Svar: Baby ser ikke andre mennesker

1. april 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål, som jeg sagtens kan forstå, at du går og tænker over:)

Med den alder jeres datter har, så har hun ikke særligt meget brug for at komme ud blandt andre mennesker, men har stadig mest brug for, at I er derhjemme og nyder tiden sammen. Hun har naturligt mest brug for sin mor og far :)

Det er det nære samvær, den tætte kontakt med jer forældre, som er allervigtigst. Hun har brug for at være tæt på dig (jer begge), har brug for at mærke din krop, blive vugget krammet, nynnet for, holdt om. Hun har brug for, at I pludrer med hende, kikker på hinanden, bevarer øjenkontakten, gengælder smil, lyde og fagter...

Du skal være et spejl for hende, så hun udvikler sin mimik og sit sprog. Hun skal stille og roligt udvikle sin pludren og blive mere og mere bevidst om, at hun netop via sine lyde kan skabe kontakt til dig (og dermed også senere til andre). Det vil være rigtig godt, at I begynder at synge forskellige fagtesange for hende nu, hvor hun kan kikke på dine fingre og hænder, forsøge at efterligne dine bevægelser, samtidig med at du synger for hende... det kan f.eks. være "lille Peter edderkop", hvor du med dine fingre vise,r hvordan han kravler, regnen skyller ham ned osv.

Hendes bevægelser bliver mere og mere ...

Annonce

... bevidste, og hun har brug for, at du/I hjælper hende med at bruge sig selv motorisk. Det vil være rigtig godt, at du hjælper hende med at dreje, trille omkring, sparke ud med benene, hoppe på dine lår, få fat i ophængte ting, lære at gribe, holde fast og langsomt begynde at styre sine bevægelser...

Naturligvis er det rigtig synd, at I ikke kan få besøg af bedsteforældre i øjeblikket eller ikke lige kan køre forbi dem... det forstår jeg godt, og det kan være et stort savn, der går begge veje :) Der er jo ikke noget de hellere vil end at knuse, kysse og kramme deres barnebarn, og det kan de desværre ikke i øjeblikket.. og det er svært ... :(

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Måske kan I skype eller facetime sammen, så de stadig kan se hende, og se hvor stor hun bliver, og så hun også kan høre deres stemmer, og de på den måde ikke er helt fremmede for hende, når I atter kan mødes, - det samme som et fysisk møde bliver det dog aldrig... Det går dog ikke ud over jeres datters sociale udvikling, og hun skal nok kunne få et trygt og dejligt forhold til familie og venner senere hen :) Heldigvis har hun jo forældre, som elsker hende højt, og som vil gøre alt for hende, og det er det bedste man kan have :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor