Svar: Bider, kradser, niver
6. april 2020
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går godt med jeres lille dreng - og rigtig godt, at du ammer to gange dagligt nu, og far tager over om natten.. især når den lille filur har det med at bide.. AV! :)
Når jeres dreng bider, kradser, niver så skyldes det sandsynligvis kærtegn, som kammer over. Han bider og niver mere ikke for at gøre jer ondt, men fordi han stadig er så lille, at han ikke kan styre sine følelser og sine kærtegn. I stedet for at kysse, så kommer han til at bide og i stedet for at ae jer, så kommer han til at nive eller kradse. Det er ikke ondt ment, det er faktisk kærligt ment...
Og ofte sker det netop når I sidder og kæler, nusser, har tæt fysisk kontakt og har det dejligt. Bedst som I sidder i sofaen, så bider han i jeres lår eller når I løfter ham op og vil bære ham, så bider han pludselig i jeres skuldre.
Jeg plejer at beskrive det som følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig", og det skyldes som sagt, at han er så lille, at han naturligt forløber sig og ikke kan styre det. Det sker i kådhed, glæde og kærlighed til jer... og derfor sker det ofte netop mellem ham og jer forældre eller måske bider han også storesøster.. Det er sjældent, at han vil bide fremmede eller andre personer, som I ikke er så tætte med...
Nu hvor I ved, at han kan finde på det, så er det vigtigt, at I er ekstra opmærksomme på, at det helst ikke skal ske. Det er vigtigt, at I forsøger at aflede ham, så han ikke når dertil, hvor han forløber sig. I må gerne give ham masser af kys, knus og kram, så han får jeres nærhed og stadig mærker, at I er der for ham, og så han også lærer, hvilke kærtegn I synes om og nyder.. men så han også undgår at bide. Jo mere det sker, altså jo flere gange, han når at bide eller kradse jer, og I ender med at sige "Nej" osv. jo større sandsynlighed er der for, at lysten til at gøre det forstærkes i ham. Og det bliver derfor værre.
Når I tager ham op, og I ved, at han kan finde på at bide, kradse osv. så er det vigtigt, at I holder ham på en måde, hvor det er svært for ham at komme til at bide jer.. det er også godt, at I afbryder jeres nærhed og tættte kontakt, før han når dertil, hvor han bider. Drej hans opmærksom hed over på noget legetøj, mad eller andet så han glemmer lysten til at bide og får lyst til at gøre andre og mere hensigtmæssige ting....
Afledning, afledning, afledning - er vejen frem :)
Med hensyn til at sidde, så vil jeg tro, at han sagtens kan sidde, hvis han kravler, rejser sig ved ting, går sidelæns imens han holder ved møbler osv. Det ville undre mig, hvis han så ikke også var i stand til at sidde... mo nikke han bare har for travlt med at undersøge og bevæge sig rundt i verden og som du skriver lige nu bare ikke "gider sidde på numsen"...
Kan I ikke prøve at sætte ham mellem jer og trille bold eller lignende, for at få en fornemmelse for, om han kan sidde, hvis der sker noget sjovt. Eller sætte ham foran noget legetøj, som kan holde ham beskæftiget lidt.. Det kunne være f.eks. aktivitetbord af den slags, som står foran ham og hvor han ikke skal stå op for at bruge det, et hammerbræt - af den type, hvor han hamrer kugler og lignende ned, skubber og drejer, ting åbner sig.., byggebægre, som skal samles ovenpå hinanden imens han også sidder osv. for at de hvordan det går.. Hvis I stadig har en oplevelse af, at han ikke kan sidde, så synes jeg, at I skal undersøge muligheden for at han bliver set af en børnefysioterapeut.. men som sagt tænker jeg, at med den motoriske udvikling han lægger for dagen, så kan han sandsynligvis godt sidde :)
Du bør stadig bruge mme i hans grød og mos. Det bør du gøre indtil han er 12 måneder gammel. Derudover er det fint med de to amninger dagligt, og så skal du også medtænke f.eks. ost i hans mad. Han må gerne få gnaveost, revet ost på en varm ret eller smøreost... Han må også godt begynde at få lidt tykmælk eller A38 dog max 50 ml dagligt stigende til 100 ml ved 12 måneder, det kan også være med til at øge hans indtag af mælk lidt. Det er dog modermælk og modermælkserstatning som skal være hans egentlige mælkeindtag stadig væk :) Normalt anbefaler jeg 3 amninger i 9 måneders alderen og 2 amninger i 10-12 måneders alderen, men det kan godt fungere med de nuværende 2, hvis du blot stadig bruger mme i grød og mos osv. som beskrevet :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Og rigtig god påske til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske