Svar: Vægtøgning og vægt
26. april 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring vækst :)
Ja, børn vokser i ryk - både hvad gælder vægt og længde. I mange år har man troet at børn vokser gradvist lidt hver dag, men nyere undersøgelser viser faktisk, at de kan ligge stille i flere dage og pludselig vokse meget over en nat... Undersøgelser viser også at barnets vægt kan variere efter tidspunktet på dagen...
Derfor vil det være rigtig godt, at du ikke vejer og måler din dreng dagligt, men forsøger at se på hans vægtøgning lidt over tid. Og at du generelt forsøger at se på, hvordan han trives, udvikler sig, virker til at have det... og er du i tvivl om, hvorvidt han vokser tilstrækkeligt, så skal du drøfte dette med din sundhedsplejerske og læge. Du har i et tidligere brev fortalt mig, at din dreng ikke tager helt det på, som han skal, og du kan naturligt få ekstra besøg af sundhedsplejersken, hvis du er bekymret - også i disse coronatider :)
Børn der ammes kan have et lidt andet vækstmønster, end børn der får flaske. Hvis man har et vellykket ammeforløb, så vil man ofte se, at barnet tager mere på de første måneder og mindre på sidste halvdel af første leveår. Sundhedsplejerske og læge vil måle barnets vægt og længde, samt hovedomfang og indtegne dette på vækstkurver - og man ser på, hvorvidt barnets vægt, højde og alder passer sammen. Man ser også på, hvordan barnet vokser over tid, altså hvordan løber barnets kurver, og så vurderer man naturligt også barnets genentiske potentiale - altså hvor høje er forældrene.
Der kan sagtens være afvigelser på kurverne, uden at det behøver betyde, at man skal være særligt bekymret. Nogle børn starter ud med at være i "den høje ende", men falder så og finder deres naturlige leje. Det er på den måde helt normalt, at nogle børn krydser en eller flere percentiler (p). Andre børn starter ud med at være "i den lave ende", men tager så på og hopper derfor ekstra kurver op. Der er naturligt også børn, som ligger naturligt i den høje eller lave ende hele tiden - men det er stadig helt normalt, fordi barnet følger sin egen kurve. Normalområdet ligger mellem p3 og p97, og det er kun få børn, som ligger på gennemsnittet p50.
For at vurdere din drengs vækst, er det derfor vigtigt at se på de kurver som sundhedsplejerske og læge taster ind på og netop drøfte det med dem, og hvordan det skal aflæses :) Du skal se vækstkurverne som et arbejdsredskab for sundhedsplejersken og lægen - det er ikke en facitliste for, hvordan din dreng trives.
En gammel tommelfingerregel er, at barnet bør tage mindst 200 gram på om ugen, de første 3 måneder. Praksis viser dog, at vægtøgningen er betydeligt mere varieret. Hvis vægtøgningen er i den lave ende, så kan det være fordi, at væksten i perioden før har været høj, eller fordi det er et barn, som tidligere har vejet mere, og som nu er på vej mod mere normal vægt. Hvis dette ikke er tilfældet, så er det som sagt godt at drøfte det med sundhedsplejerske og læge.
Gennemsnitligt vil drengebørn tage 610 gram på om måneden i 4 måneders alderen og vokse 2.2 cm i længden, MEN igen - hvorvidt du kan regne med dette afhænger altså helt af, hvordan din dreng i øvrigt har taget på og vokser, og hvordan han generelt trives. Du er nødt til at se på hans generelle trivsel og udvikling - og som sagt følger alle børn ikke gennemsnittet, og det kan stadig være helt okay :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske