ham rundt. Det stimulerer hans labyrintsans og styrker derfor blandt andet hans balance
- Du kan også lægge ham i et lagen, hvor I forældre holder i hver sin ende og "svinger" ham lidt fra side til side, som i en hængekøje. Naturligvis kontrolleret...
- Du kan danse med ham til musik, holde ham i dine arme, svinge ham rundt og bruge dine egne bevægelser til at give ham bevægelse.
- Det er derudover rigtig godt, at du pludrer med ham og stimulerer hans sprog mere og mere. I 2-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at grine med lyd og laver forskellige kluk-lyde og du kan sandsynligvis se, at din dreng bruger hele kroppen, når han kommunikerer. Og i 4-7 måneders alderen udvides sproget mere og mere og han begynder f.eks. at sige "aaaa", "iiii" eller "agryy" eller ligende. Det kaldes vokalisk pludren og han vil stille og roligt feks. også begynde at sige "mmmaaa" eller "mimimi". Det kaldes konsonant-vokalisk pludren. Og du må meget gerne støtte hans pludren hele dagen igennem, motivere ham til at bruge sproget.
- Det er ofte også en god idé at du introducerer forskellige børnesange nu, gerne nogle af de gamle sange, hvor du bruger fagter. Feks. "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre og hænder viser, hvordan Peter kravler, bliver skyllet væk af regnen osv. Din dreng vil nu kikke mere og mere bevidst på dine hænder og dine hænders bevægelser og vil stille og roligt også selv begynde at lave disse.
- Giv ham bløde aktivitetsbøger eller aktivitetsdyr med forskellige typer stof, knapper, frynser osv. som han kan mærke på, putte i munden, fornemme. Også bløde bolde, rangler og lignende, som han kan få fat i med sin lille hånd, vil være rigtig godt. Ophæng i træ eller plast, som han kan slå til og få til at bevæge sig eller som f.eks. spiller en melodi, når han rammer rigtigt...
Jeg håber at ovenstående kan give dig lidt idéer til, hvad I kan lege nu og de næste par måneder frem.
Rigtig god legelyst!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske