Svar: Aftenro og hidsighed
23. maj 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen...
Der er ingen tvivl om, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget lige nu. Lasse er igang med det man kalder separationsfasen - og det giver både motorisk og mental uro.
Denne periode dækker især over 8-10 måneders alderen (nogle gange lidt før og lidt senere) og det handler om, at Lasse øver sig i at separere sig fra jer. Fra at have siddet på skødet, siddet et par meter væk, så bruger han sig selv mere og mere motorisk, han kryber, begynder at komme op i kravlestilling, bevæger sig mod sit legetøj.. men kommer ofte baglæns og derfor længere væk, hvilket giver ekstra frustration, gråd og skrig...
Han vil i denne alder ofte også begynde at reagere voldsomt på, hvis I går fra ham. Det kan være, når I putter ham i seng om aftenen, så bliver han utroligt ked af det, hvis I forlader værelset eller det kan være om dagen, hvor han bliver ked af det, hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet, uden at tage ham med. Han har rigtig meget brug for at se jer, for at forstå at I stadig er der, at I ikke forsvinder og at han ikke er alene....
Sengen er et godt sted at øve sig motorisk, så der vil han ofte rejse sig ved tremmerne og tumle ekstra rundt. Han vil have en stor motorisk rastløshed, det er rigtigt svært for ham at finde fysisk ro, når han skal sove - og samtidig vil han have rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Det er rigtig svært for ham at koble fra og finde ro både fysisk og mentalt og derfor vil han have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, når det er sovetid...
Og når han endelig sover, så sover han ofte også meget uroligt. Også om natten lægger sig han op i kravlestilling, tumler rundt, rokker frem og tilbage, får sig måske skubbet op til sengegavlen, hvor han ligger og banker hovedet ind.. eller ligger og kaster hovedet frem og tilbage. Han er konstant i bevægelse og mestrer endnu ikke at lægge sig ned og komme videre i søvnen på egen hånd. Og så drømmer han også ekstra meget, så han kan både smågræde, klynke, grine og pludre - alt sammen fordi han drømmer og alt sammen imens han sover.
Det er derfor helt naturligt for hans alder og udviklingen, som han går igennem, at han har rigtig svært ved at finde ro og koble fra om aftenen og også kan blive rigtigt ked af det...
Jeg anbefaler følgende aftenrytme:
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og mad med bid, men også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop. Det kan være en grovere grød som feks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Får derefter børstet tænder
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20...
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre til næste morgen, hvor dagen så stater med morgengrød.. Mælken tidlig morgen trappes ud nu....
Rytmen som jeg skitserer her sikrer, at han har fået sit behov for mad tilstrækkeligt dækket før sengetid og derfor naturligt vil sove bedre. Samtidig lægges der et bad ind mellem aftensmad og godnatmåltid, som adskiller de to ting, hvilket er vigtigt. Derudover vil badet, hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, babymassage osv. og det ligger ca en time før putning have god effekt på hans motoriske uro. Det at få aftensmad, bad og godnatmåltid kan altså hjælpe ham til at koble mere fra og bedre finde ro, når han skal sove. Og han skal stadig ammes eller have flaske, som en fast del af sit putteritual.
Han skrig og utilfredshed, frustrationer hænger også sammen med hans alder. Der er så meget, som han rigtig gerne vil, men kroppen lystrer ikke helt endnu, og derfor bliver han ked af det. Det er frustrerende for ham, at han gerne vil have fat i noget legetøj, men ikke kan nå det eller får bevæget sig længere væk fra det. Det er frustrerende for ham, at han forsøger at forklare jer noget, som I naturligt ikke forstår... og den eneste måde han kan reagere på er at blive ked af det.
Det er vigtigt, at I anerkender dette og forsøger at afkode, hvad det er han vil eller har brug for. Gør det lidt lettere for ham at få fat i legetøj måske bare sætter lidt ord på "sååå, er det bare så svært, det er også dumt", så han (selvom han ikke forstår jeres ord) fornemmer, at I er der, forsøger at støtte og hjælpe ham. Og så vil det være rigtig godt, at I øver motoriske lege med ham i løbet af dagen. Jo mere I kan hjælpe ham med at skifte stilling, øve sig i at trille omkring, krybe, kravle osv. jo lettere vil han stille og roligt have ved at gøre ting selv - og jo mindre vil hans frustration blive.
Sørg også for at være indenfor synsvidde, så når I f.eks. går i køkkenet og lader ham være alene tilbage i stuen, så tag ham med eller kik ind til ham gennem døren og vis ham, at I stadig er der "hej skat, jeg er lige her".. og hvis han er begyndt at krybe og kravl, så må I gerne opfordre ham til at søge jer "kom her ud skat, kom", så han stille og roligt lærer at forholde sig til rummene og at man kan bevæge sig imellem de forskellige rum, det forstår han naturligt ikke endnu :)
Det er også rigtig godt nogle gange at aflede ham, for han ved ikke altid, hvorfor han bliver ked af det eller frustreret - og I ved det ikke altid. Så nogle gange er det rigtig godt at finde på noget andet at lave "se her skat, skal vi bygge med ringpyramiden, kom og vær med"... Det er også en alder, hvor lidt nyt legetøj kan være rigtig dejligt. Det kan være byggebægre, simple puttekasser, køkkenting, store bolde, aktivitetslegetøj med ting der skal trykkes og andet springer op eller åbner og lignende...
Afledning kan også nogle gange være f.eks. af sige "sikke du kan skrige, kan du også klappe?" eller I kan lære ham nye ord "kan du sige pprr-pprr" eller "ma-ma-ma", "ba-ba-ba"... så I får ham drejet lidt væk fra "skrig og skrål" og gjort ham opmærksom på, at lyde kan bruges mere hensigtsmæssigt...
Jeg tænker også, at med den alder han har, så er det vigtigt, at I er opmærksomme på hans dagsrytme og indtag af mad og vand hele dagen igennem. Kosten han spiser har betydning for hans overskud, energi - og også hans humør. Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og at I giver ham så sund en kost som muligt - brød, grød, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, frugt, bær.. Jo mere varieret, jo bedre er det, og det er også en god idé at starte dagen med f.eks. øllebrød eller havregrød, eller give ham havregryns- eller grahamsboller til formiddag sammen med lidt frugt og vand af kop. Nå han starter dagen med grovere og mere fiberrig kost, så giver det god mæthed over længere timer og det vil naturligt stabilisere blodsukkeret og dermed humøret og overskuddet :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvorfor Lasse lige nu har så let ved at blive frustreret, som han har :) I skal naturligvis fortsætte med at gøre alt det gode I allerede gør - tale beroligende, rumme hans følelser, sætte ord på osv. osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske