Svar: Ændret adfærd knap 6 mdr.

19. maj 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Nanna

Tak for dine søde ord, og hvor dejligt at du er så glad for min og Thomas´ podcast :) Vi synes også selv, at det er rigtig hyggeligt!

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med din datter netop nu. Hun er knap 6 måneder gammel og mange oplever netop denne alder lidt svær. For det første er hun nu langt mere mobil, hun triller omkring, drejer om sin akse, forsøge at få fat i sit legetøj, putter det i munden, rækker bevidst ud efter ting.. når hun ligger på maven, kommer hun op i strakt arm, løfter sig højt og bruger sin styrke. Når hun ligger på ryggen, får hun fat i sine tæer, tager fat i fødderne, triller derfra om på siden og videre om på maven... Hvis hun ikke gør det hele endnu, så kommer det...

Det er rigtig godt, at hun på den måde øver at mobilisere sig, men det er ofte også frustrerende for hende - når hun nogle gange forsøger at komme frem og vil have fat i noget legetøj, så kommer hun baglæns og længere væk fra det. Når hun nogle gange triller om på maven, så kan hun ikke finde ud af at komme tilbage på ryggen igen - og det er naturligt også frustrerende. Så selvom hun motorisk udvikler sig rigtig meget lige nu og det er super godt, så frustrerer det hende også og gør hende ekstra pylret.

Mange forældre oplever også, at deres børn har brug for ekstra underholdning i denne alder. Det bliver sværere for hende at ligge og lege for sig selv. Aktivitetsstativet er ikke længere interessant ego de rangler osv. som du giver hende, har hun kikket på eller bliver hun træt af kort efter. Det er normalt, at man kan føle, at hun skal underholdes lidt ekstra og let bliver sur og frustreret - og mange forældre fortæller, at det føles som om, at man gir og gir hele dagen og kun får utilfredshed tilbage. Sådan er det naturligt ikke, men det kan godt føles sådan, man skal hele tiden finde på noget nyt, for at holde hende beskæftiget og det virker naturligt hårdt...

Derudover så vil mange børn også i denne alder begynde at få tænder, og det kan også gøre ondt og genere, hvis der ...

Annonce

... er tænder på vej... Hos jer forældre kan der også opstå et behov for at "få jeres gamle liv tilbage". 6 måneders alderen er for mange en skæringsdato, hvor I måske overvejer at flytte hende på eget værelse eller lignende og der begynder ofte at vise sig et behov for at I kan komme lidt ud sammen, lave ting sammen... Hvilket så pludselig virker svært, fordi hun netop i kraft af sin udvikling virker ekstra pylret lige nu... Der er altså mange ting, som spiller ind :)

Når alt det er sagt, så nævner du jo også, at hun har været til kiropraktor, da hun var låst mellem skulderbladene, og at det er efter behandlingen, at du føler, at hun er ændret. Du skriver også, at du er i vildrede, måske har hun stadig ondt...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes faktisk, at din tvivl bør komme hende til gode. Hvis du skønner, at hun kan have ondt, og at hendes pylren og utilfredshed ikke skyldes udvikling, så synes jeg, at du skal kontakte jeres læge. Det vil være rigtig godt, at du får lægen til at kikke hende igennem og til at vurdere, hvorvidt hun kan have låsninger, spændinger eller andet. Og det er ikke nødvendigvis en kiropraktor hun har behov for, det kunne f.eks. også være en børnefysioterapeut.. men det skal netop jeres læge vurdere. Det er vigtigt, at finde ud af, hvad der er galt og give hende den rette hjælp/behandling, hvis hun skal have hjælp.

Derudover lyder det også som om, at hun måske skal igang med lidt skemad, hvis hun ikke allerede er det. Hendes søgning mod brystet om natten kan sagtens være tegn på, at hun begynder at have behov for noget ekstra mad, og det at hun starter op med lidt grød og mos kan også være en god måde at få skabt lidt rytme og ro i hverdagen, samtidig med at det også vil aktivere og stimulere hende godt, når hun kan sidde med ved bordet i den høje stol. I forhold til hendes alder lyder det som en god idé at starte op nu, og hvis I begge er hjemme de næste par dage, vil det være en god idé, at I hjælper hinanden med at give hende lidt smagsprøver på lidt grød til frokost.. :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og dejligt at vide, at du lytter med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene