Svar: Finde sine hænder og trille
6. maj 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring udvikling :) Det lyder som om, at din dreng stortrives på modermælk og trives rigtig godt, dejligt!
De fleste babyer vil allerede, når de ligger i livmoderen, finde deres fingre og ligge og sutte på dem, og det vil man ofte også se i månederne efter fødslen. Når spædbarnet sutter på fingre, så har det forskellige årsager - det kan være fordi barnet er sulten og har brug for mælk. Det kan også være fordi det virker beroligende, så fingrene kommer naturligt op i munden, når barnet har brug for at finde ro...
Barnet bliver naturligt mere og mere bevidst, både om at bruge sine hænder, men også om sin omverden, og med den alder din dreng har, så vil han have stor glæde af forskelligt ophæng, altså et aktivitetstativ og lignende, med ting som hænger, og som han kan ligge og slå til, trykke på osv. og dermed få en reaktion på...
Han vil også have glæde af at du giver ham forskellige rangler, binderinge og lignende, som han kan holde i en hånd, ligge og kikke på, gradvist begynde at undersøge med begge hænder, forsøge at føre til munden og smage på...
Han vil have stor glæde af, at du tager ham i hænderne og hjælper ham med selv at trække sig op til siddende stilling, så han på den måde mærker sin styrke i sine arme og også bliver opmærksom på sine hænder...
Han vil nyde små sanglege, hvor du bruger dine hænder og med fagter synger. Det kan f.eks. være lille Peter edderkop, hvor du med hænderne viser, hvordan peter kravler, regnen skyller ham ned osv. så han også her bliver opmærksom på dine hænder og stille og roligt vil begynde at bruge sine egne hænder.
Der er på den måde forskellige måder at hjælpe ham til at interessere sig for og begynde at bruge sine hænder mere og mere bevidst :)
Derudover er det godt, hvis du også kan hjælpe ham med at trille og bruge sig selv motorisk. Du må meget gerne lave forskellige bevægelege med ham og for børn i 3-6 måneders alderen kan det f.eks. være:
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene (du kan synge hjulene på bussen imens:))
- Gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje til siddende stilling.
- Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe han med at dreje underkroppen fra side til side.
- Hjælpe ham med at dreje om på siden, ved at vise ham noget interessant legetøj.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan danse med ham til musik, svinge ham, hoppe med ham osv. Måske har du en stor gymnastikbold, som du kan lægge ham på maven hen over og trille ham lidt frem og tilbage. Jo mere du kan vende og dreje ham, trille ham, give ham "luftture" osv. jo bedre vil det være for hans motoriske udvikling. Du skal naturligvis hele tiden holde øje med, hvad han godt kan lide og tilpasse bevægelserne, så det er sjovt og hyggeligt for jer begge :)
Sørg også fortsat for at lægge ham på maven dagligt. Gør det til en vane, at hver gang du lægger ham fra dig, og han er vågen, så starter han med at ligge på maven. Det er vigtigt, at han ligger på maven, så han får styrke nok i ryg, skulder, nakke til at han på sigt kan trille, sidde, krybe og kravle omkring ... :)
Du skriver, at han "endnu ikke har fundet sine hænder" og måske vil du ud fra min beskrivelse nu tænke, at han da har hænder/fingre i munden eller fint kan slå ud efter legetøj i sit aktivitetstativ, holde en rangle og lignende og dermed finde roen i dette... Men hvis du oplever, at han slet ikke bruger sine hænder, så skal du drøfte det med jeres sundhedsplejerske og læge :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og god St. Bededag til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske