Svar: Lang pige:)

6. maj 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres datter er en høj pige i forhold til sin alder, og hvor høj hun bliver afhænger af flere faktorer. Det spiller f.eks. ind, hvor høje I forældre er - jo højere I er, jo større sandsynlighed er der for, at jeres datter også bliver høj..

Der findes beregninger for forventet sluthøjde. Man beregner ved at tage gennemsnittet af forældrens højde, justerer ind efter køn (-6.5 cm for piger/+6.5 cm for drenge) og barnets højde vil sandsynligvis komme til at ligge et sted mellem 8.5 cm under og 8.5 cm over den forventede sluthøjde...

Regnestykket ser således ud for piger: ((Fars højde + mors højde)/2) - 6.5 cm.
og så skal du +/- 8.5 cm for at få normalintervallet for sluthøjde...

Som tommelfinger regel vokser barnet i gennemsnit 25 cm det første leveår, 12.5 cm i andet leveår og 5 cm i femte leveår. Man siger også, at barnet i 2-års alderen ofte vil være halvdelen af sin højde som voksen. Jeg har dog mødt en del piger, som ...

Annonce

... i to års alderen var 90 cm og som ikke er endt med at blive 180 cm som voksne...:)

Hos piger spiller det feks. også ind, hvornår de går i pubertet, altså hvor tidligt de får menstruation - de vokser ikke helt så meget efter menstruationen er startet. Hos drenge spiller puberteten også ind - mange drenge starter ud med ikke at være så høje, men har så en vækstspurt i puberteten...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det vil være helt normalt at se variationer i jeres datters vækst, så hun i perioder vokser mere i højden end i andre perioder, ligesom hun også kan være højere om morgenen, end hvis I måler hende om aftenen :) Samtidig er der naturligt også altid en vis måleusikkerhed, især så længe hun er så lille, at hun ikke kan stå op, når hun måles, og selvom hun nu kan stå op, så forstår hun naturligt ikke helt, hvordan hun skal stå for at målingen bliver så præcis som mulig :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)

God St. Bededag til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.