Svar: Lang pige:)
6. maj 2020
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres datter er en høj pige i forhold til sin alder, og hvor høj hun bliver afhænger af flere faktorer. Det spiller f.eks. ind, hvor høje I forældre er - jo højere I er, jo større sandsynlighed er der for, at jeres datter også bliver høj..
Der findes beregninger for forventet sluthøjde. Man beregner ved at tage gennemsnittet af forældrens højde, justerer ind efter køn (-6.5 cm for piger/+6.5 cm for drenge) og barnets højde vil sandsynligvis komme til at ligge et sted mellem 8.5 cm under og 8.5 cm over den forventede sluthøjde...
Regnestykket ser således ud for piger: ((Fars højde + mors højde)/2) - 6.5 cm.
og så skal du +/- 8.5 cm for at få normalintervallet for sluthøjde...
Som tommelfinger regel vokser barnet i gennemsnit 25 cm det første leveår, 12.5 cm i andet leveår og 5 cm i femte leveår. Man siger også, at barnet i 2-års alderen ofte vil være halvdelen af sin højde som voksen. Jeg har dog mødt en del piger, som i to års alderen var 90 cm og som ikke er endt med at blive 180 cm som voksne...:)
Hos piger spiller det feks. også ind, hvornår de går i pubertet, altså hvor tidligt de får menstruation - de vokser ikke helt så meget efter menstruationen er startet. Hos drenge spiller puberteten også ind - mange drenge starter ud med ikke at være så høje, men har så en vækstspurt i puberteten...
Det vil være helt normalt at se variationer i jeres datters vækst, så hun i perioder vokser mere i højden end i andre perioder, ligesom hun også kan være højere om morgenen, end hvis I måler hende om aftenen :) Samtidig er der naturligt også altid en vis måleusikkerhed, især så længe hun er så lille, at hun ikke kan stå op, når hun måles, og selvom hun nu kan stå op, så forstår hun naturligt ikke helt, hvordan hun skal stå for at målingen bliver så præcis som mulig :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
God St. Bededag til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske