Svar: Aktiviteter til baby med krudt i røven

10. juni 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Julie

Tak for dit brev og fine spørgsmål om aktivitet :)

Hvor er det dejligt, at din dreng er så aktiv og tydeligt er begyndt at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, og det skal du naturligvis støtte ham i :)

I 3-6 måneders alderen er det rigtig godt at lave bevægelege, hvor du forsøger at tage udgangspunkt i hans naturlige bevægelser og lyst til nu at trille og dreje omkring, ligesom det er vigtigt, at du stimulerer ham sprogligt:

- Læg ham på ryggen og hold om hans underben og lav cykelbevægelser med benene. Du kan synge hjulene på bussen imens.

- Når han ligger på ryggen, så grib om hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op til siddende stilling.

- Når han ligger på ryggen, så prøv at hjælpe ham med at bukke i knæ og hofte, så du på den måde kan hjælpe ham med at dreje underkroppen fra side til side.

- Læg ham fortsat på maven mange gange dagligt, læg ham f.eks. foran et spejl, så han kan se sig selv.

- Når han ligger på maven, så prøv at vise ham legetøj, som han kikker efter og på den måde får overbalance og finder ud af at trille til siden.

- Læg ham gerne på maven hen over dine lår, imens du vipper ham frem og tilbage.

- Læg ham også gerne på en stor pilatesbold og vip ham på den måde frem og tilbage og fra side til side.

- Han må også meget gerne støtte på benene og stå og hoppe på dine lår.

- Du kan overveje en gonge/tumletop mini, som du kan lægge ham i og dreje ham rundt. Det stimulerer hans labyrintsans og styrker derfor blandt andet hans balance

- Du kan også lægge ham i et lagen, hvor I forældre holder i hver sin ende og "svinger" ham lidt fra side til side, som i en hængekøje. Naturligvis ...

Annonce

... kontrolleret...

- Du kan danse med ham til musik, holde ham i dine arme, svinge ham rundt og bruge dine egne bevægelser til at give ham bevægelse.

- Det er derudover rigtig godt, at du pludrer med ham og stimulerer hans sprog mere og mere. I 2-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at grine med lyd og laver forskellige kluk-lyde og du kan sandsynligvis se, at din dreng bruger hele kroppen, når han kommunikerer. Og i 4-7 måneders alderen udvides sproget mere og mere og han begynder f.eks. at sige "aaaa", "iiii" eller "agryy" eller ligende. Det kaldes vokalisk pludren og han vil stille og roligt feks. også begynde at sige "mmmaaa" eller "mimimi". Det kaldes konsonant-vokalisk pludren. Og du må meget gerne støtte hans pludren hele dagen igennem, motivere ham til at bruge sproget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Det er ofte også en god idé at du introducerer forskellige børnesange nu, gerne nogle af de gamle sange, hvor du bruger fagter. Feks. "lille Peter Edderkop", hvor du med dine fingre og hænder viser, hvordan Peter kravler, bliver skyllet væk af regnen osv. Din dreng vil nu kikke mere og mere bevidst på dine hænder og dine hænders bevægelser og vil stille og roligt også selv begynde at lave disse.

- Giv ham bløde aktivitetsbøger eller aktivitetsdyr med forskellige typer stof, knapper, frynser osv. som han kan mærke på, putte i munden, fornemme. Også bløde bolde, rangler og lignende, som han kan få fat i med sin lille hånd, vil være rigtig godt. Ophæng i træ eller plast, som han kan slå til og få til at bevæge sig eller som f.eks. spiller en melodi, når han rammer rigtigt...

Jeg håber at ovenstående kan give dig lidt idéer til, hvad I kan lege nu og de næste par måneder frem.

Rigtig god legelyst!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor