Svar: Sparker når skal skiftes

16. maj 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at din datter begynder at vride sig, ligger uroligt og sparker, når hun ligger på puslebordet og skal skiftes - og hun gør det ikke for at gøre dig ondt, selvom det naturligt gør ondt, hvis hun sparker ud efter dig...

Jeg vil anbefale, at du forsøger at inddrage hende i stiftningen. Du kan f.eks. hjælpe hende med at bukke benene og sætte fødderne på bordet, og så kan hun selv løfte numsen op, når hun skal have bleen af og en ny ble ind under sig. Du kan sige den lille kærlige kommando "løft numsen skat", og så kan hun lære at løfte sig op.

Du kan også med fordel give hende en cremetube, den nye rene ble osv. i hånden, når hun bliver skiftet, så hun på den måde føler, at hun er med i det, som foregår.

Du kan også hænge en musikuro eller lignende op ved puslebordet, som du kan tænde for, og som hun kan ligge og kikke på. Ellers er det også rigtig godt, hvis du kan udnytte pusletiden til at pludre med hende og øve forskellige sproglige lyde, så du på den måde holder hendes kontakt. Sæt også meget gerne ord på de ting, der sker, og det du gør "så skal du have bleen af, hvor dejligt", " hvor er vaskekluden, her er den", "så vasker mor dig" osv. så du småsnakker lidt om løst og fast og hun på den måde kan følge med i, hvad der foregår, og når hun kan være med, så sæt ord på det "hvor er dine fødder henne, hvor er foden, der var den jo", "først det ene ben.. sådan" og "så det andet ben, sådan", "op med bukserne" osv. osv.

Med hensyn til rytme, så må du gerne vække hende om morgenen, når hun vågner efter en god lang nattesøvn på ca. 10 timer. Jo mere ens stå op tidspunkt I har, jo mere vil du kunne passe de forskellige måltider ind og dermed også hendes puttetidspunkter. Det vil ...

Annonce

... naturligt give dig lidt mere overblik over dagen, at du nogenlunde ved, hvornår hun spiser, er aktiv og sover og det forstår jeg godt, at du gerne vil :)

Hendes samlede søvnbehov vil være ca 14.5 time, og hvis hun sover ca 10 timer om natten, vil hun derfor skulle sove ca 4.5 time i løbet af dagen, fordelt på 2 lure eller 2 lure og en powernap. Jo tidligere hun står op, jo mere vil hun ofte have behov for en powernap sidst på dagen....

En plan for et barn på 6 måneder kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til powernap

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten måske mellem 20-21 - det afhænger helt af, hvor meget hun sover om dagen og hvornår sidste lur ligger.

Sen aften 24: Ammes/drømmeflaske og sover videre - og begynder nu at kunne undvære mælk midt nat...

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, og jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn og Mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra nu, og indtil din datter er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2019) :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!