Svar: Baby ser ikke andre mennesker
1. april 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål, som jeg sagtens kan forstå, at du går og tænker over:)
Med den alder jeres datter har, så har hun ikke særligt meget brug for at komme ud blandt andre mennesker, men har stadig mest brug for, at I er derhjemme og nyder tiden sammen. Hun har naturligt mest brug for sin mor og far :)
Det er det nære samvær, den tætte kontakt med jer forældre, som er allervigtigst. Hun har brug for at være tæt på dig (jer begge), har brug for at mærke din krop, blive vugget krammet, nynnet for, holdt om. Hun har brug for, at I pludrer med hende, kikker på hinanden, bevarer øjenkontakten, gengælder smil, lyde og fagter...
Du skal være et spejl for hende, så hun udvikler sin mimik og sit sprog. Hun skal stille og roligt udvikle sin pludren og blive mere og mere bevidst om, at hun netop via sine lyde kan skabe kontakt til dig (og dermed også senere til andre). Det vil være rigtig godt, at I begynder at synge forskellige fagtesange for hende nu, hvor hun kan kikke på dine fingre og hænder, forsøge at efterligne dine bevægelser, samtidig med at du synger for hende... det kan f.eks. være "lille Peter edderkop", hvor du med dine fingre vise,r hvordan han kravler, regnen skyller ham ned osv.
Hendes bevægelser bliver mere og mere bevidste, og hun har brug for, at du/I hjælper hende med at bruge sig selv motorisk. Det vil være rigtig godt, at du hjælper hende med at dreje, trille omkring, sparke ud med benene, hoppe på dine lår, få fat i ophængte ting, lære at gribe, holde fast og langsomt begynde at styre sine bevægelser...
Naturligvis er det rigtig synd, at I ikke kan få besøg af bedsteforældre i øjeblikket eller ikke lige kan køre forbi dem... det forstår jeg godt, og det kan være et stort savn, der går begge veje :) Der er jo ikke noget de hellere vil end at knuse, kysse og kramme deres barnebarn, og det kan de desværre ikke i øjeblikket.. og det er svært ... :(
Måske kan I skype eller facetime sammen, så de stadig kan se hende, og se hvor stor hun bliver, og så hun også kan høre deres stemmer, og de på den måde ikke er helt fremmede for hende, når I atter kan mødes, - det samme som et fysisk møde bliver det dog aldrig... Det går dog ikke ud over jeres datters sociale udvikling, og hun skal nok kunne få et trygt og dejligt forhold til familie og venner senere hen :) Heldigvis har hun jo forældre, som elsker hende højt, og som vil gøre alt for hende, og det er det bedste man kan have :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske